• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • brud2009

Mina föräldrar stod för mat och dryck vilket kostade ca 50000:- resten stod vi för själva, så i slutändan betalade mina föräldrar för halva bröllopet!

• demming

Jag bara gapar. Vilka föräldrar ni har, många av er! Vi betalar allting själva och det blir inget dyrt bröllop vill jag lova...

• Moi mokulat

ojoj hjälp.
    Jag tror inte vi får något av våra föräldrar.
    De har inte pengarna.

• say yes

jag har bara pratat lite löst med min mamma då det inte är helt offentligt än. Men hon har erbjudit sig att fixa fotograf (ca 10 000) och en stor brunch dagen efter för de som inte åker hem på natten (vi kommer att ha gäster som kommer från alla delar av världen) och kommer att bjuda ca 95 personer. Ingen aning ang hans föräldrar eller pappa.

• say yes

Emmz: Ja! Helt underbara! Jag blev så otroligt glad och tacksam när mamma erbjöd sig hjälpa till!

• Gnistra mera

Till er vars föräldrar inte betalar något - har man inte så har man inte. Man kan inte kräva att någon skall hosta fram pengar utan det skall vara något de själva vill o kan ge. De kanske hjälper på ett praktiskt sätt istället och bara det är guld värt.

Däremot har jag inte förståelse för föräldrar/blivande svär föräldrar som inte vill ge ekonomiskt stöd trots att de har möjlighet till det (som i mitt fall med min pojkväns föräldrar).

Vanligtvis brukar de vara generösa så jag förstår inte riktigt. Men jag planerar att pika tydligt att min familj skall betala en tredje del av bröllopet inför dom nästa gång vi ses.

De kan gott få höra det och skämmas lite tycker jag.

Jag har vänner vars föräldrar sparade för deras bröllop så snart de föddes. Vi bröllopet tog pappan alla kostander (detta var i england där det är andra seder som gäller).
    Jag tycker det var en bra ide och planerar att sätta upp bröllops spar konton till barnen...så snart det blir några

• Malla och Mojje

Våra föräldrar vill vara med och betala varsin lika stor del. Jag vill gärna att vi betalar en del själva så därför lutar det åt att de betalar en tredjedel var. Dvs vi betalar 1/3, mina föräldrar 1/3 och hans föräldrar 1/3.

• FelizLane

Räcker med ett tackkort tycker jag. Där ni kanske skriver dit något extra personligt... Tycker inte heller att ni ska tacka med present.

frugan2010 skrev 2010-01-18 17:43:58 följande:
    Vårt bröllop kommer att hamna på cirka 50.000 som vi betalar själva. Sen har min pappa gett oss bröllopsresan i present som kostar 30.000. Det är inget vi på något sätt har bett om utan det har han velat ge oss i present. Nu står vi inför dilemmat hur sjutton vi ska kunna tacka på ett bra sätt. Funderar på att bjuda på en weekend någonstans, eller liknande. Hur gör ni?
  • Malla och Mojje

Vi räknar med att bröllopet går på 150 000 och då mina föräldrar betalar 1/3 så har jag gått runt och haft lite dåligt samvete för jag är rädd att de är för mycket för dem egentligen. Känns skönt att läsa att andra också får bidrag för då känns det mer som att det är ganska vanligt och att mina föräldrar kanske har "räknat med det" ..

• ängeln24

Det låter som om att föräldrarna brukar bidra.
    Vi planerar vårt bröllop och när vi berättade för mina föräldrar var det bland det första min pappa sa: hur mycket ska jag bidra med?
    Jag tycker att om folk vill bidra får dom bidra med så mycket DE känner är rimligt. Jag tror också att vi som brudpar ska vara glada om våra föräldrar/svärföräldrar väljer att bidra.

Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.