• Moi mokulat

Min syster får mig att mår dåligt, =( långt

Måste få prata av mig är så ledsen.

Ämnet är min lilla syster.

När jag berättade att jag var gravid blev hon arg och åkte ifrån oss. Sen har hon varit off under hela graviditen.
    Hon sa massa elaka saker som att de kanske inte skulle bli något barn (typ att de skulle dö) m.m.
    Sonen föddes och hon har varit lite off igen. Hon har sagt att jag skämmer bort honom och att min mamma tar hand om honom mer än jag vid tillfällen. Vilket inte är sant alls.
    Min sambo hade svårt att ta på sig pappa rollen i början, men men sen brukar min mamma vara barnvakt vilket hon vill.
    Inget vi ber henne om ibland. Utan hon erbjuder sig hela tiden.
    Nu älskar min syster min son. Vill alltid träffa honom.
    Så det finns lite bra saker iaf.

Nu berättade jag att vi skulle gifta sig.
    Det visste jag redan sa hon. Det har du ju tjatat dig till.
    Jag har sagt helt öppet att jag vill gifta mig. Gett min sambo lite hintar på skoj. Men iaf. Jag blev jätte ledsen att hon inte bara kunde vara glad och inte säga mer.
    Sen sa hon ja snart blir du gravid igen bla bla. Vilket vi också planera. Vad vi än säger till henne så hakar hon ner på mig. Hon gör mig så ledsen och deppig. Såklart att min sambo inte skulle friat till mig och han inte verkligen ville.

Igår frågade jag henne om hon ville följa med mig och titta på kläningar. Hon svarade med att ja när tiden är inne för de så gör vi det.
    Jag svarade med ett ja de är dags för det nu. Man måste planera stora saker.
    Ja då ville hon att vi skulle vänta tills min mamma fyllt år och hennes fest. Alltså i början av Mars. (ska gifta mig i augusti). Men jag vill kolla nu.
    Hon är så mot allt jag gör.
    Jag tror att hon är avundsjuk. Men så fort jag nämner att hon måste lägga av och vara elak så är jag dumm i huvudet och allt är mitt fel och jag är den som är knäpp och det är henne det är synd om. (min syster har världens dåligaste temprament).

Jag vill inte gå till denna bröllopsbutik och allt ska handla om henne. De är jag som ska gifta mig. Hon kommer ge mig fula kläningar säkert och kolla på vad hon skulle gilla till sig själv. Inte till mig. Vad ska jag göra?

Jag skulle vilja fast att allt är som det är att hon var min tärna men jag vill att hon ska skärpa till sig.
    Tror inte ens hon bli glad när jag fråga henne om hon vill bli min tärna.

Sen vill jag att min m2b s syster ska vara tärna vilket min syster inte kommer gilla. Hon kommer säga att kan hon vara det själv.

Jag vill inte bråka.
    Men så fort det är något och min syster är dum mot mig.
    Fast att mina föräldrar tycker hon beter sig dumt så säger de aldrig aldrig ifrån. Hon kommer alltid undan.
    Vilket jag nämnt för mina föräldrar.

• Svar på tråden Min syster får mig att mår dåligt, =( långt
  • Moi mokulat

Jag har pratat med henne jag har skickat mail, jag har skickat sms.
    Hon är underbar när hon är det. Men hon har en jobbig sida med.
    Det har vi ju alla.

Hon ska få hedersuppdrag att fixa min bröllopsbukett.
    Hon är nämligen en jätte duktig florist.

Vuxen är vad hon inte är tyvärr. Hon är snart 26 år och umgås med 19 åringar mest. Alla hennes kompisar har skaffat barn och hon är inte på den planeten än. Och jag hoppas att det dröjer.
    Jag har alltid varit den mognaste och vuxnaste.
    Men hon har inte kunnat acceptera det.

F-n rätt ut sagt det är skit svårt detta.
    Hur ska man göra. Jag orkar inte ta ett snack till.
    Hon har blivit mkt bättre sen innan, men inte den syster jag vill ha än. Hon måste lära sig att allt inte handla om henne,
    Hon brukar säga att jag är värdelös eftersom jag aldrig åker och hälsa på min mormor, men hon kommer ju aldrig hit heller för den delen och då bor vi nära. Eller att jag inte uppskatta mina föräldrar vilket jag verkligen gör.
    Mina föräldrar vågar inte ens säga emot henne. Vilket är töntigt. Det behöver inte välja sida utan bara säga till att så uppför man sig inte. Men ingen vågar för de inte vill vara ovän med henne.

