• sockerr

    Kyrka i Växjö (i närheten av Osaby)

    Vi ska ha festen på Osaby och vigseln i vederslövs kyrka, den är jättestor!! :)

  • sockerr

    Det blir bröllop i maj så vi håller tummarna för att jag har bra erfarenheter från osaby till det blir dags för er då! :) Men det blir det säkert, har haft väldigt bra kontakt med dem hittills! Skoj! :) Har ni kollat på catering?

  • sockerr

    Lyxigt med egen kock, kommer säkert att bli kanon!

    Domkyrkan är kanske inte en kyrka som jag skulle klassa som mysig, däremot är det väldigt fin! Väldigt ljus, öppen, fin glaskonst både vid altaret och runtomkring i resten av kyrkan med. Känns högtidligt i den, och sen gillar jag att det är så lång altargång med. Men ni får väl ta en dag och åka runt och kika på några av förslagen ovan? Det gjorde vi, det är ju alltid lättast att se och avgöra själv.

    Vi har inte planerat så mycket kring dekoration, musik, fotografering etc ännu... Förmodligen löser vi transport med en privat bil av äldre modell (typ jaguar) till osaby efter vigseln, det är ju bara 3 km från vederslöv. Man kan ro över sjön också...

    Spännande att höra hur nån annan tänker som ska va på samma ställe! :)

  • sockerr

    Vi blir 66 st, det är exakt så många som får plats i det innersta rummet där uppe. Vi har provmöblerat... Jag tycker det är skönt att alla kan sitta på samma ställe och det funkar ju nu! Upplägget blir klassiskt med brudskål, 3 rätters, dans, tårta, fri bar, nattamat osv. Och sen sover ju alla över så det blir brunch på söndagen med. Blir nog kanon!! Och vi har dj hela kvällen... Inga sånger/präst/kantor etc är klart ännu, men vi tar det när de lagt schemat för vår kyrka nu i februari..

    Själva, hur har ni planerat??

  • sockerr

    PHE, hahaha vad lika vi tänker! Vi ska med ha cupcakes, bo på Osaby lör-sön och sen ta in på hotell sön-mån. Inte klart vilket dock. Vår största grej just nu är vart vi ska ta bakelserna och cateringen från, samt solist till kyrkan. Men inbjudningarna är skickade så det är skönt!

    AnnaMartin: Ok, vad kul! Det finns bara ett sätt att duka på om man ska få in 66 pers. Ett långhonnörsbord med 20 pers längs den högra väggen (om man står i dörren) där man sitter runt båda sidorna på bordet, fast fritt framför brudparet då. Och sen 4 st bord (12+12+10+12)som går ut från väggen med den öppna spisen på. Trångt, men det funkar!

    Så, tips på catering, hotell och solist mottages tacksamt!

  • sockerr

    AnnaMArtin: Vi kommer att sitta med ryggen mot fönstret i mitten, så vi har 5 par till höger och 4 par till vänster som sitter mittemot varandra då. Så ingen på kortändan, det gör inget att vi inte sitter precis i mitten och föräldrarna kan ju sitta "som man ska" ändå.

    Har också kikat på caféboden, det verkar bra! Har ni fått prisförslag därifrån ännu?

    Vi ligger bra till tycker jag! Har faktiskt bara dukning, blommor, catering, musik i kyrka och bröllopsnatten kvar. Tror jag hittills iallafal...

  • sockerr

    Vad kul att det funkar! Ska ni dricka kaffe i biblioteket då eller ska ni vara där nere?? Eller skippar ni tårta helt förresten?

    Vi fick också ca 400 kr från caféboden, utan kaffe & tårta då. Men man borde kunna pruta lite till där tycker jag.... Annars har vi fått förslag från kvarnhagskällan där det kommer att kosta ca 310 kr för 3-rätters och servering + personal hela kvällen. Ett mycket bra pris men har hört lite olika om kvalitén på maten... Hmm, svårt det där..

    Inbjudningskorten är redan skickade, kunde inte hålla oss eftersom vi skulle träffa så många under julen. Vi har osa 2 månader innan vigseldatumet, känns rätt lagom.

    Hur har ni tänkt med fotografering, blommor och musik om ni ska ha det?

  • sockerr

    Tårta (eller egentligen en liten tårta bara till oss och bakelser till gästerna) och kaffe ska vi ha, har kikat på Toftastrand och de gör ju himla fina bakelser! Blir nog därifrån, tror de kostar från 35 kr st. Musik blir en DJ som spelar från kl 21 och tills vi slutar nångång vi 04-tiden misstänker jag... Blommor har jag ingen aning om, hade gärna haft liljekonvalj men misstänker att början på maj är lite tidigt för det...

  • sockerr

    PHE, sorry.... Men vi puffar ju upp den flitigt iallafall! Hoppas det är ok, det gagnar ju er lite med!! Annars startar vi ny såklart!

  • sockerr

    PHE, det kan nog bli jättebra!! Vet du hur sviten ser ut, finns där nåt badkar etc? Eller pool nånstans på hotellet möjligtvis?

    AnnaMartin: nattamat för oss kommer nog att bli korv med bröd... klassiskt och funkar bra att bara ta fram och hålla varmt ett tag med..

  • sockerr

    Astro:

    Vi träffade mats på caféboden för några vecka sedan och till oss var han mycket tydlig med att de INTE gör tårta pga att de inte känner sig duktiga på det utan hellre lämnar över till någon som kan... Däremot samarbetar de med Broqvists konditori inne i stan, så det är därifrån tårtan kommer...

    Säkert inte sämre på något sätt, men genom att de gör så lägger de ju på lite extra på just tårtpriset. En vanlig tårtbit eller portionsbakelse på Broqvist kostar ca 30 kr (oavsett prinsesstårtetyp eller moussetårta) och Caféboden tar 55 kr fast då ingår även kaffe... Men kanske värt att fundera på ändå...

  • sockerr

    Astro: nu sa han till mig också att dottern gör tårtor, så det går säkert att fixa via henne! Men vi ska ta Broqvists ändå, fick provsmaka där i veckan och det var precis vad vi ville ha!

  • sockerr

    Vi ska ha små portionstårtor till gästerna och en större tårta längst upp (typ 4-bitars) för oss att skära av. Det blev sockerkaks/marängbotten med chokladmousse, passionfruktspure och ett lager vit marsipan över allt. Men de har en massa olika smaker att välja mellan! :)

Svar på tråden Kyrka i Växjö (i närheten av Osaby)