Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Tantvarning för 7:e gången

Fjällbruttan skrev 2010-01-14 12:42:37 följande:
    Jamen hallå, vart finns boken med översättningar av krångligt mansspråk??
    Den finns på biblioteket, bredvid boken "Hur man förstår sig på en kvinna - tio enkla lektioner som du inte kommer att ha någon som helst hjälp av"
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-01-22 21:33:18 följande:
    Har upptäckt Jakobsbergs centrum, trevligt där!
    Ja, visst är det!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-02-01 11:26:53 följande:
    Jag brukar ha räkningar för sisådär 15 000,-, så jag har nog inga bra tips att ge dig. Man får fort vanor när man börjar arbeta, har jag märkt!
    Och våra brukar rätt ofta dra sig uppåt 20 000, så -nej, har heller inga tips att ge...
  • Kjell Präst
    Fjosok skrev 2010-02-01 12:53:36 följande:
    Det måste dom ha i Lund, iaf efter Bolognaprocessen ...Nej, språkbiten är kvar, den ingår i bibelvetenskap C då båda testamentena ska läsas varav det ena språkligt.Men har läst introduktionskursen i grekiska, bläää på ren svenska :)
    Grekiskan var avgjort den kurs som krävde mest arbete (och den enda i vilken jag fick göra en omtenta)och som gav minst i utbyte. Har inte använt mina (ringa) kunskaper en enda gång sedan jag firade att kursen var avslutad
  • Kjell Präst

Själv skulle jag nog kunna tiodubbla antalet vigslar per år och ändå inte få särskilt snärjigt...

• Kjell Präst

Jag lyssnar "hela tiden" på ljudböcker eftersom jag åker buss till och från jobbet sammanlagt två timmar varje dag (och kan inte läsa vanliga böcker då). Jag är med i en ljudbokklubb och har bland annat hört Krister Henrikssons inläsning av samtliga Harry Potter-böcker två gånger, Helge Skoogs inläsning av Per Anders Fogelströms Stad-serie, Torsten Wahlunds inläsning av Stieg Trenters "Aldrig Näcken" m.m. Väljer nästan lika ofta bok efter uppläsare som efter författare.

• Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-02-08 10:24:12 följande:
    Nu undrar jag en sak: Hur reagerar ni på benämningen "Ängla-mässa"? Jag hade det igår, när förra årets dopbarn på olika sätt blev uppmärksammade i gudstjänsten. Enligt vår musiker var det ett antal personer som reagerade negativt och tänkte på döda barn. Men ingen sade något till mig eller till ledaren för miniorerna som gjort gipsänglar som delades ut. Nu tycker musikern att vi måste ändra namn på mässan till nästa år. Jag börjar undra om det är hon själv som inte tycker om benämningen? Hur känner ni inför det?
    Ja, uppriktigt sagt var min första tanke också att det handlade om döda barn. Men jag är ju störd på andra sätt också, så det kan ju vara därför
  • Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2010-02-08 10:19:44 följande:

Kanske dags med Stad-böckerna i sommar då vi ska på husvagnssemester, perfekt med lite allmänbildning i bilen
    Helge Skoog läser dem fantastiskt!
  • Kjell Präst
    Cantaton skrev 2010-02-11 13:10:03 följande:
    Kan du påminna mig om vad askonsdag står för? Lärde mig det i mellanstadiet, men det var ju ett tag sedan och just den lärdomen har trillat bak i huvudet...
    Askonsdagen inleder fastan, som ju är en botgöringsperiod. I askonsdagsmässan brukar prästen teckna ett kors med aska på besökarnas pannor, som påminnelse just om detta.
  • Kjell Präst
    Cantaton skrev 2010-02-11 13:37:59 följande:
    Tack Kjell o Solde!!På tal om hoppet. Carola anordnar ju snart galan "Hopp för Haiti" (o jag hjälper till på ett hörn). Då ville hon ha blommor i Haitis och hoppets färger. Då tänkte jag: Men, Carola, vad har hoppet för färg? Googlade lite och fann att Svenska kyrkan sätter blått som färg på hoppet. Stämmer det?
    Jag hade satt en slant på att vitt är hoppets färg (=uppståndelsens färg), men enligt en liturgisk hemsida som jag hittade är det grönt.
Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången