• källerudd

    Någon som ska ner i vikt till juli som vill hjälpas åt?

    varelse skrev 2010-01-28 09:47:04 följande:
    Önskar någon kunde tala om för mig varför jag får så hiskeligt ont i huvudet efter att ha utfört övningar på golvet... Men hittills har ingen lyckats. Jag har provat alla knep folk kunnat komma på för att försöka utröna vad det är, men än så länge ingen lycka. Jag är väl helt enkelt lite konstig eller nåt.
    Men det där lider jag oxå av..fast det går lite i parioder..Just nu kan jag göra planka och magrull utan att få ont i huvudet men ibland fungerar det inte alls...Men jag har kommit på en anledning och det är att när jag kör planka så räknar jag typ till 10 och då håller jag dessutom andan...Jätte fånigt jag vet, men jag måste verkligen tänka på att andas när jag gör sånna övningar..kanske kan vara något sådan???

    Fast det är inte hela lösningen, men det har blivit bättre.
  • källerudd
    varelse skrev 2010-01-28 19:22:26 följande:
    Jo, jag fick tips av min syster att verkligen tänka på att andas genom att andas ut när man spänner musklerna och in igen när man "slappnar av" inför nästa "spänning" samt att "tappa hakan" lite så att man inte spänner käkarna. Och att försöka hålla nacken rak. Jag har verkligen tänkt jättemycket på alla de där sakerna, men det blir ändå huvudvärk. :( Vet inte vem man ska gå till för att få svar på vad det är och därmed kunna få hjälp. Väldans irriterande!
    Konstigt och irriterande, mitt blir bättre när jag kommer ihåg att andas...men inte helt bra

    I morgon förlorar jag ett tränings pass :( Jag börjar vanligtvis kl 9 på fredagar och brukar då träna innan jobbet...men i morgon är det kompetensutveckling och vi börjar kl 8..är inte så sugen på att träna på fredagskvällen...kanske kan ta ett pass på lördag.

    Sen har det nästan blivit lite lättare träning idag oxå..har fått pulsa med hunden i knähög snö både på morgon och kvälls promenad...det kändes. Kanske kör lite weel och planka ikväll för att kompensera

    Mät och väg dag i morgon, spännande =)
  • källerudd
    varelse skrev 2010-01-28 19:40:46 följande:
    Ja, jag håller med. Konstigt och irriterande! Man undrar ju vad det är för fel liksom.Bläh för kompetensutveckling som kommer i vägen för träning! Hoppas det iaf är värt det, så det blir en bra kompetensutvecklingsdag!Jotack, jag var ute imorse och gick min vanliga runda. Ingenting alls var plogat. Jo, bilvägarna, men inga trottoarer. Alls. Det tog bara 5-10min längre att gå än vanligt, men det var ungefär dubbelt så jobbigt. Hade jag inte haft vilja och jävlar anamma så hade jag lagt mig ner och tagit en tupplur halvvägs. Puh. Ja, hoppas det går bra för dig imorn! Det är min tur på söndag. Idag har jag fuskat lite med 155g naturgodis och potatis till lunchen. Men middag blev det på Max och åt då Lowcarb-burgaren med bönsallad till och så Ramlösa granatäpple.
    Nä precis det tar ju inte så mycket längre tid men det är väldigt mycket jobbigare..

    tyvärr tror jag inte kompetensutvecklingsdagen är värt det :S Brukar tycka de är ganska trista faktiskt...

    Kommer inte ihåg, men kör du någon specifikmetod..tänkte på potatisen som fusk...Jag hade ju tänkt köra LCHF, men får jag inte stödet från sambon så går inte det...Så nu kör jag bara lite mindre portioner, mer frukt och sen försöker jag undvika godis och kakor och annat sånt onyttigt. Det räknar jag som fusk...
  • källerudd
    CeKe skrev 2010-01-29 08:32:28 följande:
    machup: Det går ju neråt Va glad för det lilla och fortsätt kämpa, så kommer det att fortsätta åt det håll du vill! Bra jobbat!
    sådär får jag tänka hela tiden, känns som dett stått still denna veckan..menlite - är bättre än inget och allt är bättre än + Är inte heller så nöjd idag, men så länge det går ner får man tänka....

    Rapporteringsdags =)
    Startvikt i januari: 74,9kg
    Mål:68 (gärna lite mer men måste vara realist)
    Väger nu: 73,6kg
    Denna veckans viktnedgång: -0,5 kg
    Mått: Har i stortsett stått helt still i veckan.. 0,5cm + på midja och 1-2 cm - på lår.
    Fusk: våfflor i tisdags och onsdagskakan på jobbet, var ju fest förra fredagen oxå och en liten glass i söndag. Usch då inte roligt det här :S
    Träning: två pass; crosstrainer 20min, magrull, armhävningar, rygghävningar (blandar lite men alltid crosstrainer)

    Med tanke på denna veckans fusk så är det inte så konstigt att jag inte gått ner så mycket..bättring tills nästa vecka!! Ska försöka få in ett pass i helgen då det försvann ett idag.
  • källerudd

    har två frågor...

    Kan man köra lättare på crosstrainer när man har ont i halsen...Är det ok att köra planka och weel när man har ont i halsen???

    Är det ok att köra planka och weel precis innan man går och lägger sig...typ 3*10 på varje grejj, alltså inte äta efteråt?? smidigt att köra lite neranför sängen =)

  • källerudd
    Cantaton skrev 2010-02-02 08:31:46 följande:
    Du ska inte träna med halsont.
    Nä..så då är det bara till att börja om på nya tio veckor när detta är över då :( känns inte rättvist

    Men den där frångan om man kan göra magrull och planka innan man gå och lägger sig gäller sen när jag är frisk...eller räknas det som så pass "tuff" träning att man måste äta då oxå..räker det med en frukt??
  • källerudd
    Cantaton skrev 2010-02-02 11:34:28 följande:
    Men du ska väl inte räkna med att vara sjuk hela veckan Du ska ju alltid träna så pass tufft att du svettas! Jag skulle inte träna och därefter gå och lägga mig utan åtminstone en dusch emellan. Och ja, det är viktigt att äta efter träning så att musklerna inte bryts ner istället för att byggas upp. En banan kan räcka! Jag går inte ens en promenad utan att bli svettig och hungrig
    hihi nä det hoppas jag verkligen inte..men halsont har en förmåga att vara segt...Nä gå och lägga mig svettigt gör jag inte...men när man punktbränner på magen på det viset blir man inte direkt svettig...
    Promenerar utan att bli svettig gör jag (kanske inte nu i alla snön) men jag har hund och är ute två gånger om dagen...inte alltid jag känner för att ta ut mig...då blir det mest att man bara strosar runt, speciellt på morgonen...

    Tack för hjälpen, även om mina frågor är lite knasiga =)
  • källerudd

    Rapporteringsdags =/

    Startvikt i januari: 74,9kg
    Mål:68 (gärna lite mer men måste vara realist)
    Väger nu: 73,4kg
    Denna veckans viktnedgång: -0,2kg (totalt -1,5kg)
    Mått: Har i stortsett stått helt still denna veckan oxå.. - 1cm på midjan
    Fusk: Elevensvaldag i onsdags med hemkunskap på schemat..blev några scones för mycket (höll mig dock borta från semlor och hallongrottor) och det har förstör hela veckans vikt nedgång. Hur kan en dag förstöra så mycket. Skärpning nästa vecka
    Träning: Halsont har stört träningen, men blev lite planka och magrull i måndags och idag, har även gått en omsväng med vovven för att gå sista biten över en äng i knähögsnö morgon el kväll

    I morgon står slalom på schemat
    Hoppas på en bättre vecka nästa vecka :S

    Hoppas det gått bättre för er andra!

  • källerudd
    Cantaton skrev 2010-02-05 10:50:13 följande:
    källerud - det behöver inte alls vara sconesen som har förstört. Kroppen stannar ibland. Jag gick ner 15kg och har sedan stått still i TRE MÅNADER! Just nu väger jag exakt på hektot det jag vägde när jag hade gått ner mina 15kg i slutet av oktober. (Har pendlat två kilo upp och tillbaka.) Men NU tror jag att min kropp är redo att gå neråt igen. 1cm i midjan säger rätt mycket! Du har kämpat bra. Och var stolt över att du avstod från semlor och hallongrottor istället för att må dåligt över de där scones. Du kommer aldrig orka gå ner i vikt om du ska må dåligt varje gång du råkar göra ett felsteg. Om du rider och trillar av sadeln, vad gör du då? Oups, upp igen och fortsätter framåt. Samma här, det händer saker, men det viktiga då är att inte tänka "Äsch, nu har jag ändå ätit den där kakan, då kan jag lika gärna äta tårta och glass och... också". Istället ska du tänka: "Oj, det där skulle jag kanske inte ha gjort, men nu fortsätter jag som jag ska".
    Tack för den peppningen..Precis vad jag behövde höra =) Du är verkligen bra på det där! Ja slalomen i morgon ska bli så roligt...Och man tänker ju inte på att man tränar då...
  • källerudd
    CeKe skrev 2010-02-05 19:58:36 följande:
    En grej i det hela är att sömmreskan ringde och min klänning har börjat sys och ska och prova "stommen" nästa helg.. så egentligen kanske det är dumt att försöka gå ner ett par kg... eller två kg kanske i o f sig inte gör så mycket mer än mer trivsel i klänningen i slutändan. Ska ju ha dragkedja o inte snörning..Hur tänker ni?
    Jag har tänkt en del på det där med, men inte kommit fram till något bra...har därför dragit lite på att beställa klänningen...Men snart ska jag oxå göra det...men ser detta som en bra motivering att gå ner de där kg jag gått upp det senaste året...
  • källerudd
    MissCuticle skrev 2010-02-08 18:31:19 följande:
    JollyO: Tack! Lycka till du med!Suzem: Jag kör en lågkaloridiet. Äter mellan 1000-1200 kalorier/dag. Funkar skitbra! Skaffade mig en billig våg på ÖB och började väga och skriva upp allt jag stoppade i mig.Det bästa med "dieten" är att man går ner relativt fort (jag har gått ner nästan 4 kg på 3 veckor, ligger på bmi 24) och ingenting är förbjudet, så länge du har koll på kalorierna. Tillbringade t.ex. lördagkvällen med centerchoklad och ostbågar. Känner att jag kan fortsätta så här, utan problem, en lååång tid framöver!
    Det låter ju som en bra sak att göra...men hur vet man det här med kalorier...1000-1200kalorier/dag vad motsvarar det i mat??
  • källerudd

    Känns inget bra det här...Hade ju ont i halsen ett par dagar förra veckan så blev lite si och så med träningen...men sen gick det över och jag fick ihop mina träningspass..men idag är jag hemma sjuk och denna gången ordentligt...finns ingen chans till träning =(

    Dessutom blir jag så sugen på onyttigheter när jag är hemma...
    =( Hur ska jag klara dessa dagar :S kladdkake deg mmmm måste klara det här ju

  • källerudd
    varelse skrev 2010-02-09 19:28:30 följande:
    Alla behöver ju såklart komma underfund med vad som fungerar för dem, men för mig är det GI som gäller. Det funkar jättebra för mig. Visst händer det att jag unnar mig något ibland, men inte alls som förut! Förut kunde jag dricka 2L cola om dagen och äta massvis med onyttigheter (bullar, godis, chips etc), men nu är jag knappt sugen på det längre sedan jag började med GI.I övrigt försöker jag dricka mycket vatten och äta en frukt om jag blir sugen istället för att äta onyttigt. Nu tycker jag inte ens att cola och godis etc är lika gott längre! Det är ju helt klart ett plus som gör det lättare att avstå också. :)Och du, du klarar det här!! Du måste bara fortsätta tänka att du klarar det, så kommer du göra det! Ett snedsteg här och var ÄR inte hela världen, om man inte gör dem till en vana. Och vissa sorters träning kan man göra även om man har lite ont i halsen, som tex att ta en promenad i lagom tempo i ca 40-50min i sträck. Det hjälper det med, även om man inte tar ut sig så man är genomsvettig! :)
    Klarade mig bra idag...ingen kladdkake deg med andra ord. Men en promenad på 40-50 min det orkar jag inte nu, blev helt slut av att dammsuga lägenheten, fick göra det i två omgångar =( Hoppas på att kunna jobba på torsdag så kanske jag kan ta en promenad i morgon för att känna av läget lite.
  • källerudd

    sun moon skrev 2010-02-10 12:59:00 följande:


    Ny lägsta notering på vågen idag 73,9kg. Känns bra att det går lite åt rätt håll iaf. Går väldigt trögt detta med ca 0,4 kg ner per vecka men jag vill kunna leva ganska normalt och så som jag vill leva efter jag har nått min målvikt på 65kg. Hur jag gör är träna på F&S helst 3 gånger i veckan, skippa "syndande" på vardagar och tänka lite på vad och hur mkt mat jag äter.
    Tycker det låter väldigt klock...Gör ungefär samma sak, men tränar själv hemma, dock vore det trevligt om det gick lite fortare =) Vardags fusket är svårt att skippa nu när jag är hemma sjuk :S

    varelse: tack för fina ord
  • källerudd

    Rapporteringsdags!

    Startvikt i januari: 74,9kg
    Mål:68 (gärna lite mer men måste vara realist)
    Väger nu: 72,3kg
    Denna veckans viktnedgång: -1,1kg (totalt -2,6kg)
    Mått: nån cm minus på mage och lår
    Fusk: Har fuskat en del nu när jag varit hemma sjuk, ätit det som jag tycker är gott
    Träning: Skidåkning i lördags sen inget, har legat deckad mån-tor. Någon kortare runda med vovven. Kanske kan få till lite längdåkning i helgen

    Hel nöjd med vikt nedgången denna veckan. Fusket och träningen får det bli bättring på. Men nu är jag frisk så det ska nog gå!

    hur har det gått för er andra??

  • källerudd
    MissCuticle skrev 2010-02-15 14:13:30 följande:
    Startvikt: 74 kg (18/1)Mål: 60 kg Väger nu: 69,0 kgFörra veckans viktnedgång: 1,1 kgFusk: Har blivit mycket fusk! Varit stundtals riktigt arg på mig själv. Har man ingen karaktär?Träning: 1 30 min promenadÄr förvånad över hur bra det gått - även denna vecka - trots fusk och knappt någon motion. Kanske det är mestadels vätska? Tänkte tillbaka på gårdagen och insåg att vätskeintaget varit fruktansvärt dåligt. Hur eller hur - jag nere på 6:an!! Tjoho!
    Jag har ingen karaktär :S och jag längtar sååå tills jag är nere på sexan... men veckan har inte börjat bra, så i morgon börjar vi "om"...

    Bra jobbat alla!! tycker vi kämpar på bra...hejja oss!!
  • källerudd

    Rapporteringsdags!

    Startvikt i januari: 74,9kg
    Mål:68 (gärna lite mer men måste vara realist)
    Väger nu: 72,1kg
    Denna veckans viktnedgång: -0,2kg (totalt -2,8kg)
    Mått: Måtten står still
    Fusk: Efterrätt både lördag och söndag :s samt efterrätt igår FY!!
    Träning: 2½ timme promenad i lör, långpromenad tis och tor, samt weel och planka ons, fre

    Ganska nöjd med träningen även om det inte blivit något på crosstrainern...Är även nöjd med vikten då jag trodde jag skulle gått upp efter förra helgen :S Gick ner lite för mycket när jag var sjuk...svårt att stanna där då

    Hoppas på några långpromenad på landet i helgen.

    Hoppas det gått bättre för er andra!!

  • källerudd

    Usch...just nu är jag inne i en rejäl svacka...att vara sjuk var rena katastrofen för min träning :S Har ingen lust alls just nu...Försöker hålla igen lite extra på maten istället men det är bra svårt det med =)

    Vad tar ni när ni blir så där grymt sötsugna...choklad är min stora last, men har varit duktig när det gäller det. Men blir snart tokig...

    Hoppas på att det går lite neråt fortfarande iaf...det går sakta men huvudsaken är att det går ner..Tänkte beställa klänning i morgon

  • källerudd
    CeKe skrev 2010-02-23 18:54:13 följande:
    Annahg: En blandning av spinning och styrketräning är nog det allra bästa källerudd: honung! har inte så mycket sötsaker hemma, så en eller två skedar honung eller knasigt nog mörk sirap slinker garanterat i.. eller russin.. Man tager vad man haver! Hahaha... Är jag i närheten av en affär blir det lösgodis. Speciellt de där stora, sura (röd-gula) döskallarna Eller Käck med citron.. Haha, märks inte alls att jag är sötsugen just nu va?
    Hehe nä inte nått..är Honung bättre än godis...För tanken är ju att jag ska försöka undvika det där med godis...men när man är så där togsugen och bara måste ha något..
  • källerudd

    Hänt mycket även här...Pepp från mig, behöver lyckas peppa mig själv oxå dock :S

    Rapporteringsdags! (utgår från fredagaen då jag har min vägdag, inte hunnit rapportera bara)

    Startvikt i januari: 74,9kg
    Mål:68 (gärna lite mer men måste vara realist)
    Väger nu: 72,9 kg (i fredags :( idag vägde jag dock 72,4)
    Denna veckans viktnedgång: +0,8kg (totalt -2,0kg)
    Mått: Måtten står still
    Fusk: ätit bättre denna veckan.
    Träning: Riktigt dåligt med träning så får helt klart skylla mig själv att det inte gått neråt. Men är sååå omotiverad just nu..Vad hände :S

    Eftersom vikten gått uppåt i förra veckan, har jag försökt tänka mer i helgen...Lite gott i lördagskväll..men inga efträtter el gott varje dag...Så har alltså gott ner 0,5kg i helgen...vet att det kanske bara skiljer men känns ändå bättre
    Blev några timmar i skidbacken igår kväll..känns idag. Skönt!!

Svar på tråden Någon som ska ner i vikt till juli som vill hjälpas åt?