• Lapinette

Tips & tricks

Ja, här fortsätter vi att skriva och komma med tips till olika resmål, oavsett om det gäller en helg i en liten by utanför Sundsvall eller till en exotisk plats i Asien.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

• Svar på tråden Tips & tricks
  • Tinga

Ja, oj vad den där vulkanen har ställt till det! Tur att vi ska ta bilen till Småland i helgen. På torsdag ska jag flyga från Kastrup, men då bör det ju vara OK igen.

• Piggelin1

Gomorron!

Ajdå Ab Fab, lite extra tid i London ser jag. Hoppas att det går bra med förja & hyrbil idag! Träffade några engelska kollegor igår em, som skulle flyga hem senare, men det lutade åt hyrbil även för deras del. OM de fick tag på ngn vill säga, hörde att hyrbilar tar skut också, hertz skulle inte ta emot nya bokningar förrän på måndag
    En av mina närmaste kollegor har planerat att flyga i jobbet till KL/Malaysia idag & sen vidare till Sidney om en vecka, men det lär ju bli uppskjutet några dgr. Snopet! Hyrbil & färja är ju inte riktigt aktuellt i hennes fall

Ska Tinga till Japan?! Coolt! Min syster var där med sin familj för drygt en månad sen & de var alla supernöjda.

Champagne, åhhh, vill också! Mannen & jag får absolut se till att åka dit på nytt så småningom! Bil skulle jag absolut ha om vi åker dit igen, vi vill ju kunna åka runt bland de olika vingårdarna. Vi bodde på ett supermysigt hotell i en liten by strax uatnför Epernay, som vi hittade av en ren slump www.touraine-champenoise.com/accueilgb.asp Åt en underbar middag där med. Minns fortfarande att Richard Juhlins Champagnebok låg i receptionen med dedikationen "To my favorite hotel in Champagne!"
    Sen minns jag att via hans bok fick vi tips om en champagnebutik inne i Epernay, otroligt välsorterad & det var "Madame xxx" som drev den. Är rätt säker på att jag skrivit ut adressen här i en annan tidigare restråd, men har glömt det just hu. Ska dock finnas sparat hemma, om intresset finns!

Tinga - härligt med barnfri helg & besök på PM! Var inna på deras hemsida nyligen, såg kanon ut!

E11a, vad trist med maken som fastnat i Zurich! Hoppas han kommer hem snart!

Ab Fab - den där bokhandeln du skrev om - den har jag också varit inne i - där kunde man strosa runt läääänge

Imorgon drar vi för övrigt till Oslo - tur att vi ska ta bilen & inte flyga Enligt mannen tar det numera bara tre timmar att köra, så då är vi ju snabbt uppe. Inte varit där på typ femton år Ska hälsa på mannens syster lör-sön. Kul att komma iväg en sväng!

• Piggelin1

Men där var du ju, Tinga Hej!!!
    Aha, det var nu i helgen ni ska iväg, fick för mig att det var om en vecka eller två. Hoppas att ni får det alldeles superskönt & härligt!

• Piggelin1

Strax möte, måste avsluta!
    Ha en bra helg tjejer!

• Lapinette

Piggelin - ha det så härligt i Oslo. Har inte heller varit där på en herrans massa år men det var en period i mitt liv då jag åkte dit med jämna mellanrum (för att träna).

Tinga - vad härligt med PM i helgen!

E11a - hur kommer din make hem?

• E11a

Hej tack för Champagne tipsen! Ja det lutar kanske åt tåg till Lille eller Paris och boka bil där. Just nu är jag inte så sugen på att boka ett flyg om 2 veckor.....

Ab fab - jag utgår ifrån att ni redan köpt biljett på färjan. Annars är det värt att ringa, deras info på hemsidan säger at det är ganska fullt de närmaste 24 timmarna.

Tja maken har som sagt bokning på en BA flight lördag morgon men har undersökt alternativ. Eurostar var helt kört för resten av helgen tror jag. Loggar man in ser man biljetter men sen när man försöker boka finns dom inte. Han har varit på en resebyrå i Zurich och de kan inte heller boka några Eurostar biljetter. Han sitter ju inte i sjön - inget superviktigt hemma i helgen (förutom jag då!), han har LT med så han kan sitta och jobba idag på hotellet och ...... kreditkort skulle jag säga men det har han faktiskt inte eftersom den lilla chip grejen på kortet trillade sönder igår. Men han har ringt vår bank, som brukar vara ivriga på att stänga av betalkortet om man tar ut stora summor i utlandet, och de har lovat att inte göra något även om han köper konstiga biljetter och saker på en liten Europa turne. Så nya kalsonger, skjortor och strumpor ordnar sig nog också.

