• Lapinette

Tips & tricks

Ja, här fortsätter vi att skriva och komma med tips till olika resmål, oavsett om det gäller en helg i en liten by utanför Sundsvall eller till en exotisk plats i Asien.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

• Svar på tråden Tips & tricks
  • Lapinette

Ab fab - låter superhärligt! Njut av London. Själv ska jag ju dit om en månad, ser i kalenderna att det faktiskt är exakt en månad tills vi åker.

Maken har pratat med sin kompis gällande bröllopet på Rivieran i sommar och de hade missat några papper som skulle in till borgmästaren så han hoppas på att kunna ge oss mer info denna månad *SUCK*.

• Piiiip

Mrs B!

Förlovade mig på Gotland för två år sedan. Älskar Gotland!

Ett tips är att gå upp tidigt en morgon och strosa innan för ringmuren i Visby innan det staden vaknar. En solig dag är det lagom varmt, tyst, stilla och så vackert! Mycket bättre än 3 timmar senare när "alla andra" också är där.

Fårö är magiskt, det finns en strand på östra sidan med några olika campingar (både tält och stugor) sandstranden är låååång och himmeln skiftade i lila och rosa när solen gick ner.

På Fårö, på vänstra sidan vägen (om du kommer från Visby) ligger ett mysigt bageri och fik där det är väl värt att stanna för att fika eller handla med sig fikabröd. Stor kommers på sommaren. Missa inte heller raukarna på västra sidan Fårö. T.ex. hunden, tekitteln osv.

Innan du kommer till Fåröfärjan (om du kör från Visby)passerar du den lilla byn Rute. Leta efter skylten till stenugnsbageri eller fråga någon om vägen. Du svänger av till höger och kör små väger tills du kommer till ett riktigt New Age-ställe. Där bakar de mumsiga limpor i stenugn. Har också loppis.

Om ni kör söderut från Visby mot Hoburggubben, så kommer ni passera Körsbärsgården (närmare Hoburggubben än Visby). Ett mysigt café och lunchställe som också säljer lite souvenirer och man får strosa i deras blomsterträdgård. Vi åt lunch där och det var toppen! De sålde blomstersalt, som jag köpte hem. Ångrar att jag inte köpte mer och gav bort som present. För alla gäster som fått blomstersalt på sin sallad/mat har frågat vart jag köpt det för att det är så fint.

Kränku-tebutiken mitt i Visby, massor med te, gammalt godis och mys. Härlig! Bredvid ligger ett kafé Hans... någonting. Beställ något gott och gå in och sätt dig på bakgården- mitt i en gammal kyrkoruin! Fint. Därifrån börjar några av guidningarna genom staden. Jag tog en förra gången vi var där och den var spännande, rolig och intressant! Bra guide, men helt klart en vuxen aktivitet.

Ylle- garn och stickat butik med mycket fint men dyrt. Roligt ställe att köpa ett nystan eller två ifrån och stickar man kan man få mkt inspiration.

En fika eller helst en frukost med picknick-korg på klinten är romantiskt.

Försök att få äta helstekt lamm medan ni är där! Och saffranspannkaka med psalmbärssylt, mums!

Hör av dig om du vill ha fler tips!

• Lapinette

Härligt, här kom det Gotlandstips! Tackar, tackar Piiiiip (förlåt om jag stavade ditt namn lite fel )!

• Piiiip

Rodnar när jag ser hur jag slarvar med meningar och prepositioner, hoppas att ni förstår ändå. Är lite stressad!

• Tinga

Jag passar på att göra ett inlägg här när jag nu för en gångs skull har något reserelaterat att skriva om. Till helgen ska maken och jag åka på utflykt till Småland. På lördagen blir det ett besök på Svenssons i Lammhult och på kvällen middag hos PM. Eftersom Gosnosen inte gillade stadshotellet har vi bokat in oss på Hotel Cardinal, som även rekommenderas på PM:s hemsida. På söndagen ska vi till något glasbruk innan vi drar tillbaka till Skåne.

Fab - jag har en Göteborgsfråga till dig. Jag ska springa Varvet i maj och då ska vi bo i Majorna. På lördagskvällen tänkte jag mig ett restaurangbesök i krokarna kring där vi bor, för med trötta ben är det skönt om restaurangen är nära. Har du något tips? Två småttingar (1.5 år) kommer också att vara med, så det är bra om det funkar att ha med barn dit (även om de inte kommer att äta där).

• Tinga

Piiiip - kul att läsa lite om Gotland. Jag var där ett par gånger som barn, och har tänkt mig ett återbesök vid något tillfälle, men det blir nog först om något år.

• Lapinette

Tinga - åhhh vad avis jag blir på ert besök hos PM. Lova att komma in och berätta här vad du tyckte.

• Tinga

Lappis - jag lovar. Sitter här och dreglar bara jag läser deras menyer.

• Lapinette

Jag önskar att Växjö låg lite närmare Stockholm! Maken förstår inte riktigt tjusningen med att köra 5 timmar för att gå på en restaurang.

• Mrs  B

Piiiip
    Tackar så mycket för tipsen!!!
    Nu blev jag ännu mer sugen på att åka.
    Har du även koll på barnaktiviteter?????

Maken min har sen semester, så nu måste jag fråga när "Stockholmsveckan" är?????
    Vi inte gärna åka dit då med två små barn......

Tinga
    Jag kanske hinner före dig till PM!!!!!!
    Jag ska nämligen till Växjö redan på fredag och behöver ha middag i magen på kvällen.
    Vi ska bo på Stadshotellet men enbart för att resten av klassen ska bo där. Återkommer med mina kommentarer.
    Trevlig resa för dig!!!!!
    (och det låter super med att vara barnlediga)

Svar på tråden Tips & tricks