• Karolina1980

Snälla hjälp! Råd, fotografering!

Vi skall gifta oss i april.
    Jag börjar fundera på allt det där med fotografering, vad tänker ni lägga på det? Och hur många olika kort får ni för pengarna?

Är så ytterst tacksam för svar!

• Svar på tråden Snälla hjälp! Råd, fotografering!
  • Mangos
    varelse skrev 2010-01-10 09:09:55 följande:
    Yes, vi har kollat på dem, tack för tipset! De är dock ganska dyra. Vi har också kollat på Jan Storm. Det är de enda jag vet om som har erfarenhet av att fota i den miljön. Har inte hittat några fler, men har visserligen inte letat sådär superengagerat heller än eftersom vi gifter oss först 2011.
    Det var dom vi hade och vi är supernöjda. Det viktigaste är ju att det känns rätt för er när ni väljer fotograf. Lycka till med letandet och planeringen.
  • Sebastiána

Bara en fundering. NÄR brukar man fotas? Vi har varit i kontakt med en fotograf som inte fotar senare än kl.10. det känns som det blir svårt att hinna med frisören då - såvida man inte går upp 05.30 och man vill ju inte sitta och gäspa på bröllopet!

• lolca
    Sebastiána skrev 2010-01-10 12:52:42 följande:
    Bara en fundering. NÄR brukar man fotas? Vi har varit i kontakt med en fotograf som inte fotar senare än kl.10. det känns som det blir svårt att hinna med frisören då - såvida man inte går upp 05.30 och man vill ju inte sitta och gäspa på bröllopet!
    Vi fotades mellan klockan 14-16 och hade vigseln klockan 16.30.
    Var väldigt bra, då hann jag med frisören, ta det lugnt, äta lunch och ta på mig kläderna i lugn och ro! Skulle tro att de flesta fotografer är väldigt flexibla med tider om de har tid och inte är uppbokade på flera saker.
  • nni

Vi la runt 7 500 på fotografering. Reportage innan vigsel, under vigsel och efter vigsel. Porträtt i fina/olika miljöer och vinklar. Samt foto på oss och gäster. Detta kan ju kallas för halvdag då han var med i 4-5 h. Vi fick ca 450 bilder, och en handfull var vi inte så nöjda med men alla andra!! Gästernas är också fina, men betydligt fler som man kan välja bort där. En proffs-fotograf är ett måste tycker jag, eller en hobbyfotograf som är van vid att fota bröllop! Vi fick alla bilder på skiva samt förstoringar. Ramat in o hängt på väggen, gett tackkort o presenter/juklappar. Däremot hade vi ingen inhyrd filmare, utan gästerna filmade, men fotona har man ju mer användning av... De säger mer än ord
    Kan ju också säga att en heldag inte suttit fel men det skulle bli på tok för dyrt med vår fotograf, o vigsel samt porträtt tyckte vi skulle prioriteras!

Lycka till!

• nni

Okej, valde nog bort en ett dussin foto men av 450 st ca, e det ingenting

• varelse
    Mangos skrev 2010-01-10 12:37:47 följande:
    Det var dom vi hade och vi är supernöjda. Det viktigaste är ju att det känns rätt för er när ni väljer fotograf. Lycka till med letandet och planeringen.
    Okej! Var gifte ni er och hur mycket betalade ni för fotograferingen? Du behöver såklart inte svara, jag är bara extremt nyfiken av mig.
    Det är kanske också bra att veta hur länge ni hade fotograferna med, om ni bara tog porträttbilder eller hade dem med en längre stund under dagen eller kanske tom hela dagen, för annars säger inte priset så mycket.
  • Eddie1981

Vi kommer lägga 8000 kronor. Men då får vi cirka 250 kort på en CD skiva som vi får göra vad vi vill med. Fotografen kommer vara med mig (bruden) på mina förberedelser med tärnorna.. sedan en stund in på festen! totalt 6 timmar..

• Mangos
    varelse skrev 2010-01-11 08:08:23 följande:
    Okej! Var gifte ni er och hur mycket betalade ni för fotograferingen? Du behöver såklart inte svara, jag är bara extremt nyfiken av mig. Det är kanske också bra att veta hur länge ni hade fotograferna med, om ni bara tog porträttbilder eller hade dem med en längre stund under dagen eller kanske tom hela dagen, för annars säger inte priset så mycket.
    Vi gifte oss i Västerås i somras. Hade fotograferna först en timme för porträttfotografering och sedan var de med en timme vid vigsel och utanför kyrkan. Där tog de gruppbilder och ögonblicksbilder. Betalade 8000kr. Fick ca 350 bilder högupplöst på ett usb (både oredigerade och redigerade) o en fotobok i det priset.
  • varelse
    Mangos skrev 2010-01-11 21:17:08 följande:
    Vi gifte oss i Västerås i somras. Hade fotograferna först en timme för porträttfotografering och sedan var de med en timme vid vigsel och utanför kyrkan. Där tog de gruppbilder och ögonblicksbilder. Betalade 8000kr. Fick ca 350 bilder högupplöst på ett usb (både oredigerade och redigerade) o en fotobok i det priset.
    Det känns ju ändå som ett helt okej pris, men jag tror det är dyrare att be dem fota i gruvan, eftersom det då blir resa som tillkommer för deras del. Men jag får kolla upp det där närmare när det börjar närma sig lite mer.

