• ALLIMA

Många som gör egna inbjudningskort? Svårt?

Har länge tänkt beställa färdiga kort men ser här på bt att många verkar göra egna kort. Tar tid va? Svårt? Var beställer ni isåfall ifrån? Kostnad? Billigare göra egna? Ni som beställer : var har ni köpt era ifrån?

• Svar på tråden Många som gör egna inbjudningskort? Svårt?
  • Linadesign
    CeKe skrev 2010-01-08 09:52:36 följande:
    Inte alls svårt, men tar lite tid. Kul dock =) Jag köpte allt från scrach i en pysselaffär i stan. Men det beror ju också på vilken slags kort du vill ha. Våra är rätt enkla. Finns i galleriet.. Det enda som behövdes var två olika färger på pappret, dubbelhäftande tape, glitterlim och stämplar
    Fina kort!
    Kul att se att du använt en stämpel som jag har ritat. (Flötet)
  • dreamlife

Våra kort är nu upplagda... fick det att fungera....

• Sebastiána
    varelse skrev 2010-01-08 12:28:34 följande:
    Vi gör våra egna. Eller rättare sagt: jag gör våra inbjudningskort. Min fästman är inte ett dugg intresserad av scrapbooking/kortmakeri/pyssel, medan jag tycker det är jättekul! Så vi har gjort en deal. Jag designade några olika varianter, sedan pratade vi ihop oss om vilket vi tyckte var finast och så småningom ska jag göra alla inbjudningskort i den designen vi bestämde oss för.Jag beställer mitt material från USA (det jag vill ha finns inte i Sverige), vilket gör att frakt och tull tillkommer. Men jag tror ändå att det blir billigare i slutändan än att köpa färdiga kort och framför allt blir det mer personligt.Svårt eller inte beror på hur van man är vid att pyssla och hur avancerade kort man vill ha. Våra är relativt enkla. Dubbelvikta mäter framsidan 10x15cm, sen har jag rundat av hörnen med en hörnstans, stämplat och klippt och klistrat lite. Och så på med ett band också. Jag har inget helt färdigt ännu, så därför kan jag inte lägga ut i galleriet, men det kommer senare. Det är ju långt kvar till vi gifter oss! Lycka till!
    Om man gillar att pyssla har man ju roligt när man gör korten och då spelar det inte så stor roll att det blir dyrare
  • Sebastiána
    Linadesign skrev 2010-01-08 12:46:03 följande:
    Vore kul att se era kort!
    Jag ska lägga upp dem när de är klara... jag testar lite olika varianter just nu
  • MarieFredrik

Jag har tänkt göra både inbjudnings- och tackkort själv. Kommer köpa material på Panduro och Akademibokhandeln. Vet faktiskt inte om det kommer bli mycket billigare men är så nöjd med resultatet så det får bli så ändå. Blir lite mer personligt tycker jag även om det kommer bli en del jobb. :)

• BrideBecks

Jag kommer beställa färdiga kort. Känns som det är så mycket annat att fixa med ändå inför bröllopet som tar tid. Visst något dyrare säkert än att göra egna men jag spar tid vilket är värdefullt för mig.

• varelse
    Sebastiána skrev 2010-01-08 12:59:53 följande:
    Om man gillar att pyssla har man ju roligt när man gör korten och då spelar det inte så stor roll att det blir dyrare
    Haha, nej, det har du väldigt rätt i! Plus att det blir större personligt värde i det hela också, tycker jag. Jag räknade lite snabbt på kostnaden för bara inbjudningskorten (jag använder ju samma band, papper och stämplar även till placeringskort, festprogram och tack-kort). Det blev ca 20kr/inbjudningskort och då har jag räknat in papper, tre olika stämplar, band och ny hörnstans. Skärmaskin och stämpelfärger hade jag sedan innan.
  • varelse
    BrideBecks skrev 2010-01-08 14:44:28 följande:
    Jag kommer beställa färdiga kort. Känns som det är så mycket annat att fixa med ändå inför bröllopet som tar tid. Visst något dyrare säkert än att göra egna men jag spar tid vilket är värdefullt för mig.
    Och det är väl det som är viktigast? Att prioritera enligt den tid och de önskemål man själv har? Jag gör egna för att jag tycker det är roligt, blir mer personligt och framför allt för att jag har väldigt gott om tid på mig! Vi gifter oss inte förrän 2011 så jag kan i lugn och ro tillverka inbjudningskort, placeringskort (utan att skriva namn på förrän vi vet vilka som kommer förstås), framsida till festprogram och förbereda tack-kort (och lämna plats för foto) utan att stressa det minsta.
  • CeKe

Oj va kul! Som jag letade efter en stämpel med flöte som motiv =)

Tack både för kommentaren och för att du ritat flötet!

Linadesign skrev 2010-01-08 12:47:07 följande:
    Fina kort!Kul att se att du använt en stämpel som jag har ritat. (Flötet)
  • moule

Jag har också gjort egna kort, bild finns i galleriet...
    40 kort kostade ca 300 kr, så betydligt billigare än att beställa.. Våra vänner beställde inbjudningskort, tackkort, festprogram, vigselprogram och placeringskort till sitt bröllop - slutnotan landade på 9000kr. Alldeles för mycket pengar om du frågar mig...

Svar på tråden Många som gör egna inbjudningskort? Svårt?