• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • lenaed

Hej. Mina föräldrar står för en tredje del, min blivande manns står för en tredjedel och vi själva får bekosta en tredjedel. Här delas det alltså lika =)

• Johanna Lund

Mina föräldrar står för ca 30 000kr. Hans har inte pengarna till det.
    Hela vår budget (ink bröllopsresa och fickpengar) ligger på ca 110 000:-

Bara bröllopet går på ca56 000:- och vi kommer att vara ca 50 pers.

• Moi mokulat

Mina svärföräldrar erbjud sig att vi skulle dela alla så vi inte var tvugna att ta alla våra sparade pengar.

Men jag vågar inte fråga mina föräldrar. Vi har en bra relation, men jag vill inte tvinga dem ge mig pengar bara för att svärföräldrarna går det.

• Johanna Lund

Mina föräldrar har bidragit med lika mycket till mina stora syskon och de kör med millimeter rättvisa.

Men de hade ett villkor: Att vi måste gifta oss i Sverige och inte utomlands

• källerudd

Vi har inte gjort upp någon budjet...Vi betalar då och då och sen har både jag och min sambo rejäla sparkoton som vi kan plocka av...Men min mamma vill göra maten själva. Förrätt, buffé samt efterrätt...Så det står mina föräldar för, men vad det blir i sista änden vet jag faktiskt inte. Men det kanske kan hjälpa lite. de hjälper helt enkelt till med mat

• Rufsas

Min mamma och styvpappa (sedan endast 1 år tillbaka!) betalar 25 000:-. Det känns verkligen supergeneröst, men min fästmans föräldrar har inte heller så ont om pengar. Därför känns det konstigt att de inte erbjudit sig alls och då menar jag både ekonomiskt eller med hjälp i form av tid till planering etc. Min mamma ska hjälpa till med rätt mycket så det känns extremt snedfördelat.

• Emmz

Det är ju jättefint av föräldrar som kan och har möjligheten att bidra också gör det, men ska det inte alltid vara på givarens intiativ? Bara för att man har god ekonomi så betyder det ju inte automatiskt att man ska pröjsa? Kanske har man en helt annan inställning till vems fest det är och därmed vem som ska betala? Att sedan gå omkring och pika och insinuera verkar jättedumt om du frågar mig och bäddar inte för en bra relation i framtiden. Kanske har de ingen lust att hjälpa er ekonomiskt på grund av att de märkt av den attityden hos dig/er tidigare?

Gnistra mera skrev 2010-01-21 13:59:07 följande:

Till er vars föräldrar inte betalar något - har man inte så har man inte. Man kan inte kräva att någon skall hosta fram pengar utan det skall vara något de själva vill o kan ge. De kanske hjälper på ett praktiskt sätt istället och bara det är guld värt.Däremot har jag inte förståelse för föräldrar/blivande svär föräldrar som inte vill ge ekonomiskt stöd trots att de har möjlighet till det (som i mitt fall med min pojkväns föräldrar).Vanligtvis brukar de vara generösa så jag förstår inte riktigt. Men jag planerar att pika tydligt att min familj skall betala en tredje del av bröllopet inför dom nästa gång vi ses.De kan gott få höra det och skämmas lite tycker jag.Jag har vänner vars föräldrar sparade för deras bröllop så snart de föddes. Vi bröllopet tog pappan alla kostander (detta var i england där det är andra seder som gäller).Jag tycker det var en bra ide och planerar att sätta upp bröllops spar konton till barnen...så snart det blir några
  • Gnistra mera

Vi är båda vuxna individer med god ekonomi och behöver inte be om hjälp från någon.

Vi har inte bett om eller fått någon ekonomisk hjälp från min pojkväns familj i något samanhang. Jag har uppfattat dem som generösa tidigare pga julklappar de har gett eller mat de har bjudit på. Så att du kommer med frågor där du undrar om de har märkt den attityden hos oss tidigare känns det lite korkat o du hoppar till obefogade slutsatser.

Självklart är det givaren som initierar en gåva och man skall varken behöva be om den eller kräva den.

Men om de nu har möjlighet att ge och dessutom har en massa synpunkter på vilka gäster som skall bjudas och hur bröllopet skall vara så tycker jag att det hör till att åtminstonde erbjuda antigen ekonomisk eller praktiskt hjälp.

Anledningen att jag vill "pika" är för att min familj ger oss 60-70,000:- samt håller i en av fest dagarna (vi har två dagars bröllop)och hjälper med en massa praktiska saker. Jag tycker gott att min pojkväns familj kan få höra hur mycket andra faktiskt ställer upp så att de får lite andra referensramar.

Det är vi som gifter oss och självklart är det vår fest och ingen annans, men det betyder inte att folk som bryr sig slutar vilja hjälpa till.

Jag har till exempel hur många vänner som helst som har frågat om de kan hjälpa oss (praktiskt), inte betyder det att det blir mindre av vår fest för det! Om vänner vill hjälpa kan man ju hoppas att familjen också inser att det är bra att hjälpa varandra.

För mig är det självklart att man hjälper sina nära och kära i stora händelser. Väljer man att inte göra det tycker jag att det är väldigt underligt. Då engagerar man sig inte mer än någon avlägsen bekant (som vi skulle ändå inte bjuda) och kanske inte skall de inte förväntas bli behandlade annorlunda heller.

Sen har du helt rätt att framtida relationer kan påverkas. Men jag är inte intresserad av att ha en nära relation med människor som inte ens vill vara hjälpsamma i våra stora steg i livet.

Min uppväxt har lärt mig att alltid hälpa sin familj i alla situationer. Jag bidrog både ekonomiskt och praktiskt vid min brors bröllop (o nu hjälper han oss) och min lillebror hjälper jag ekonomiskt i hans studierna, mina brorsöner o gudson månadsparar jag till. Jag ger massor till människor och jag ger utav glädje. Om jag skall bli ingift i en sälkt som inte delar den attityden så vill jag hellre hålla avstånd ifrån dem.

När vi får barn planerar jag absolut att spara för deras framtida bröllop.

Men KAN man hjälpa - men VILL inte...så är det inte så mycket att göra åt. Är man snål så är man...

Oj oj oj....nu blev det lååååångt...

Emmz skrev 2010-01-22 15:22:33 följande:
    Det är ju jättefint av föräldrar som kan och har möjligheten att bidra också gör det, men ska det inte alltid vara på givarens intiativ? Bara för att man har god ekonomi så betyder det ju inte automatiskt att man ska pröjsa? Kanske har man en helt annan inställning till vems fest det är och därmed vem som ska betala? Att sedan gå omkring och pika och insinuera verkar jättedumt om du frågar mig och bäddar inte för en bra relation i framtiden. Kanske har de ingen lust att hjälpa er ekonomiskt på grund av att de märkt av den attityden hos dig/er tidigare?Gnistra mera skrev 2010-01-21 13:59:07 följande:
  • Emmz

För det första var det inte en slutsats utan en undran. För det andra gör du ju naturligtvis som du själv vill, men det jag ville säga är att alla har olika uppfattningar omkring det här och för att det ser ut på ett visst sätt i din familj så betyder det ju inte att dina blivande svärföräldrar är av samma åsikt? Jag tycker absolut att du kan BE dem om praktisk hjälp men att riskera att förstöra en familjerelation på grund av pengar, då ni faktiskt har möjlighet att betala för det själva, är det så bra? Det kanske inte handlar om snålhet utan om en annan inställning.

• Wivvi

Vi kommer att få 25 000 kr av mina föräldrar och lika mycket från min sambos föräldrar.

Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.