• Lyckliga013bruden

varför inte försöka prata med henne live, i telefonen eller ansikte-mot-ansikte, fråga henne varför hon beter sig som hon gör fast kanske lite mer specifikt. Varför kan hon inte kolla på klänningar innan födelsedagen? varför hon säger saker som sårar dig? när hon säger att du är korkad och dum i huvudet etc som det verkar som hon brukar så försök att nämna de men inte bry dig, visst jag kanske är dum i huvudet men jag blir ändå sårad av det du säger.
    Försök att red ut allt och ställ tydliga frågor till henne.

I det här läget skulle jag inte ha henne som tärna utan svägerskan. Sen kan ju syrran bli hur sur hon vill, det är så jag känner.

• Moi mokulat

Jag har redan gjort det. Pratat face to face. Men det blir bara värre.
    Hon kan inte prata om känslor.
    jag vet inte ens om hon är tillsammans med hennes kille längre. De grällade innan jul. Hon berättar inget för mig.
    Hon skyller allt på mig.
    Sen säger hon en gång i tiden när du var singel hade vi jätte roligt bla bla bla men nu.... bla bla....
    Men tiden förändras. Jag är mamma, jag har hus, jag konsentrera mig på hitta ett jobb, jag sköter ett hushåll.
    Visst kan jag hitta på saker, men allt hon ska göra kostar massor.

Uschhh jag börjar försvara min lilla syster.

Jag är inte världens bästa syster själv, men jag gör inte saker saom gör henne ledsen iaf. Jag finns alltid där.

• KatjaB

man måste inte involvera sina syskon i uppdrag på bröllopet

man måste inte ha med dem för att prova brudklänningar

man måste inte prata detaljer med dem om bröllopet om det får en att misstänka att man får prova fula kläder och inte får bra råd alls.

Jag tycker man ska göra som man själv vill, omge sig med dem man vill och få vara lite ego när det gäller att må bra själv. Hon verkar ju inte direkt tycka att det ens är kul att ni gifter er så varför belasta henne med en massa hedersuppdrag.
    Risken finns ju att hon tar alldeles för mycket energi ifrån dig och att du ångrar dig i efterhand. Passa på att få njuta istället under tiden för planeringen, det ska ju vara roligt att gifta sig

• Lyckliga013bruden

Okej, men du man måste inte tycka om sina syskon, man måste inte umgås med dem, man måste inte fira jul, födelsedagar, bröllop mm med dem.
    Bråk går inte alltid att lösa, å är det så så får man anpassa sig efter den situationen. I min stora släkt kommer inte alla överrens och det är så det är, ingen ide att tvinga fram något.......

• dreams can come true

detta låter verkligen inte kul! det kan inte heller vara så bra för din hälsa att gå med denna börda och oroa dig, känna dig stressad, ledsen och arg hela tiden. TÄNK vad mycket av din tid hon faktiskt "stjäl" från dig och till och med din egna lilla familj. Alla stunder du är ledsen,funderar över hur du skall göra,gråter,pratar med din sambo, dina föräldrar mm,mm!! Vännen, det känns som att HON STÅR I CENTRUM HELA TIDEN och det kommer säkert inte att bli någon skillnad den dagen du tar med henne och tittar på klänningar.

För att kunna umgås med din syster och fortfarande vara vän med henne så borde du ha henne som tärna, men ta INTE med henne på klänningsjakt och andra viktiga beslut. Låt henne sköta blommorna som du nämnde innan och lämna det vid det. Nämn inte för henne de dagarna du gått och kikat på klänning utan ha de stunderna för dig och dina sanna vänner. Du kan alltid säga till henne att:din uppgift var blommorna och din svägerskas uppgift var att följa med och välja klänning.

det är fruktansvärt jobigt med en sådan situation och hur du än gör så kom ihåg att du måste kunna leva med besluten du tar även efter bröllopet varit.

lycka till och kom ihåg att det är verkligen ER DAG och inte hennes
    ps.blanda inte in dina föräldrar mycket heller om de inte förstår hur illa din syster beter sig.

• PennyJenny

Moi mokulat skrev 2010-01-15 15:50:50 följande:

Vuxen är vad hon inte är tyvärr. Hon är snart 26 år och umgås med 19 åringar mest. Alla hennes kompisar har skaffat barn och hon är inte på den planeten än. Och jag hoppas att det dröjer. Jag har alltid varit den mognaste och vuxnaste. Men hon har inte kunnat acceptera det. F-n rätt ut sagt det är skit svårt detta.Hur ska man göra. Jag orkar inte ta ett snack till.Hon har blivit mkt bättre sen innan, men inte den syster jag vill ha än. Hon måste lära sig att allt inte handla om henne,Hon brukar säga att jag är värdelös eftersom jag aldrig åker och hälsa på min mormor, men hon kommer ju aldrig hit heller för den delen och då bor vi nära.
    För mig säger framförallt första delen av det här en hel del. Hon är 26, hennes vänner har fått barn och hon umgås mest med 19 åringar. Låt mig gissa, hon är singel? Du har ett barn och ska gifta dig. Om hon är singel är det väl inte så konstigt om hon söker sig till andra i samma sits som hon själv. Hennes gamla vänner har gått in i nästa fas i livet, kanske vill hon vara där själv och hon distansierar sig. Om det är så att hon själv vill ha det här, familj och barn så är det inte konstigt att hon reagerar som hon gör.

