• Fru Åsagåsa

Hur gå snyggt i höga klackar?

I en tidigare tråd (som jag inte hittar igen) var det ett himla liv och debatt om höga vs låga klackar på skor.

Jag är personligen begåvad med sk "Kalle Anka-fötter", alltså sådana som är väldigt breda över främre trampdynan, och höga fotvalv. Detta gör att jag har svårt att hitta skor med klack som inte får mig att känna att jag liksom rinner ner i tån på dojjan.

Hur som helst, igår köpte jag ett par nya högklackade skor (ca 5 cm klack) som kändes sköna. Hur gör jag nu för att inte se ut som Bambi på hal is? Det debatterades om "knäande" och andra liknande fenomen - hur vänjer man sig av med sådant? Hur ska jag göra för att kunna gå ordentligt i mina nya fina skor?

Amatör, jag vet... *skäms*

• Svar på tråden Hur gå snyggt i höga klackar?
  • mermaid

Jag tycker att det snyggaste sättet att gå i högklackat är att gå precis som vanligt. Alltså hälen i först, sträck på dig och knäa INTE!

Det fulaste sättet att gå i högklackat är att sätta i tån först (jo, det finns de som går så) eller att sätta ner hela foten samtidigt på marken. Då är det oundvikligt att knäa.

Det kan vara lite svårt att sätta i hälen först om man har väldigt smala klackar och dessutom är ovan, men mitt enda tips är att öva hemma.

• cookie

Japp! Kolla på Julia Roberts om du vill ha en kurs i hur man INTE ska gå i ett par högklackade skor

Mitt råd är: träna, träna, träna! I min "vilda ungdom" dansade jag cancan i en nyårsrevy iförd stilettklackar (man skulle kunna kalla det en crash-course), så jag kan numer gå i högklackat. Så: sätt en bok på huvudet, rak i ryggen, ut med bröstet och sätt hälen i först, precis som vanligt!

• Nils

Det är finare med lagom klackar tycker jag. Har inte sett många som "behärskar" höga klackar. Det är bara fult om man inte kan.....

• Katarina II

En kortis här som ofta har haft höga klackar (dock sällan smala). Enda skillnaden mot när jag går i sandaler är att stegen blir lite kortare. Sen syns det mer om du går bredbent i höga klackar. Foten måste peka framåt och det ska inte var typ 30 cm mellan fötterna. Det är som sagt bara träning som gäller. När du känner att du lärt känna skon och hittat balansen så blir gången "normal".

• Fru Åsagåsa

Hmm... och jag som brukar älga fram över nejden... Måste nog tänka både en och två gånger på att ta kortare steg! Klackarna är tack och lov breda.
    Är det "cat-walking" som gäller, där man sätter fötterna precis framför varandra som på en linje?!

• dea

Om man sträcker på sig kommer det mesta av sig själv. Låt bröstet komma först. Låt axlarna hänga avslappnat ner och bak. Låt höften svänga lite, det blir lättare då.

Sätt foten rakt framför den andra, alltså varken gå i kors eller med fötterna i sär. Hälen först. Ta inte längre steg än du mäktar med, benet ska vara sträckt nånstans i steget.

• mermaid

Nej, inte precis framför varandra! Då vaggar du fram och tillbaka från sida till sida. Tänk isåfall två parallella linjer, en linje för var fot, med max 10 cm mellanrum. Och precis som Katarina II skriver: kortare steg.

• dea

Upp till 10 cm isär? Då ser man ju ut som man kissat ner sig eller som om man bär en tv?!
    Och vaggar mycket mer?

Ok, man behöver ju inte gå på lina, precis. Det ska ju finnas lite utrymme för personlig känsla. Intill varann fast inte på varann behövs nog om man går med fötterna parallellt och inte utvinklade, eller går fort.

Men till att börja med ska man nog låta fötterna hamna där de hamnar, och tänka mer på hållning och balans.

(Nu måste jag tvätta bort märken från golvet...). märken som för övrigt går i rak linje...))

• mermaid

10 cm är inte särskilt mycket...
    Men ok, 5 cm då.
    Tycker inte det ser naturligt ut när man sätter fötterna precis framför varandra i en rak linje... Men det är kanske för att jag inte sett någon som kan gå snyggt på det sättet...

• dea

Det är precis det som är min poäng, att det ska kännas naturligt och därmed se naturligt ut. Det är inte så svårt när man väl börjat lita på att klacken bär en.

I hastigheten räknade jag med en decimeter mellan fotstegens innerkanter, då kan det bli lite brett. För jag är ganska liten. Och gick lite utåt med tårna. Men om man räknar med en decimeter mellan fotstegens mitt, eller går rakt så blir det inte alls så.

Svar på tråden Hur gå snyggt i höga klackar?