Mrs B!
Förlovade mig på Gotland för två år sedan. Älskar Gotland!
Ett tips är att gå upp tidigt en morgon och strosa innan för ringmuren i Visby innan det staden vaknar. En solig dag är det lagom varmt, tyst, stilla och så vackert! Mycket bättre än 3 timmar senare när "alla andra" också är där.
Fårö är magiskt, det finns en strand på östra sidan med några olika campingar (både tält och stugor) sandstranden är låååång och himmeln skiftade i lila och rosa när solen gick ner.
På Fårö, på vänstra sidan vägen (om du kommer från Visby) ligger ett mysigt bageri och fik där det är väl värt att stanna för att fika eller handla med sig fikabröd. Stor kommers på sommaren. Missa inte heller raukarna på västra sidan Fårö. T.ex. hunden, tekitteln osv.
Innan du kommer till Fåröfärjan (om du kör från Visby)passerar du den lilla byn Rute. Leta efter skylten till stenugnsbageri eller fråga någon om vägen. Du svänger av till höger och kör små väger tills du kommer till ett riktigt New Age-ställe. Där bakar de mumsiga limpor i stenugn. Har också loppis.
Om ni kör söderut från Visby mot Hoburggubben, så kommer ni passera Körsbärsgården (närmare Hoburggubben än Visby). Ett mysigt café och lunchställe som också säljer lite souvenirer och man får strosa i deras blomsterträdgård. Vi åt lunch där och det var toppen! De sålde blomstersalt, som jag köpte hem. Ångrar att jag inte köpte mer och gav bort som present. För alla gäster som fått blomstersalt på sin sallad/mat har frågat vart jag köpt det för att det är så fint.
Kränku-tebutiken mitt i Visby, massor med te, gammalt godis och mys. Härlig! Bredvid ligger ett kafé Hans... någonting. Beställ något gott och gå in och sätt dig på bakgården- mitt i en gammal kyrkoruin! Fint. Därifrån börjar några av guidningarna genom staden. Jag tog en förra gången vi var där och den var spännande, rolig och intressant! Bra guide, men helt klart en vuxen aktivitet.
Ylle- garn och stickat butik med mycket fint men dyrt. Roligt ställe att köpa ett nystan eller två ifrån och stickar man kan man få mkt inspiration.
En fika eller helst en frukost med picknick-korg på klinten är romantiskt.
Försök att få äta helstekt lamm medan ni är där! Och saffranspannkaka med psalmbärssylt, mums!
Hör av dig om du vill ha fler tips!