Dock har jag förstått att det kan vara bra att vara ute i god tid när man bokar fotograf, så att man får den man vill ha. Men vad menas med god tid? Ett halvår? Ett år?
  • Karolina1980

Vi kommer inte lägga så mkt pengar på fotograferingen.
    Vi har hittat en hobbyfotograf som vill utöka sin portfolio och kan tänka sig plåta oss gratis. Mot att hon får tillgång till våra kort sedan. Men givetvis kommer hon få något arvode för sin tjänst. Dock inga 7000 kr. Det är för mkt för oss. Att låta en hobbyfotograf fota oss, den risken tycker vi att vi vågar ta.

• Rikeriksson

Nu har vi bestämt oss. Vi kommer lägga 15.000 kr. Förberedelse bilder, makeup, 2 timmars porträttfotografering + 1 timme vigsel + 2 timmar festfotografering + ett album. Vi tycker att det är prisvärd.

• KatjaB

Jag har en vän som är hobbyfotograf, han är mycket självlärd men har också utbildat sig med inriktining på foto en gång i tiden. jätteduktig på att fota människor i olika miljöer och har massor av bra idéer. Det här blir hans första bröllop men han har fotat mig förut och jag är övertygad om att det kommer bli bra.
    Och eftersom det är en nära vän till mig hävdar han att han vill ha en middag med tillhörande salongsberusning som ersättning Har tänkt att vi ska köpa något till honom så att han får nåt för sin insats. O så betalar vi framkallning själva.

• Moi mokulat

Vår fotograf tar 20 bilder. 2000:-
    24 foton 2500:-
    36 foton 4000:- 20x20

Ha inte bestämt vad vi ska ha än
    Bara bokat henne

• Karolina1980

När man läser här i tråden så är det ju tydligt att folk är beredda på att lägga allt mellan 7-10.000kr i runda slänga på sina bröllopsfoton.
    Visst tycker jag att det är viktigt med fotografier från den stora dagen, absolut! Jag har ju sett jätte många vackra foton här på nätet som nästan gör mig helt trollbunden!

Men för att ta ett exempel (För vi kommer ju att ha en hobbyfotograf vid vårt bröllop.) ...så har jag nog ändå kommit fram till min egen slutsats. Att vi nog skulle vara mer pigga på att lägga 7000 kr på en egen kamera och låta någon på bröllopet ta så mkt kort som det går. Helt enkelt chansa på att några foton blir bra. Än att betala så otroligt mycket pengar till en fotograf med ibland en del tillvals begränsningar.

I morgon skall vi dock provplåtas hos hobbyfotografen, hoppas jag tycker likadant efter vårt möte. )

• Lotta B
    Karolina1980 skrev 2010-01-23 21:07:20 följande:
    När man läser här i tråden så är det ju tydligt att folk är beredda på att lägga allt mellan 7-10.000kr i runda slänga på sina bröllopsfoton.Visst tycker jag att det är viktigt med fotografier från den stora dagen, absolut! Jag har ju sett jätte många vackra foton här på nätet som nästan gör mig helt trollbunden!Men för att ta ett exempel (För vi kommer ju att ha en hobbyfotograf vid vårt bröllop.) ...så har jag nog ändå kommit fram till min egen slutsats. Att vi nog skulle vara mer pigga på att lägga 7000 kr på en egen kamera och låta någon på bröllopet ta så mkt kort som det går. Helt enkelt chansa på att några foton blir bra. Än att betala så otroligt mycket pengar till en fotograf med ibland en del tillvals begränsningar.I morgon skall vi dock provplåtas hos hobbyfotografen, hoppas jag tycker likadant efter vårt möte. )
    Det låter mycket klokt att lägga pengarna på en egen kamera !!

men det är ändå ljuset som gör skilnaden och inte kameran....

kan man inte hur ljuet fungerar så kan man inte fotografera heler som ett proffs. det tar flera år att lärasig hur och varför och det är därför det kostar pengar med en fotograf

Ett proffs har bra försäkrinar och bra utrustning i fall något skulle gå fel så kan man i värstafall göra om allt med hår,kläder,blommor mm det finns det försäkringar för

jag hoppas att ni hittar en bra fotograf en hobby eller proffs,
    som vet vad han/hon gör, och se till att ni får en
    provfotografering innan för att så hur det blev.

Lycka till
    Lotta
  • Flamingo80
    annab10 skrev 2010-01-22 19:12:03 följande:
    Oj det var verkligen dyrt
    Inte alls. Jag tycker att det är ett bra pris. Det är kamera som ta bilder MEN kamera är ingenting utan en bra fotograf.
  • Karolina1980

Igår var vi och prov fotades hos en hobbyfotograf, i hennes studio. Hehee.... det var kul! Men oj vad konstigt det kändes att få den uppmärksamheten.
    Nästa vecka får vi se hur korten blev... skall bli spännande! Tror dock att mina sumoarmar kommer att göra sig påminda på bild... haha...

Svar på tråden Snälla hjälp! Råd, fotografering!