Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Tantvarning för 7:e gången

Blått används som liturgisk färg parallellt med den violetta. Båda kan därför sägas vara botens färg. Blått är också Jungfru Marias färg.

• Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-02-15 13:19:19 följande:
    Förresten, kan någon stänga av det där vita eländet som envisas med att hela tiden falla ner? Apless på det!
    Nänänä, det vita som faller från himlen är ju min största glädje just nu. Våga inte stänga av det!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-02-15 13:22:45 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-02-15 13:20:23 följande:
    OK, detta är något vi inte är överens om...
    ...eller huuuuuur! -som min tonårsdotter skulle uttrycka det.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-02-16 12:32:03 följande:
    Här nere i syd mås det alldeles förträffligt! Håller på och planerar nästa gudstjänst jag skall ha, förutom den på onsdag, men den är klar sedan förra veckan. Nu är det 28/2 som jag har framför mig, det är såå skönt med framförhållning!
    Jag är däremot sent ute den här gången. Sliter med söndagens temagudstjänst med Anders Frostenson-texter. I morgon går förmiddagen åt till en samtalsgrupp, på torsdag ryker förmiddagen till en prästsamling- så tiden börjar rinna ut...
  • Kjell Präst
    Heloise skrev 2010-02-16 17:28:59 följande:
    Solde eller Kjell; hur gör man när man ska hålla tal vid begravningskaffet? klirrar man med en kniv mot ett glas, eller reser man sig bara upp och hoppas att folk fattar?
    Glasklirr med kniv är väl en klassiker som alla begriper
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2010-02-20 18:10:51 följande:
    Vet du Kjell, sonen har haft kompis här över natten och nyss hämtade hans pappa honom här. Jag frågade då ifall de verkligen inte kollar OS, eftersom sonen inte alls visste vad OS var för något.Nä, vi kollar faktiskt inte det sa han då. Fast vad som verkligen är pinsamt vad gäller okunskap och att få skämmas som förälder är ju ändå det här sa han och berättade "i julas var vi i kyrkan och då knackade XX (sonen) sin morbror på axeln och viskade ganska högt -Den där killen på korset, vem är den stackaren? "Jag skratatde så jag höll på att smälla av! Och sa att jag kan berätta lite om den saken ifall han känner att han skulle vilja veta mer om den killen.Då sa han,ja alltså, det värsta av allt är ju att mina föräldrar är pingstvänner. Jag får ju skämmas ihjäl!Ja nästan sa jag.
    Men vem var egentligen killen på korset? Jag har heller aldrig begripit det...?
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-02-20 21:32:10 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-02-19 14:21:13 följande:
    *skakar bekymrat på huvudet*
    Om jag tvingades välja på att bo i ett land där det aldrig blir sommar eller ett land där det aldrig blir vinter så vore det svårt att välja - men tanken på att aldrig få uppleva vinter igen skulle knäcka mig, så jag skulle nog till sist välja vinterlandet.
  • Kjell Präst

Nu har den här tanten börjat planera för påskottan Årets höjpunkt vid sidan av julottan!

• Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-03-17 09:19:14 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-17 08:02:55 följande:
    Kör vidare med natten till påsk också!
    Påsknattsmässan har vi ställt in, till förmån för påskottan.
    Däremot firar vi fortfarande julnattsmässa/midnattsmässa. Jag har dock aldrig varit på någon.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-03-17 09:35:45 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-17 09:28:38 följande:
    Här blir det premiär för påsknattsmässa, annars har det bara varit högmässa på påskdagen, nu blir det både och. Du måste verkligen försöka gå på en, de är underbara, heliga, högtidliga och festliga! Och tänk, då behöver du ju inte gå och lägga dig efteråt utan är klar för att börja jobba!
    Så praktiskt! Har inte tänkt på det Men en påsknattsmässa har jag faktiskt varit på, till och med lett en. Däremot har jag aldrig besökt en julnattsmässa.
  • Kjell Präst
    Panzerfaust skrev 2010-03-24 20:34:52 följande:
    Prästdjäveln i reportaget skulle steglas....
    Måste tyvärr hålla med Panzerfaust.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-03-25 15:06:23 följande:
    Nu har vi haft omvända krubbvisningar, dvs påsklandskapsvisningar, 5 st, puh!
    Själv ska jag spela Pilatus i en påskvandring som jag skrivit själv. Fem vandringar på måndag och lika många på tisdag. Mellan 20-60 barn per gång.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-04-05 07:25:04 följande:
    Börjar bli dags att göra sig i ordnig för dagens gudstjänst, familjemässa. Påsknatten blev jättelyckad! Det kom 29 st och många som vi inte kände igen, jättekul! Kyrkvärden trodde att det kanske kunde komma 10 st, men de bara vällde in! Det gör vi om nästa år!
    Även påskottan blev en framgång, fler besökare än förra året (fortfarande ett blygsamt antal, men ändå. Man får hålla i minnet att ottan hålls klockan 07.00 på morgonen)
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2010-04-08 21:29:22 följande:
    Konstigt Panzer, liknar lite den där som ville bli vän med alla möjliga, men som skippade översättningen. Vad vill de? Hur anmäler man inlägg gästboken?
    Man gör som i forumet, klickar på den lilla handen...
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2010-04-09 20:37:12 följande:
    Men jag DÖÖÖÖR!!! Kvällens upplaga av Så ska det låta är ju så kass sångmässigt att det inte går att titta!
    Och i "Talang 2010" sitter Bert Karlsson, rörd till tårar av en halvkass artistduo som sjöng falskt...
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-04-13 14:08:44 följande:
    Vi var ju på utställning i helgen och det kunde väl gått bättre. Siena var alldeles för liten jämfört med de andra i sin åldersgrupp, domaren tyckte att hon var väldigt mycket bebis fortfarande. Visst, det är hon, hon ligger nog drygt en månad efter i utvecklingen och det beror på att mamman bara hade fyra fungerande spenar men fem småttingar. Så hon behöver växa till sig och få mer erfarenhet av utställningar, det var rätt läskigt emellanåt. Solde hade hux flux fått mjäll! (förstår ingenting!) så hon blev sist i sin klass, medan lilla S blev 4 av fem. Men Soldan var rätt så nöjd att få komma tillbaks till sin bur och sin kattmyntaråtta vi köpte där. Hon var i total extas och visste inte hur hon skulle vrida och vända sig.Likadant var det när någon kom förbi för att titta på henne. Hon är såå medveten om hur fin hon är. Fröken Linslus!Nu blir det paus några veckor, sedan blir det Gislaved 9 maj, då Lillan åker upp med en kusin.
    24 april blir det utställning för våra två missar...
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-04-13 14:21:42 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-04-13 14:12:45 följande:
    Ah, på Perserkattens utställning! Lycka till! Är det titel på gång?
    Jajjamen, lillkissen kan bli champion om hon sköter sig
Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången