• Moi mokulat

Min syster får mig att mår dåligt, =( långt

Måste få prata av mig är så ledsen.

Ämnet är min lilla syster.

När jag berättade att jag var gravid blev hon arg och åkte ifrån oss. Sen har hon varit off under hela graviditen.
    Hon sa massa elaka saker som att de kanske inte skulle bli något barn (typ att de skulle dö) m.m.
    Sonen föddes och hon har varit lite off igen. Hon har sagt att jag skämmer bort honom och att min mamma tar hand om honom mer än jag vid tillfällen. Vilket inte är sant alls.
    Min sambo hade svårt att ta på sig pappa rollen i början, men men sen brukar min mamma vara barnvakt vilket hon vill.
    Inget vi ber henne om ibland. Utan hon erbjuder sig hela tiden.
    Nu älskar min syster min son. Vill alltid träffa honom.
    Så det finns lite bra saker iaf.

Nu berättade jag att vi skulle gifta sig.
    Det visste jag redan sa hon. Det har du ju tjatat dig till.
    Jag har sagt helt öppet att jag vill gifta mig. Gett min sambo lite hintar på skoj. Men iaf. Jag blev jätte ledsen att hon inte bara kunde vara glad och inte säga mer.
    Sen sa hon ja snart blir du gravid igen bla bla. Vilket vi också planera. Vad vi än säger till henne så hakar hon ner på mig. Hon gör mig så ledsen och deppig. Såklart att min sambo inte skulle friat till mig och han inte verkligen ville.

Igår frågade jag henne om hon ville följa med mig och titta på kläningar. Hon svarade med att ja när tiden är inne för de så gör vi det.
    Jag svarade med ett ja de är dags för det nu. Man måste planera stora saker.
    Ja då ville hon att vi skulle vänta tills min mamma fyllt år och hennes fest. Alltså i början av Mars. (ska gifta mig i augusti). Men jag vill kolla nu.
    Hon är så mot allt jag gör.
    Jag tror att hon är avundsjuk. Men så fort jag nämner att hon måste lägga av och vara elak så är jag dumm i huvudet och allt är mitt fel och jag är den som är knäpp och det är henne det är synd om. (min syster har världens dåligaste temprament).

Jag vill inte gå till denna bröllopsbutik och allt ska handla om henne. De är jag som ska gifta mig. Hon kommer ge mig fula kläningar säkert och kolla på vad hon skulle gilla till sig själv. Inte till mig. Vad ska jag göra?

Jag skulle vilja fast att allt är som det är att hon var min tärna men jag vill att hon ska skärpa till sig.
    Tror inte ens hon bli glad när jag fråga henne om hon vill bli min tärna.

Sen vill jag att min m2b s syster ska vara tärna vilket min syster inte kommer gilla. Hon kommer säga att kan hon vara det själv.

Jag vill inte bråka.
    Men så fort det är något och min syster är dum mot mig.
    Fast att mina föräldrar tycker hon beter sig dumt så säger de aldrig aldrig ifrån. Hon kommer alltid undan.
    Vilket jag nämnt för mina föräldrar.

• Svar på tråden Min syster får mig att mår dåligt, =( långt
  • Korallbruden

Det går lite för bra för dig i livet Du är ju där hon vill vara och kanske har varit där hela livet... vad vet jag? hon ÄR avundsjuk och du får nog låta henne vara...

Det låter inte som hon klarar av eller unnar dig det livet du lever och behöver tid att smälta alla dina underbara plus som livet har gett dig.

Är du riktigt säker på att du skall ha henne som tärna? Inte kul för dig att bara få negativ energi.

Innerst inne så är hon säkert väldigt glad för dig och ditt liv men visar upp det på 100 % fel sätt.

Vem har skapat normen för vad som är bra och dåligt för/mellan er syskon? Vem har jämförts med vem? OSV...

Någon klok brud här på BT skrev: Bröllop påverkar hela ens omgivning inte bara brudparet.

Lycka till!

• Moi mokulat

Usch jag börjar läsa vad du skriver.

Jag mår jätte dåligt för att hon beter sig så illa.
    Hon vet att hon gör mig ledsen därför säger hon det.

När jag skulle döpa min son övertalade min mamma mig att
    jag skulle ta min syster som gudmor. Vilket min sambo absolut inte ville. Men jag övertalade honom.
    Hon är snäll mot sonen, men mot mig är hon delvis a bitch.
    Hon ska alltid stå i centrum.

Jag älskar henne över allt annat.
    Vet att hon vill vara min brud tärna för hon råkade säga vid jul.
    Ja ni får gifta er så jag kan vara din tärna.
    Så så.... Vad gör man?

Usch nu stor lipa jag.

