• PHE

Har du köpt diamant på nätet eller Dubai?

... eller funderar du på det?

Någon som har erfarenhet av att köpa diamant på nätet eller i Dubai?

Vågar man handla på nätet? Något riktigt bra tips på bra diamantsida?

Hur ser diamantpriserna i Dubai ut jämfört med här. Kan man uttala sig om det är 10, 20 eller kanske 30 procent billigare (cirka).

Vi kanske kan utbyta info.

• Svar på tråden Har du köpt diamant på nätet eller Dubai?
  • Aleta

Jag handlade på nätet från fancydiamonds.net, de var jättebra.
    Min guldsmed sa att stenarna var perfekt kalibrerade (exakt lika stora) vilket kan vara ett problem när kunderna köper egna stenar.

• Hemlig2009

Jag köpte mina från diamantia.com (svensk sida) och de var också kalibrerade samt att jag fick intyg på stenarna.

• 2011

Detfinns ett riktigt bra forum (på Engelska) där det finns massor av information och kunskap om diamanter www.pricescope.com/.

Börja med att läsa allt under "Basic 4C's på "diamonds.pricescope.com/

Sen kan du läsa på deras forum www.pricescope.com/idealbb/

Själv köpte jag min diamant (och hela ringen) på www.jamesallen.com, men det finns ett sökverktyg där man kan hitta bra priser från flera värenommerade leverantörer direkt på startsidan www.pricescope.com/. FÖrdelen med Jamesallen ochvissa andra siter är att man kan se bilder på de faktiska diamanterna man funderar på att köpa så att man slipper köpa grisen i säcken.

Nu är Dollarn på en rimlig nivå igen så man kan spara mycker pengar på att köpa från USA. Tänk dock på att moms och tull tillkommer vid leverans till Sverige.

• Rufsas

Köpte också min ring på James Allen men kombinerade en långweekend i NYC med att hämta den på plats.

• PHE

Tack alla.

2011: Jag har rätt bra koll på 4 c:na. Har hittat denna sida som jag tycker verkar bra.

www.diamondse.info/

Det går att få en 0,50 carat diamant (briljant) River VVS1 med Ideal slipning för under 2000 dollar. Dessutom kommer den med GIA-cert.

Ska väl inte vara några konstigheter att köpa online?

• Rufsas
    PHE skrev 2009-12-06 17:56:29 följande:
    Ska väl inte vara några konstigheter att köpa online?
    Absolut inte. Kolla dock så företaget är någorlunda erkänt som ett bra företag. Gör en enkel googlesökning så eliminerar du risken för något.
  • Aleta

Jag fick också certifikat på mina.
    Varenda sten de säljer ligger uppe med bild på just den stenen. När jag bad att få se olika stenar bredvid varandra så mailade de bilder så att jag kunde jämföra olika kombinationer.

Jag sökte information på alla ställen jag kunde tänka mig innan jag vågade köpa på internet. De jag handlade av visade sig vara seriösa, men jag kan tänka mig att det finns massor av blufföretag. Speciellt om man tittar på Tradera och eBay, där finns stenar som är hur billiga som helst. Om det verkar för bra för att vara sant så är det säkert inte sant...

Det är inte tull på lösa diamanter, tull tillkommer endast på infattade stenar i färdiga smycken. Däremot så får man räkna med moms förstås.

• PHE

Aleta - vad menar du med att man får räkna med moms? Om jag köåer stenen för 2 000 dollar - ska jag lägga på 25 procent då eller vad menar du?

Jag tror det får bli en sten från nätbaserat ftg. Vore ju härligt om hon kunde få river vvs och perfekt cut.

• Rufsas
    PHE skrev 2009-12-06 22:15:45 följande:
    Aleta - vad menar du med att man får räkna med moms? Om jag köåer stenen för 2 000 dollar - ska jag lägga på 25 procent då eller vad menar du? Jag tror det får bli en sten från nätbaserat ftg. Vore ju härligt om hon kunde få river vvs och perfekt cut.
    Ska inte svara på frågan till Aleta, men en annan sak. Om du kollar på amerikanska sidor glöm inte att de lägger på moms i "kassan" när du ska betala. Eller var det så du menade Aleta?
  • 1000bruden

Jag (eller min blivande) köpte diamant i Dubai. Jag visste genom bekanta att det va ca 30% billigare, men när jag kom hem och kollade upp pris på den diamant jag köpt (färg, kvalité, storlek) så var det nästan exakt 50% dyrare i Sverige, och då kikade jag på leverantörer på nätet.... Jag fick också certifikat samt diamanten är "lasermärkt" med ett spårnummer... Rekommenderas verkligen!

Svar på tråden Har du köpt diamant på nätet eller Dubai?