• Astro

Hur ego får en brud vara egentligen???

Jag slöläste just lite trådar och den här fick mig undrande:

www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3594864.html
    (Jag säger inte vem som hade rätt eller fel här, använder bara tråden som exempel på en trend!)

Den här tjejen syster verkar ju lite egen, men även om syrran drar in och börjar planer bröllop samma månad så kan jag inte förstå vissa av kommentarerna. En större del av de som svarat på tråden tycker att syrran är en egotrippad brud och några föreslår t o m att tjejen som frågar ska göra saker för att jäklas, typ lägga bröllopet så att syrran ej hinner resa på bröllopsresa.

Är det verkligen en åsikt här på BT att man får bete sig hur som helst bara för att man ska gifta sig??? Har läst många trådar nu som handlar om att man är sjukt upprörd för att det inte blir exakt som man tänkt i detalj. Är det inte äktenskapet som ska stå i fokus? Har jag missförstått något, är det egentligen så att bröllop är något man gör enkom för brudens räkning? Andra trådar har uttryckt att man skickat de fulaste inbjudningskorten till nån man inte tyckte om, andra kräver att tärnorna ska köpa klänningar för flera tusen kronor oavsett hur användbara de kommer vara senare eller ej.

Är det plötsligt tillåtet att vara en egotrippad superbitch bara för att man ska gifta sig?

• Svar på tråden Hur ego får en brud vara egentligen???
  • varelse

Absolut inte!! Det tycker då inte jag i alla fall.

Vi har visserligen sagt att vi bara ska skicka ut boka-datumet-kort till de vi verkligen vill ska komma, men det är inte för att vara elaka (även om det nog kan framstå så) utan det är för att vissa vill vi bjuda även om det inte spelar så jättestor roll om de kommer eller ej etc.

Men jag tycker som du: bröllopet ska ju handla om att man ingår äktenskap. För mig är inte det viktigaste att varje detalj blir helt perfekt (även om man gärna vill det också, haha). Nej, det absolut viktigaste för mig är att jag och min fästman står inför en vigselförrättare och tillsammans ingår äktenskap med varandra!! Sedan är det klart att jag tycker det är viktigt att få en bra gemenskap med våra gäster också, för att få en bra dag totalt sett, men även om dagen i sig är stor så är det ju alla dagar efter den som bröllopsdagen samtidigt är en symbol för!

• milliP

Tack gode gud att någon mer än jag reagerat på detta!! Jag har också blivit mörkrädd när jag läser en hel del kommentarer om hur man säger upp bekantskap med sin syster eller bästa vän för att hon inte köper en hejlilagrön klänning för ett par tusen kronor, eller skäller ut svärmor för att hon erbjuder sig att fixa rosa rosor till kyrkan när det är blått som är färgtemat. (jaja - jag hårddrar å det grövsta nu)

Det många verkar glömma är att deras bröllopsdag är kanske en av de allra största dagarna i just DERAS liv, men kanske inte i alla andras...

• BlomAnna

Jag håller med föregående talare. Tack gode gud att det finns fler som reagerar som jag...

Tyvärr verkar det ok at bete sig hur som helst och skapa vilka konflikter som helst bara för att man ska gifta sig.

Tycker man ska låta kärleken och äktenskapet stå i fokus.

jag reagerar också på att så många brudare skriver "mitt bröllop" hela tiden inte vårt... Man är väl två eller?

• gonzor83

Håller helt med er! Varför kan inte tjejen glädjas åt sin syster istället, vilken grej att fira detta året tillsammans, tänk vilken fest de kan ställa tillmed allihopa då de båda paren varit gifta i 10 år tex! Man kan inte bli arg på att någon vill gifta sig samma år som en själv, hon kan ju inte "paxa" juli månad, herregud det är ju typ en av de största månaderna att gifta sig på!
    Jag har ingen syster, men min bästa vän som är som min syster skall också gifta sig i år och vi ser det bara som possitivt, vi kan ju hjälpa varandra i alla planer!

• Kribban

Håller med er alla! Äktenskapet och kärleken är iaf det vi tänker på när vi planerar och sen får resten gå som det går. De blir nog en toppen dag med tyvärr inte alla men många av våra nära och kära. Som alla gör allt för att det ska bli en dag att minnas. Den dag vi blev man och hustru!

