• minimis

Hur mycket är rimligt att lägga på ringar?

Det blir ju en vigselring till mig ovh hans förlovnungsring ska vi bredda. Hur mycket pengar lägger ni på era ringar?

• Svar på tråden Hur mycket är rimligt att lägga på ringar?
  • Kattpoet

Mina är arvegods så gratis.

Enligt en Hemmets Orakel som jag har från 1895 skall kvinnas ringar kostnad motsvara 10% av mannens års inkomst.

Ringarna ska ej vara så pråliga att de påvisar en falsk högre status.

• SophiaM

Oj, att folk bara vågar gå runt med så dyra ringar. Jag är övertygad om att jag kommer att tappa min ring förr eller senare, dessutom är jag ingen smyckesmänniska.
    Min ring kostar 5500 kr och mannens ring går på 6500 kr, vitt guld. Superfina.
    Dock tycker jag att dom är lite väl dyra... :)

• Lara C

Har inte läst tråden.

Våra förlovningsringar kostade 10 000 tillsammans. Ved min vigselring kommer kosta är mellan min blivande och guldsmeden, beroende på hur det blir med sten. (Och jag vill ha en enstensring)

• Andreas flicka

Haha, vad kul!

Kattpoet skrev 2010-03-25 19:03:39 följande:
    Ringarna ska ej vara så pråliga att de påvisar en falsk högre status.
    Undrar vad en falsk högre status innebär egentligen? Och Hemmets Orakel vilket underbart namn för en tidsskrift/tidning.
  • Andreas flicka

Så här har jag tänkt gällande ringar:

Jag ogillar skarpt saker som bara ligger och dammar i byrålådan. När jag köper något så ska det vara en sak som jag verkligen vill ha och som jag är till 100 % nöjd med.

Min mamma hade en massa fina smycken som försvann vid ett inbrott (hade hon använt dem någon gång - nej!) saker till betydande värden är borta. Jag kommer inte ärva något sådant och det är så himla tråkigt.

Jag tänker därför: varför inte glädjas av sina smycken varje dag och bära det som är dyrbart nu istället för att bara ha det liggandes.

Så jag/vi har lagt en slant på mina smycken och det är jag nöjd med.

• mrssydow

Våra förlovningsringar kostade ca 2500 kr tillsammans, guld och nästan helt släta.

Min vigselring kostade under 2000 kr, guld, 3 diamanter med fina detaljer =) är supernöjd med den :) Kan inte vänta tills min blivande man trär på den på mitt finger =)Det är viktigt att man är nöjd med sin vigselring, man ska ju bära den resten av sitt liv =) Men det som är allra viktigaste är man gifter sig med den rätt och att man är lycklig...man kan inte köpas för pengar...

Oj..skit...läste i tråden...jag hade inte vågat bära en sån dyr ring...jag hade nästan blivit arg på min blivande man om hade han köpt en sån dyr ring...Hade hellre lagt dem pengarna till en resa eller till ett hus eller liknande =)

• Wunderlich

På ett sätt håller jag med alla resonemang i den här tråden - jag är själv ingen smyckesmänniska och därför valde vi att "go wild" när vi köpte våra ringar. 30 pix för mina och 8 för M2B

Helt sjukt egentligen, men vi har råd med det och även råd till resa och hus... So why not? Det är det enda smycke jag kommer ha resten av livet så...

Men lite läskigt är det ju...att gå runt med 30 000 på handen - jag får se till att försäkra då jag är en riktig drullpelle

• NoCh

Ett tips för den som vill ha mer än vad man verkar ha råd med, ta med en bild till en guldsmed på den (ev märkes-)ring du vill ha och be om offert. Våra förlovningsringar skulle kostat runt 25.000 som märkesringar och gick på 11000 hos en privat guldssmed!

Min vigselring har vi inte köpt ännu, men vill ha en rätt speciell, med en hjärtformad diamant, så den kommer nog att gå på lite mer...men det kommer det att vara värt!

Svar på tråden Hur mycket är rimligt att lägga på ringar?