• PHE

Har du köpt diamant på nätet eller Dubai?

... eller funderar du på det?

Någon som har erfarenhet av att köpa diamant på nätet eller i Dubai?

Vågar man handla på nätet? Något riktigt bra tips på bra diamantsida?

Hur ser diamantpriserna i Dubai ut jämfört med här. Kan man uttala sig om det är 10, 20 eller kanske 30 procent billigare (cirka).

Vi kanske kan utbyta info.

• Svar på tråden Har du köpt diamant på nätet eller Dubai?
  • 2011

PHE: De tar oftast inte ut Svensk moms när du handlar, men om de inte gör det får du räkna med att tullen lägger på det när diamanten/ringen kommer in i Sverige.

• Aleta

Om man handlar utanför EU så måste man betala svensk moms på det man köper. Så ja, lägg på 25%.
    Här kan man läsa mer-
    www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280001356.html

Man kan be att företaget man handlar av tar bort sitt lands moms, om de kan göra det så blir det ju lite billigare.

När man köper saker på nätet och får det hemskickat (utanför EU) så betalar man moms även på fraktkostnaden.

Som jag sa tidigare så är det ingen tull på lösa diamanter, men det är tull på smycken, så om man köper en färdig ring får man tullkostnaden också.

Rufsas skrev 2009-12-06 22:18:13 följande:
    Ska inte svara på frågan till Aleta, men en annan sak. Om du kollar på amerikanska sidor glöm inte att de lägger på moms i "kassan" när du ska betala. Eller var det så du menade Aleta?
    [/citat]
    PHE skrev 2009-12-06 22:15:45 följande:
    [citat]
    Aleta - vad menar du med att man får räkna med moms? Om jag köåer stenen för 2 000 dollar - ska jag lägga på 25 procent då eller vad menar du? Jag tror det får bli en sten från nätbaserat ftg. Vore ju härligt om hon kunde få river vvs och perfekt cut.
  • Rufsas
    Aleta skrev 2009-12-07 12:22:50 följande:
    Om man handlar utanför EU så måste man betala svensk moms på det man köper. Så ja, lägg på 25%.Här kan man läsa mer-www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorfranett...Man kan be att företaget man handlar av tar bort sitt lands moms, om de kan göra det så blir det ju lite billigare.När man köper saker på nätet och får det hemskickat (utanför EU) så betalar man moms även på fraktkostnaden.Som jag sa tidigare så är det ingen tull på lösa diamanter, men det är tull på smycken, så om man köper en färdig ring får man tullkostnaden också.
    Ahhh, då menar vi inte samma sak. Så PHE, räkna med amerikanska tax i "kassan" när du ska betala också.

Kan dock tillägga att jag köpte min ring i USA för 21 000:- och fick den värderad till 43 000:- i Sverige så visst lönar det sig.
  • PHE

Fråga då. Om jag köper 1 diamant (endast stenen) på nätet via USA för 2 000 dollar, vad därutöver kommer jag att betala för?

• 2011

Frakt samt moms på hela summan (inklusive moms för frakten) samt en avgift på ca 100kr till posten för att de hanterat inhämtningen av momsen för ditt paket. (Jag trodde att det även var tull, men tydligen inte)

• Aleta

Nej, jag ringde till tullen och frågade eftersom det inte framgick och de sa att lösa diamanter får man ta in, men ej smycken. (Utan att tulla alltså.)

2011 skrev 2009-12-07 23:14:28 följande:
    Frakt samt moms på hela summan (inklusive moms för frakten) samt en avgift på ca 100kr till posten för att de hanterat inhämtningen av momsen för ditt paket. (Jag trodde att det även var tull, men tydligen inte)
  • Rufsas

Men vänta nu här. Jag tror att PHE menar i "affären" där man köper själva diamanten. Jag vet inte exakta taxen men om du gör en låtsasbeställning så kan du kolla på det. Tror att jag betalade typ 100 dollar dör en ring som kostade 2 700 dollar, men jag minns inte riktigt.