Han är lite inne på att ta tåget över till Paris. Då är han på rätt ställe om det går at få tag på en Eurostar biljett alternativt tåg hela vägen upp till Calais och hoppas på en foot passanger biljett på en färja till Dover.

Eller så får han helt enkelt stanna - förbättra sin tyska och börja söka ett hederligt jobb!

• Tinga

Hej Piggelin! Vad mysigt med Oslo över helgen. Jag har hittills bara varit där i jobbet, men vi har pratat om att ta en helg där. Vi var ju i Helsingfors ifjol och det var trevligt, så man ska inte underskatta besök i nordiska "storstäder".

Min resa till Japan är också i jobbet, så det blir inte så mycket sightseeing, men något hinner jag förhoppningsvis med. Ska ha sex veckors semester med familjen direkt efteråt, så jag kan tänka mig att stanna någon extra dag. Familjen lär jag hinna bli trött på sen under de sex veckorna ändå.

• Piggelin1

Ahhhh, sex veckor, Tinga!!! Vart ska ni då?! Är det den där Asienresan som ni hade tänkt göra i vintras som ni fick ställa in?

• Ab fab

Hemma efter lång dag igår. Men tåg, färja och bil funkade bra. Klev innanför dörrarna 0530 i morse så idag är jag lite seg. Skruttar runt o plockar upp tvätten. förbereder grillmiddag med grannarna- lammkotletter, sallad på bulgur, fetaost och granatäpple. Bra gäster för jag behöver inte uppföra mig

Champagne- så trevligt. Varit där två gånger -en gång i Epernay och en gång i Reims. Jag gillade mycket att åka runt på gårdar (boka in dem i förväg), senaste gången cyklade vi till några och till några längre bort åkte vi taxi/liftade.

• Lapinette

Ab fab - välkommen hem! Idag när vi var ute en tur så såg jag helt plötsligt en holländskregistrerad bil, framför stod en från något annat Europeiskt land (minns inte vilket) och sen ytterligar 4-5 tyskregistrerade ... tills jag insåg att det var ett biluthyrningsställe . Alla som hyrt bil någonstans i Europa och sen kört hem.

• Ab fab

ja vi körde hem i franskregistrerad bil vi fick tag i Dover. Det är nog inte så dumt att äga biluthyrningsfirmor idag

• Ab fab

Ang restauranger i Göteborg.
    - Räkan. Klassisk Göteborgs turistkrog på parallellgata till Avenyen. Man äter räkor som serveras via radiostyrd båt (som man kör sjölv) Brukar gillas av barn

- Lipp. Brasseri på Avenyen. Här får man rita på dukarna

- Pasta e contorni. Linnestan. Italiensk favoritrestaurang med suverän mat och avslappnad attityd

-Mongolian bbq. Ingen favvorestaurang men barnen gillade den jättemycket när de var mindre. Jag tycker den är lite b o har trist mat men som sagt var den var populär tidigare. Ligger på Skeppsbron.

• E11a

Ab fab - vilket äventyr. Skönt att du kommit hem nu.

Det går ingen större nöd på maken i Zurich. Han har bokat in sig på den först Eurostar servicen han kunde få tag på. Söndagkväll Bryssel-London och han har en tågbiljett från Zurich till Bryssel tidigare på söndag. Så någon gång sent imorgon kväll ska han vara hemma - lagom i tid för att kunna gå till jobbet på måndag....

Det blir inte roligare än man gör det. Han har köpt hiking skor, jeans och en fleece och tydligen ägnat dagen åt att vandra på något berg utanför ett soligt Zurich idag. Roligare än att sitta på golvet på någon färjeterminal i Calais och vänta i dagar på en biljett som rätt många verkar göra i alla fall

• Lapinette

E11a - låter himla förnuftigt! Bättre att njuta av platsen man befinner sig på.

Svar på tråden Tips & tricks