• ona

Tack ts! Vissa dagar orkar jag knappt gå in här på bt för att jag inte orkar med alla "superbitchar". Har själv liknande bekymemr som personen du länkat till, fast en aning mer komplicerat än så då det vi som satt vårt bröllop samma år som hans syster. Lång historia, men det är ju så sant som alla föregående "talare" skrivit, att kärleken och äktenskapet ska vara i fokus. Jag vill gifta mig med min fästman, helst den dagen vi planerat i hemlighet sedan flera år tillbaka, men eftersom hans syster valt det datumet ska vi gifta oss två månader tidigare.

"Mitt bröllop", "jag planerar", "jag har köpt".. Visst, har man en sådan deal eller ett sådant förhållande så är det väl bra, men jag skulle inte vilja gifta mig med en kille som inte brydde sig. Är det bara bruden som ska stå inför vigelförrättaren då eller? Jaja, suck och stön.

• kikel

Jag säger visserligen inte mitt bröllop men därimot jag planerar och jag köpt. Men vi har våra anledningar varför jag planerar allt.
    Sen håller jag med det finns många drudzillas där ute, bara när jag var och prova min kläning var det tjejer som körde slut på stakars personalen och vägra att lysna på något med förstånd.

ona skrev 2010-01-19 18:27:50 följande:
    Tack ts! Vissa dagar orkar jag knappt gå in här på bt för att jag inte orkar med alla "superbitchar". Har själv liknande bekymemr som personen du länkat till, fast en aning mer komplicerat än så då det vi som satt vårt bröllop samma år som hans syster. Lång historia, men det är ju så sant som alla föregående "talare" skrivit, att kärleken och äktenskapet ska vara i fokus. Jag vill gifta mig med min fästman, helst den dagen vi planerat i hemlighet sedan flera år tillbaka, men eftersom hans syster valt det datumet ska vi gifta oss två månader tidigare. "Mitt bröllop", "jag planerar", "jag har köpt".. Visst, har man en sådan deal eller ett sådant förhållande så är det väl bra, men jag skulle inte vilja gifta mig med en kille som inte brydde sig. Är det bara bruden som ska stå inför vigelförrättaren då eller? Jaja, suck och stön.
  • Astro

Åh vad skönt att höra att det inte bara är jag! Har ett tag undrat om jag var fullt normal som har en hyfsat laidback inställning till allt runtomkring. Jag och sambon planerar hela tiden med tanken att ju mer detaljerat, desto större risk att något inte blir som det ska och "förstör" dagen. Så vi försöker hålla det enkelt och fokuserar på det faktum att vi ska gifta oss, inte att allt ska bli exakt superperfekt.

• sun moon

Oftast är det väll kvinnan som är den som planerar saker och då också bröllopet. Man vill att dagen ska bli helt perfekt och ett minne för livet, inte konstigt då att känslorna springer iväg med en och man blir helt knäckt på egentligen små saker. Man vill att omgivningen ska glädjas med en men inte lägga sig i för mycket heller. Svår balansgång. ;)

• CeKe

Underbar tråd och jag håller helt med att det inte finns minsta anleding till att få bete sig som en bitch och att det är själva kärleken och det framtida äktenskapet som ska stå i fokus =) Däremot pratar jag och min fästman (som också finns här på BT) en del om vissa i våra ögon absurda inlägg. Det kan va rätt intressant och vi inser (även om vi även visste det tidigare) att vi har väldigt lika värderingar om typ allt...

Jag skriver nog ganska ofta att jag ska köpa, jag funderar, jag har hittat etc, men det är bara för att min käre Kece påstår att han inte är så intresserad av detaljer =) Det överlåter han till mig ända tills jag kommer med ett färdigt förslag. Haha, då kan han minsann orka bry sig och ha rätt starka åsikter om detaljer etc!! Men det betyder ju i slutändan att han trots allt vill va med och tycka till även om småsaker, vilket bara är positivt

Hehe, på tal om krav på tärna, toastmaster etc så hoppas jag att jag har en rätt avslappnad inställning =) Hon får ha vilka kläder hon vill på sig, det enda jag vill är att hon ska va med mig i all nervositet innan vigseln på dagen D, Toastmasters uppdrag är just att hålla ordning på tal & sång under middagen och vi (läs jag) gör allt pyssel själva Det är ju trots allt VÅR dag, så då är det väl vi som ska fixa den i vår smak också

Svar på tråden Hur ego får en brud vara egentligen???