Att bara avfärda henne som en svatsjuk och egoistik lillasyster är för mig väldigt enkelt. Har du funderat på att hon önskar hon hade samma sak som du men inte vårgar erkänna det för dig eller ens sig själv? Att hennes agerande grundar sig i smärta där hon ska försöka glädja sig å sin systers vägnar samtidigt som hon nästan går sönder invändigt i sin egen smärta?

Om jag tänker så, då blir det i alla fall inte för mig så lätt att avfärda det som egoism och avundsjuka. Att fråga henne om det är så det ligger till tror jag inte heller hjälper, det sitter ofta så långt inne att det är svårt att erkänna ens för sig själv. Kan du verligen inte sätt dig över det om det nu skulle vara så som jag beskriver och bara helt enkelt be någon annan, tex nära vänninan, komma med och titta på klänning, och låta din syster få vara med på sina villkor?
  • 090208

Varfor ska du ha henne som tarna om hon bara gor dig ledsen??? Hon kommer ha en jakla massa asikter om allt da, varre an det redan ar.
    Ha bara m2b's syster tycker jag. Och undrar syrran sa far du helt enkelt forklara varfor.

Men tycker inte hon 'fortjanar' att vara din tarna.

• Moi mokulat

Idag ska vi gå och titta på kläning.
    Jag ger henne en chans.
    Pratade med min mamma om det.
    Jag sa som det var att jag inte tror att hon förstår var uppgiften som tärna betyder och därför väljer jag henne inte.
    Och självklart nämnde jag att hon inte var glad för min skull så varför skulle jag ha henne då.
    Märkte att min mamma blev besviken.

Sen försökte hon säga att min m2bs bestman inte visste heller uppgiften. Men hon tog tillbaka det sen typ. hehe

Önska mig lycka till. Allt hänger på idag.

• Flodis Hjärtat

Er relation känns spontant inte riktigt bra. Man måste kunna säga stopp, även till sina syskon. Säga till på skarpen att man inte gillar hur personen i fråga beteer sig. Och man måste inte omgås etc bara för att man är just syskon.

Skulle aldrig komma på tanken att ha min syrra som tärna pga att vi är alldeles för olika. Det är bara att acceptera helt enkelt.

Visst så är hon kanske avnundsjuk och vill ha det livet som du lever, men för dte så får man inte bete sig hur som helst.

Försök att umågs med folk som gör dig glad och som verkligen tycker att det ska bli kul att ni ska gifta er. Syrran kommer förr eller senare att förstå sitt misstag.

Lycka till!

• Moi mokulat

Hon erkände på vägen hem idag att hon inte ha något bra självförtroende.

Ananrs så gick det bra.

De var mkt sån skulle jag vilja m.m. när vi var i butiken.

Hon försöker berätta för mig att jag är en sån och sån människa. Men jag vet hur jag är som människa.

Lutar med att inte ha någon tärna bara för att de inte ska bli skit allt. Hon kollade på kläningar till sig själv.
    Men hon nämnde inget om att hon skulle vara tärna eller så. Hon kollade på fina dyra kläningar.
    Jag fick ur mig att man ska inte vara finare än bruden då blev hon stört haha

• Moi mokulat

Åhhh nu är det bestämt. Min syster kommer inte bli min brudtärna. Vi var på resa nu en vecka med henne och hon är såååååååååååååååååååååååååå jobbig. Omogen, ego. Neeee hon ska inte få trycka ner mig på min dag.
    Bestämt halvt om halvt att min m2b syster ska bli det.
    Henne kan jag lita på.
    Träffade henne idag så började vi prata och då sa jag som det var. Då sa hon men kan du inte säga att hon var ju gudmor till er son så nu är det min tur.
    Tyckte det var en bra ide.

• annaochmias

Vad synd att det blev så, TS, men ändå skönt att du tagit beslutet. Man får inte behandla sin familj hur som helst bara för att man delar gener och blod. När du nu väljer bort din syster som brudtärna så visar du henne att du inte tänker låta henne behandla dig hur som helst bara för att ni är släkt. Din m2b's syster verkar väldigt gullig och pålitlig efter vad du har berättat, så hon är nog rätt val. Nu kan du se fram emot resten av tiden före och under bröllopet utan att ora dig.