Jag har inte haft allt så här har hon varit hela livet.
    Jag är arbetslös väldigt roligt att vara avundsjuk på mig.
    Men jag älskar livet och min familj.

• Cylt
    Korallbruden skrev 2010-01-15 14:26:46 följande:
    Är du riktigt säker på att du skall ha henne som tärna? Inte kul för dig att bara få negativ energi. Innerst inne så är hon säkert väldigt glad för dig och ditt liv men visar upp det på 100 % fel sätt.
    Håller med!
    Det känns som om du behöver någon som visar att hon är glad för din skull och som vill vara med och planera ditt bröllop. Att välja din syster (som beter sig som en bitter, bortskämd snorunge) som tärna, bara för att hon är din syster känns kanske inte som den bästa idén... Jag skulle ha valt min blivande svägerska istället, även om det inneburit att min syster surnat ihop ännu mer - men samtidigt; det är jättetrist, men det är det ju nu med, så det kanske inte spelar så stor roll!
    Håller tummarna för att du/ni hittar en bra och smärtfri lösning!
  • ranya

Det låter verkligen som att din syster är avundsjuk på dig. Du har ju lyckats få barn och ditt dröm bröllop är i full planering. Att hon inte kan va glad för din skull är väldigt egoistiskt.

Om det va jag skulle jag skita i att fråga henne om hon vill följa med när jag tittar på klänning för det är som du säger såna personer tar fram de fulaste klänningarna för att sen säga åååhhh vad fin den är den måste du absolut ha, den passar dig perfekt m.m.

Skit i henne och hitta en tärna som gläds för dig och hjälper dig helhjärtat.

• Moi mokulat

ja de är verkligen svårt.
    Jag tror inte hon eller jag vet vad en tärna gör.
    Någon som har tips på någon bok eller så som hon kan få?

Kankse är det lika bra att inte ha några tärnor då.

Jag vill inte att min syster ska ta föreställningen för mig. Det är ju min dag.

• Cylt

Moi mokulat skrev 2010-01-15 14:51:03 följande:

ja de är verkligen svårt.Jag tror inte hon eller jag vet vad en tärna gör.Någon som har tips på någon bok eller så som hon kan få?Kankse är det lika bra att inte ha några tärnor då.Jag vill inte att min syster ska ta föreställningen för mig. Det är ju min dag.
    Känner du så ska hon inte vara din tärna!
    Visst, mina favorittjejer har pluggat på lite för att veta vad de ska göra - de har även frågat mig vad jag förväntar mig av dem. Om du oroar dig för vad hon ska hitta på, eller inte hitta på - så skit i henne! Hon är en energiläcka, familj eller ej!!
  • Moi mokulat

Tack snälla för att ni tar er tid och ge mig råd.

• annaochmias

Hm, det är så svårt när det gäller konflikter inom familjen....

Men om jag var du skulle jag göra så här:

Jag skulle behålla henne som tärna MEN INTE ta med henne på klänningsprovning eller något annat som jag sett fram emot så länge... Hon skulle inte få några hedersuppdrag eller så.

Hon skulle bara få vara tärna på själva bröllopsdagen framme hos vigselförrätaren. That's it.

• CeKe

Av det jag läst, skulle jag nog skippa tärneriet.. i a f systern.

Vad en tärna gör... ja, det är väl egentligen helt upp till dig. I min värld är en tärna en nära, kär vän som finns som stöttning, någon att skratta och vara nervös med på den stora dagen inför vigseln, någon som gör mig lugn om jag är stressad eller upprörd, som får mig att skratta och som kan komma med lite tips om jag har svårt att välja typ klänning, ring, kläder etc. Mer än så tänker jag inte att min tärna har att göra! En fin vän med andra ord som finns där i vått och torrt.. och någon som alltid är ärlig mot mig och jag mot henne! Tillit med andra ord...

Efter att ha varit alldels för mkt här på BT verkar det där med krav på tärnor dock vara väldigt olika... Gör det till vad du vill, om du bestämmer dig för att ha en/flera tärnor!

• Pillan bridezillan

Usch vad jobbigt! Kan inte vara lätt. Fast helt ärligt kommer det inte att bli lättare varken för dig eller din syster om du är henne till lags oavsett hur hon beter sig! Då behöver hon inte lära sig hantera sin avundsjuka, för avundsjuk är vad hennes beteende visar på.

Om jag var du, skulle jag inte välja henne till tärna, inte om ni inte haft ett allvarligt snack innan. Hon är en vuxen människa vad jag förstår, då bör hon bete sig som en.

Har du pratat om detta med din blivande? Vad säger han om situationen? Det är svårt att få en helhetsuppfattning av att enbart läsa det du skrivit. Hoppas att det löser sig!

Svar på tråden Min syster får mig att mår dåligt, =( långt