Inlägg från: ona |Visa alla inlägg
  • ona

    JUNI 2010 nr 4

    Samtidigt får jag en vis panikkänsla. Som att det är något vi inte tänkt på. Dessutom går fyra månader väldigt fort, helt plötsligt får vi starta en "Fruar i juni 2010"-tråd istället.

  • ona

    Hej Vi2010! Väkommen hit! Var inte orolig, ni hinner nog med er bröllopsplanering. Har själv ibland fått ångest när jag sett vad andra hunnit med, men insåg att lyckan i planeringen ligger i att njuta av den, istället för att stressa fram något. Det löser sig alltid till sist ändå!

    Vi kommer bjuda 90 personer (fick inbjudningsflaskorna i fredags, så hoppas med att skicka dem i nästa vecka!) och satsar på ett bröllop som känns som "vi". Jag är ingen prinsesstyp, utan mer.. anti-prinsess Enkel klänning, enkel bukett, enkelt, enkelt, enkelt. Kyrkvigsel, nära vattnet, havstema i turkost och vitt och festen på restaurang vid vattnet. Vi har ingen budget, utan vi kör på det vi tycker om och ser sedan var slutnotan landar.

  • ona

    Nej, vad hemskt Mrs spades. Hoppas det löser sig framöver.

    Gällande klänningar så skulle jag helt enkelt blunda och föreställa mig själv i klänningen, precis så som jag känner att jag skulle vara finast, och sedan skriva ner det. Formen, halsringningen, släp, brodyr etc. Jag visste exakt vad jag ville ha, och hade tur som hittade rätt hos Nixa. Jag håller tummarna för er, Vi2010 och londonaire!

  • ona

    Ja, man kan ju undra. Som att alla har fult upp med sitt.. Men det är ju förståeligt.

    Vi har gjort våra flaskor färdiga, bara att skriva adresser på och posta. De blev jättefina, fixade papper till dem som ser lite "antikt" ut. Hittade ju sådant papepr på Panduro för ett tag sedan, men det var jättedyrt, så vi gjorde egna. Vill visa bild, men får vänta med det tills vi har skickat iväg dem, det är spioner i farten

    Hur har det gått för er andra som skickat iväg inbjudningarna redan?

  • ona

    Och jag vill ju visa dem nu! Men det blir att vänta till början av mars, då sambon är på jobb en vecka framöver. Tycker inte om att vara blivande sjömanshustru.. Den som väntar på något gott väntar alltid så inåt sjuttons för länge..

    Åh, så kul! Och så roligt för de inbjudna att bli överraskade på det sättet. Alla våra vet i princip allt redan, någon (jag) har svårt att hålla tyst.. När har ni satt osa då?

  • ona

    Vi skrev också vårt osa i början av april, utan att tänka på att det var mitt i påsken.. Ska se till att få iväg dem så fort som möjligt bara. Sedan finns det ingen återvändo. Kändes som att det blev mer "på riktigt" när vi gjort inbjudningarna klara, kändes det så för er också? Som att det verkligen är på väg att hända.

    Sedan tänkte jag fråga er, experterna, klarar man sig utan toastmaster på ett bröllop med 90 gäster? Och hur gör ni med vigsel-/festprogram?

  • ona

    Nej, vad kul det måste kännas! Jag längtar så mycket, samtidigt som jag börjat känna av stressen. Det är ju inte så länge kvar nu heller. Juni är ju mindre än tre och en halv månad bort! Hur ska man hinna med allt?

  • ona

    Ja, hindersprövning och hoppas på att kyrkan svarar. Är ju inte medlem i kyrkan här i Sverige, och vet inte ifall jag räknas som medlem i Finland längre.. Usch, det är krångligt. Är jag inte det kanske allt går åt pipsvängen. Fast då är det ju bara att gå med i kyrkan här, hur man nu gör det..

    Bettertoghether, vet du hur man gör med namnändringen i Finland? Blir det bara automatiskt? Och någon som vet, hur gör man i Sverige? Jobbigt att stå med en fot i varje land.

    Ja, panikkäsnlorna kommer smygande. Kanske får lägga en tvåa framför vårt datum, så får man tjugo dagar till på sig.

    Vad är en bordskjol?

