• Sophie100710

Vem ska vara brudtärna?!

Har nästan bestämt att min bästa väninna ska vara min brudtärna och våra två barn brudnäbbar, men har 4 systrar som skulle vilja vara brudtärnor, så svårt känns som om det blir så många då..
    Sen så har min kära mormor sagt att brudtärnan måste vara ogift och utan barn, stämmer detta?

Tacksam för råd och tips.

• Svar på tråden Vem ska vara brudtärna?!
  • Fjosok

Asch, hade tänkt mig göra ett ironiskt inlägg om att en brudtärna ska ara ogift, vara ung (typ tonåring) och ha rosa puffklänning (som min avatar) men det hade andra redan tagit död på.

För att göra saken kort, välj dom tärnor NI vill ha (dvs du och din BM)

• BlomAnna

JAg har också flera systrar men vi har bestämt att om/när vi gifter oss ska vi välja någon annan eller alla. Jag kommer välja min bästa vän(om jag ska ha någon tärna) eftersom vi ska ha ett enkelt bröllop och då känns det konstigt att ha fyra brudtärnor som det skulle bli med mina systrar.

• BlackWIngedAngel

Välj de tärnor du vill ha; Låt ingen annan bestämma det! :D

Jag tycker alltid det är så roligt när folk pratar om "kan man..?"
    Ja, tradtionen säger att en tärna ska vara ogift, om det är din fråga.
    Men självklart KAN man göra precis som man vill! Jag känner mig alltid lite osäker på vilket svar folk är ute efter när de ställer frågan så. Förväntar man sig att prästen ska ställa in bröllopet om han får reda på att en tärna är gift? Eller är man bara nyfiken på vad traditionen påbjuder? För det finns ju inga traditioner som man måste följa...

• Sophie100710
    BlackWIngedAngel skrev 2009-12-08 00:48:51 följande:
    Välj de tärnor du vill ha; Låt ingen annan bestämma det! :DJag tycker alltid det är så roligt när folk pratar om "kan man..?" Ja, tradtionen säger att en tärna ska vara ogift, om det är din fråga. Men självklart KAN man göra precis som man vill! Jag känner mig alltid lite osäker på vilket svar folk är ute efter när de ställer frågan så. Förväntar man sig att prästen ska ställa in bröllopet om han får reda på att en tärna är gift? Eller är man bara nyfiken på vad traditionen påbjuder? För det finns ju inga traditioner som man måste följa...
    _jag e mest nyfiken tror ju givetvis att prästen ställer in:)
    alltid kul att höra hur andra resonerar!
  • Cylt

Tre av mina absoluta favorittjejer var ett självklart val för mig i tärnfrågan! En av dem har barn, men jag/vi har inte ens reflekterat över att någon av våra gäster skulle tycka något om det då jag ju också har barn.

• Sophie100710
    Sophie100710 skrev 2009-12-09 12:52:56 följande:
    _jag e mest nyfiken tror ju givetvis att prästen ställer in:)alltid kul att höra hur andra resonerar!
    Det skulle ju stå att prästen INTE ställer in:) Haha
  • sandraniklas

CeKe skrev 2009-12-05 17:49:18 följande:
    Traditionen behöver du nog som sagt inte bekymra dig eller bry dig om Jag kanske är en av få här inne som anser att titeln tärna inte betyder så mycket mer än en mycket fin vän som jag vill ha med mig vid förberedelserna under själva dagen D, dvs den person som jag vill ha med vid smink, påklädnad etc och som kan få mig lugn när jag är nervös, få mig att skratta och som liksom bara är den där underbara vännen =) Sen visst, en tärna är ju bra att bolla saker med i planeringen, men det gör jag ju annars helst med min blivande man. Så det beror ju på vad du själv tänker att din tärna ska vara för dig... Har du en låååång lista på saker som du tycker att en tärna ska göra, kanske det är shysst att ha fler än en

Exakt så tänker ja oxå. Hon ska vara där med mig o stötta o få mig lugn...O vi ska ha roligt medans vi gör oss fina...Problemet för mig är att jag ej vet vem ja ska ha som tärna...Jag har inga syskon, o jag har ingen riktigt bästa vän, utan ja har många nära vänner...Svårt tycker ja de är :(

• Chris24
    CeKe skrev 2009-12-05 17:49:18 följande:
    Traditionen behöver du nog som sagt inte bekymra dig eller bry dig om Jag kanske är en av få här inne som anser att titeln tärna inte betyder så mycket mer än en mycket fin vän som jag vill ha med mig vid förberedelserna under själva dagen D, dvs den person som jag vill ha med vid smink, påklädnad etc och som kan få mig lugn när jag är nervös, få mig att skratta och som liksom bara är den där underbara vännen =) Sen visst, en tärna är ju bra att bolla saker med i planeringen, men det gör jag ju annars helst med min blivande man. Så det beror ju på vad du själv tänker att din tärna ska vara för dig... Har du en låååång lista på saker som du tycker att en tärna ska göra, kanske det är shysst att ha fler än en
    Så sant så, du är så klok så CeKe
  • SposaRoma

Och enligt traditionen ska endast en brud som är oskuld bära vitt... ;) Vi kanske kan skippa traditionshållandet på vissa plan, vad tror ni? Välj vem du vill, det är ju ditt val vem du känner att du vill ha med dig som stöd och glädjespridare och glädjedelare :)

SJälv har jag en grupp med väninnor, vi har känt varandra från 220 till 10 år, vi är som en grupp systrar. Det var omöjligt att välja två eller tre av dem, så de fick bli....nio. Låter vansinnigt, jag vet, men så är det. Kan inte tänka mig att gå igeon min dag utan dessa fantastiska damer. :)

• SposaRoma

220 år..? Haha, även om det KÄNNS så ibland så menade jag ju 20, givetvis. :)

• momalolinon

jag har redan bestämt mig för att min brors tjej ska vara min brudtärna, och min sambos 2 barn får bli brudnäbbar, men de e inget som dom vet om än...har ju inte bestämt datum än :)

• KatjaB

ja bruden ska ju vara oskuld för att få ha både vitt, slöja och krona så det är mycket man ska göra avkall på om man ska följa traditionen. Vet inte vad jag ska skylla på då jag ska ha vit klänning.. jungfrufödsel?

• Månljus Sthlm

Dessutom skulle det ju innebära att man var tvungen att vara den första med att gifta sig om man skulle få välja hur man vill. Blir ju helt galet. :) Min bästa kompis var mitt självklara val till första tärna, det skulle i så fall inneburit att jag inte får vara tärna på hennes bröllop nu i sommar. Skulle ju aldrig fungera, man vill ju ha sin bästa kompis med sig på bröllopsdagen. Tur att man kan göra hur man vill. Tror inte att någon bryr sig om sånt längre. Och skulle nån mot förmodan göra det så säg att det är ert bröllop och att ni gör hur ni vill. :)

• HappyE

Jag kommer inte ha någon tärna, våra tre barn blir näbbar och jag tycker att det räcker med oss fem + prästen framme i kyrkan. Har dessutom flera väldigt nära väninnor så det vore svårt att välja. Mitt troligaste val bor 50 mil bort och har två småbarn, inte särskilt troligt mao att hon kan ställa upp så mkt som en tärna brukar.. Hoppas i stället på att någon kompis kan vara med mig under förberedelserna ändå.

Svar på tråden Vem ska vara brudtärna?!