• 2011

Om man beställer till en stat i USA där JamesAllen inte har fysisk närvaro så betalar man ingen skatt alls direkt i affären. Jag beställde till Florida och betalade ingen skatt. Dock är det ens eget ansvar att betala in skatt i den stat där man bor (Florida 6%). Om man skickar diamanten till Sverige är det posten som ser till att man betalar in momsen (25%).

• Rufsas
    2011 skrev 2009-12-08 09:00:23 följande:
    Om man beställer till en stat i USA där JamesAllen inte har fysisk närvaro så betalar man ingen skatt alls direkt i affären. Jag beställde till Florida och betalade ingen skatt. Dock är det ens eget ansvar att betala in skatt i den stat där man bor (Florida 6%). Om man skickar diamanten till Sverige är det posten som ser till att man betalar in momsen (25%).
    Jag beställde till NYC men fick pålagd skatt när jag betalade ringen vid köpet så det ser nog lite olika ut. Jag pratar nog inte om samma skatt som ni andra gör här.

Jag menar den skatt (moms) som du betalar på allt när du handlar i USA. Exempel: På tröjan du ska köpa står det att den kostar 39.90 $ men i kassan kostar den mer eftersom du betalar momsen först i kassan. I Sverige är momsen redan inräknad i butikens pris som också står på prislappen.
  • Helsingborg i Mars

Hej, vi har köpt vår ring på resa i Dubai, deras guld souq är riktigt bra men förbered dig noga med förnödenheter, det tar några timmar att först hitta vad man vill ha och sen pruta på priset.
    Vi har värderat ringen här i Sverige och en ring som kostade 5000 är värderad till 20 000, så om vi då hade köpt den som ny i Sverige hade den nog kostat många tusenlappar mer...är trots allt 1.8 carat...tänkt bara på att de kanske inte kan garantera att det inte är så kallade Blood Diamonds.

• Aleta

Nej, just det, fråga alltid om de har genomgått Kimberleyprocessen!
    Man vill ju inte ha blodsdiamanter på fingret som en massa människor har dött för när man ska visa upp sin kärlek!

• Pingstdagen2010

Jag har köpt på Diamantia och är jättenöjd med både priset och servicen. Dessutom var diamanterna äkta vara och hade en finslipning.

• 2011
    Rufsas skrev 2009-12-08 19:55:22 följande:
    Jag menar den skatt (moms) som du betalar på allt när du handlar i USA. Exempel: På tröjan du ska köpa står det att den kostar 39.90 $ men i kassan kostar den mer eftersom du betalar momsen först i kassan. I Sverige är momsen redan inräknad i butikens pris som också står på prislappen.
    Ja det är vad som kallas "Sales tax" i USA och motsvarar vår moms. Då JamesAllen.com har fysisk närvarao i staten New York så måste de ta ut "sales tax" på allt de säljer i den staten. De har dock ingen skyldighet att ta ut någon skatt på varor de säljer till stater de inte bedriver (har butik/lager etc) verksamhet i.
  • Rufsas
    2011 skrev 2009-12-09 13:24:56 följande:
    Ja det är vad som kallas "Sales tax" i USA och motsvarar vår moms. Då JamesAllen.com har fysisk närvarao i staten New York så måste de ta ut "sales tax" på allt de säljer i den staten. De har dock ingen skyldighet att ta ut någon skatt på varor de säljer till stater de inte bedriver (har butik/lager etc) verksamhet i.
    Tack för klargörandet!
  • Helen Karlsson

Hej!

Min sambo köpte diamanten till min förlovningsring från en butik i Antwerpen. Han ringde ner och beställde men jag tror att man även kan beställa via nätet. Jag vet inte exakt hur mycket det skiljer i pris, men det var i vart fall ganska stor skillnad.

Lycka till!

• PHE

Nu har jag hittat min diamant hos en diamanthandlare i Dubai. Det blir briljant på 0,50 , TW (G), VVS2 med cert. Den kommer kosta 12 000 kr. Ingen moms kommer att läggas på då den köps av en person i Dubai (en arab) som tar in den i landet utan att deklarera den. Sen ska guldet och arbetet läggs till också men det sker i Sverige.

Motsvarande sten i Sverige ligger på 24 000 - 29 000 kr.

Hon blir nog nöjd.

Svar på tråden Har du köpt diamant på nätet eller Dubai?