• Pallas Athena

    bettskena och käkspänningar

    När jag fick min bettskena frågade jag tandläkaren hur länge jag skulle behöva ha den, och hon svarade hela livet! Jag trodde innan jag fick den att det skulle vara något som vande en av vid att gnissla tänder osv, så man bara behövde den ett tag, men skenan är ju bara ett skydd mellan tänderna. Jag är som du, från den första dagen var det en enda stor lättnad, och jag kan absolut inte vara utan den! Nog är det en förslitningsgrej, men de byter nog inte ut den förrän den är så nersliten att den inte kan användas mer - det kostar ju så mycket för alla!
    Men jag använder mig av Corega Ultra tabs (som jag bryter i fjärdedelar och lägger i asken) på dagen när skenan bara ligger, det håller bakterierna borta och skenan smakar mint. Dessutom borstar jag skenan varje kväll med tandborste och tandkräm, och efter 2½ år ser den nästan ut som den gjorde som ny. Det är lite deprimerande dock att tänka på att jag kommer behöva borsta den ca 18 000 gånger om jag lever tills jag är 70 år... :)

  • Pallas Athena

    Åh, lyckost all er som har fått era tänder tillslipade! Jag bad om att få det för mina tänder är jättefula, framtänderna är sneda och taggiga och på vissa ställen saknas någon flis - men det ville tandläkaren inte alls göra! Hon sade att det måste vänta några år, och sedan _kanske_ man kunde snygga till tänderna lite! :(
    Ejnie: Om man som jag har gnisslat tänderna sedan man var liten kan jag knappast se att det har att göra med psykiska problem. Därför är det ju inte så lätt att göra något åt grundproblemet, för även om man bara gnisslat ett tag är det ju så himmelens svårt att faktiskt klura ut orsaken till det!
    Gudde: Det var min tandläkare (eller snarare assistenten) som tipsade om Corega ultra tabs, så antingen kunde hon inte sitt jobb, eller också har det blivit någon missuppfattning!? Eller också kanske olika tillverkare använder olika material i skenorna?

  • Pallas Athena

    Gudde: Har de sagt något om tandkräm då? Det använder ju jag varje dag på den..

  • Pallas Athena

    Fru Åsagåsa!
    Det är samma här!
    Och jag har i hårdplast gjuten efter överkäken..
    Jag tänker nog fortsätta att använda dessa rengöringsmedel till min skena! Kan tyvärr inte tänka mig att frivilligt stoppa in ättika i munnen!
    Och skulle nu min skena bli förstörd av det så får tandläkaren ta smällen, eftersom det var hon som rådde mig till det!

  • Pallas Athena

    Mrs C!
    Men den luktar ju så pyton! Jag tycker det är så skönt att mintlukten i tandkrämen döljer en del av stanken, men hur blir jag av med den om jag inte får använda tandkräm? Eller kan jag köpa någon speciell tandkräm som inte innehåller slipmedel, kanske?

  • Pallas Athena

    Men tvål i munnen..?? Kan det vara gott?
    Förlåt, men jag kan inte låta bli att minnas hur det var när tvålen brukade provsmakas i badkaret när jag var liten.. *ler*

  • Pallas Athena

    Kan man inte köra den i diskmaskinen? ("Dum" fråga från en latmask..) :)

Svar på tråden bettskena och käkspänningar