• starfish

bra TS att du tagit de besluten. strunta i din syster, hon är bara elak och omogen.
    Låt henne inte behadla dig sådär hela tiden och ursäkta henne inte.
    Problem har vi alla på något vis, små eller stora men det betyder inte att man får behandla andra som skit- särskilt inte sin familj!
    hoppas att ni får ett fint bröllop och låt inte din syster förstöra det. det är er dag. njut av den!
    lycka till.
    kram!

• tågjäntan

Ska din man ha någon marshalk/bestman? Annars kan du ju säga att din m2b vill ha henne med som tärna.

• Moi mokulat

Han ska hans systers kille. Vilket är jätte bra. Hans andra kompisar duger inte hehe

• HannaLuz

Kära Moi Mokulat, du har min fulla förståelse! Min sambo har samma relationsproblem med sin mamma, det tär på oss nåt fruktansvärt. Du ska veta att du har allt mitt stöd, tänk efter noga vad DU vill med din och din systers relation till varandra. I ditt liv och ditt bröllop ska du och m2b stå i centrum, inte hon!

Min svärmor är en svår kvinna, som vill att hela världen ska kretsa kring henne. Hon kan inte ta ett nej från någon och ska tvinga på alla andra sina åsikter. Hon hackar ner på båda sina söner och deras respektive för att hon själv ska må bra. Hon hittar fel och klagar och kan aldrig komma med något positivt. Känns igen rätt bra va?
    För 7 månader sedan vände hon sig emot mig och började någon slags häxjakt. Jag tror det handlar om att hon fick veta att min sambo friat och hon börjar "lösgöra" sig från honom (något som en mamma kanske borde gjort lite annorlunda). Hon har sagt en massa elaka saker om både mig och honom och tvingat honom att välja mellan mig och henne. Han har länge mått väldigt dåligt av detta, precis som du gör med din syster. Han har värderat deras relation och vår relation och valt mig. Nu har de inte pratat med varann på 5-6 månader.
    Såklart tär det på oss. Igår skickades inbjudningarna ut till vårt bröllop, men hon blir utan. Han har valt att inte bjuda henne, för att hon kommer förstöra vår dag.

Nu har han tagit till en rätt drastisk åtgärd, och jag menar inte att du ska göra det. Men bröllopsdagen är din dag, inte hennes. Hennes och alla andras liv kretsar kring henne, precis som min svärmor oxå tycks tro. Det hjälper inte att prata med henne heller så låt det vara. Men ha henne för alltivärlden inte som tärna, hon kommer ju nog försöka ta över ditt bröllop. O ta inte med henne och titta på klänningar.

Du ska inte behöva rätta dig efter vad hon tycker, för hade det varit tvärtom så hade hon inte rättat sig efter dig. Mitt tips är att hålla henne på en armlängds avstånd, gå inte in på diskussioner som du vet att du kan bli besviken och ledsen av, låt henne vara med på en hörna, men ge henne inte någon roll som hon kan inverka på er stora dag på något sätt.

Mitt tips är att kolla på klänningar själv, det är du som ska ha den och du ska tycka att du ser fantstisk ut, skit i vad alla andra tycker!

• Myjoy

Ditt och din mans bröllop!

Gör det som känns rätt för ER :) Det är eran dag som ni ska kunna se tillbaka på och bevara i minnet som en dag av lycka och glädje. Vad övriga världen har för åsikter har ingen betydelse.

Syskonrelationer kan vara problemfyllda men låt inte det lägga en skugga över den stundande stora dagen.

Stort lycka till!

• Katarina Michael

Jag och min syster hade riktigt dålig relation när vi var yngre, de kändes verkligen som hon hatade mig och jag förstod aldrig varför. Jag upplevde som dig att hon bara klankade ner på mig, tills en dag jag helt förtvivlad frågade mamma (hon är tyvärr inte bättre) varför min syster hatar mig. Då förklarade min mamma att de berode på ävensjuka och berättade varför hon var ävensjuk på mig.

Först då förstod jag henne och kunde förstå att mitt sätt att framför bra saker för mig blev som att strö salt i såret på henne...genom att förstå henne så kunde jag närmar mig henne på ett helt annat sätt, idag är min syster den i min familj som jag står aldra närmast!!!

Mitt tips försöker förstå henne, vad exakt tror du hon kan vara avensjuk på, tänk på om du strö salt i såret på henne....försök förstå henne, så kan du säkerligen närmar dig henne med ska du se...tar kanske tid...

Svar på tråden Min syster får mig att mår dåligt, =( långt