  • ona

    Åh, jag blir så glad att läsa om allas bröllopsbestyr. Det får tankarna kring allt ledsamt att skingras ett tag, och förväntningarna inför bröllopet kommer tillbaka. Jag längtar, men med en viss känsla av panik då allt stått still i en månad...

    Och jag behöver hjälp. Märkte nu senast att min tilltänkta BH syns igenom min ivoryfärgade klänning. Så nu letar jag en axelbandslös BH som inte är "hjärtskuren" utan som mer ser ut som en tubtopp, ungefär. Eller har ni något annat tips? Bild på min klänning finns i mitt galleri. Jag vill inte vara utan BH, då skulle jag känna mig naken (och jag vill helst inte känna som att jag går naken i kyrkan).

    Och skor! Attans bananer vad det är svårt att hitta skor!

    Panik, ja. Vi vet inte ens ifall vi alls får några gäster till bröllopet i och med det som hänt och att vi därför inte skickat ut våra inbjudningar. Men det löser sig. Skulle haft OSA 4 april, men som det ser ut nu får vi ut inbjudningarna ungefär då..

  • ona

    Kribban skrev 2010-03-22 14:51:44 följande:


    Någon av er som vet var man kan hitta omålade dalahästar till ett bra pris?? Funderar på att ha de som placeringskort.. Kan ju inte bara handla om M´s rötter på Åland på den stora dagen
    Jag såg att det finns på grannas.com (butiken-dalahästar-täljda), men vet inte om de är till ett bra pris eller inte. Där finns annars annat roligt med dalahästtema.
  • ona

    Nu har jag äntligen fått upp bild på våra inbjudningsflaskor i galleriet! Väntar bara på att min förkylning ska släppa så att jag orkar ta itu med allt annat som ska göras.. Glad påsk!

  • ona

    Converse, jag tror att det blir jättebra med en sådan bok. Då slipper gästerna fundera ut något "bra" att skriva, något som kanske leder till att vissa stuntar i att skriva då de inte kommer på något "bra". Nackdelen är ju at de blir ganska lika på alla sidor, ingenting "extra". Vilken är det du har köpt?

    Jag skulel vilja ha en gästbok som är en sida fylla i och en tom sida på varje uppslag. Någon som sett något sådant eller skule man kanske klara av att göra en sådan själv, fastän man har tummen mitt i handen?

  • ona

    Martinaa, haha jaa.. Tänk så bra det är när andra kan tänka åt en! Då slipper jag ju krångla med at göra en egen gästbok, tack! Foto låter ju hur fint som helst! Ännu ett bra tips från dig, tack!

    Converse, det blir nog jättebra. Tänk vad skönt för gästerna att slippa fundera! Och dendär är ju ändå såpass bra gjord att det verkar inte bli så enformigt, snarare roligt att jämföra vad folk skrivit!

  • ona

    19juni, det låter jättemysigt! Hade inte vi slagit på stort bröllop som det nu verkar bli för oss, så hade trädgården/stranden på sommarstället fått bli vår melodi. Vad roligt att era söner är med också. Hoppas klänningen blir bra!

  • ona

    Vi har heller inte träffat vår präst, har inte ens pratat med honom i telefon. Sambon är orolig för att prästen ska vara yngre än han är, och jag är rädd att han inte ska höras.. Har sett honom på bild, och han är ju ung och så.. Fast så länge han pratar finlandsvenska, vilket han troligtvis gör, så ordnar sig allt. Det är svårt att få allt att gå ihop bara, när jag sitter här i Stockholm, sambon är på jobb på sjön och prästen huserar i den åländska skärgården..

    Jag håller på och kreverar. Det är så tråkigt att vara ensam hemma, speciellt när det inte finns något alls att pyssla med. Har målat väskan så den är klar, rosetterna som skulle fästas på mina skor och på väskan fastnade inte med mitt lim, och några gäster har ännu inte svarat fastän sista osa var igår.. Och inte kommer det något bra på tv heller.. Underhåll mig, någon?

  • ona

    Martinaa, den var jättefin! Du får börja tillverka och sälja på beställning, tror jag! :)

  • ona

    Jag betalade 99 kronor för min tråkiga, vita gästbok med kanske 35 blad. Skulle jag få en sådär fin gästbok skulle jag kunna tänka mig att betala 300. Minst. Plus frakt. Glöm inte att brudar är galna

Svar på tråden JUNI 2010 nr 4