• Sophie100710

Vem ska vara brudtärna?!

Har nästan bestämt att min bästa väninna ska vara min brudtärna och våra två barn brudnäbbar, men har 4 systrar som skulle vilja vara brudtärnor, så svårt känns som om det blir så många då..
    Sen så har min kära mormor sagt att brudtärnan måste vara ogift och utan barn, stämmer detta?

Tacksam för råd och tips.

• Svar på tråden Vem ska vara brudtärna?!
  • KatjaB

ha den du vill, ena tärnan är min kusin, gick två år tillbaka och har ett barn, andra tärnan är min kompis som är ogift och har inga barn.

• FramtidaFruSandberg

Enligt traditionen ska brudtärnan inte vara gift (och därmed skulle hon ju inte heller har barn), men nu för tiden är det inte så många som bryr sig om detta. Mina tärnor är inte gifta (vi är "först ut på plan") men både är i seriösa förhållanden med andra än marskalkarna (för traditionen säger egentligen även att om man är förlovad för man inte gå in med någon annan än sin trolovade).
    Välj själv hur många tärnor du vill ha och vem det blir. Om du är rädd för att någon känner sig utelämnad kanske det finns andra uppgifter som också är viktiga som de andra kan ta.

• ayle

Jag/vi kommer att ha brudtärna och näbbar, brudtärnan blir min bästa vän och mina barn ska vara näbbar...

jag tycker att du ska göra som du vill.. och lycka till!

• fjutjur brajd

Om du bara vill ha din väninna som tärna tycker jag du kan ha det. Det är ju bara att säga till dina systrar som det är; att det blir så många som blir tärnor om du ska ha alla och att du inte vill välja mellan dom. Sen tycker jag att det var ett bra förslag att ge dom andra uppgifter under bröllopet så att de också känner sig viktiga och delaktiga.

• SoffeJP

Traditionen som säger att brudtärnan ska vara ogift och barnlös är en väldigt gammal tradition, som nästan ingen tar hänsyn till längre.

Brudtärnan som du väljer ska ju kunna stötta dig och vara till hjälp under hela planeringen också. Ta den person som du litar mest på och som kommer se till dina intressen före och under bröllopsdagen. =)

• 090208

Oroa dig inte över traditionen, vet att vissa har tärnor som t.o.m är gravida.

Tycker det är perfekt med din bästis, för om alla dessa systrar blir för många, ska du tvingas välja då? Bättre med ingen av dom antar jag.

• Sophie100710

Tack för alla råd, jag tycker oxå traditionen kanske är lite gammalmodig och som sagt det är nog ingen mer än den äldre generationen som mormor o farmor som bryr sig!

Det är ju ändå jag som bestämmer och hon är min bästa väninna som jag pratar med ett antal ggr/ dag och träffar minst 3 gånger i veckan så det känns rätt självklart!

Mina systrar och jag står väldigt nära varandra men som sagt jag kan ju inte bara välja en eller två som tärnor.
    Två av dom ska sjunga på bröllopet och en är gotograf som ska ta bröllopsbilderna, så då är det bara en kvar som man ska hitta på ngt till..hmm

• Shiosan

Men om du redan har barn så är ju redan en "tradition" bruten (inga barn innan äktenskapet) och då kan det ju inte spela så stor roll om även tärnan har det, eller? =)

• FramtidaFruSandberg
    Sophie100710 skrev 2009-12-05 13:08:33 följande:
    Tack för alla råd, jag tycker oxå traditionen kanske är lite gammalmodig och som sagt det är nog ingen mer än den äldre generationen som mormor o farmor som bryr sig!Det är ju ändå jag som bestämmer och hon är min bästa väninna som jag pratar med ett antal ggr/ dag och träffar minst 3 gånger i veckan så det känns rätt självklart!Mina systrar och jag står väldigt nära varandra men som sagt jag kan ju inte bara välja en eller två som tärnor.Två av dom ska sjunga på bröllopet och en är gotograf som ska ta bröllopsbilderna, så då är det bara en kvar som man ska hitta på ngt till..hmm
    Behöver du en toastmadame kanske? (om hon är lämplig för uppgiften)
  • CeKe

Traditionen behöver du nog som sagt inte bekymra dig eller bry dig om

Jag kanske är en av få här inne som anser att titeln tärna inte betyder så mycket mer än en mycket fin vän som jag vill ha med mig vid förberedelserna under själva dagen D, dvs den person som jag vill ha med vid smink, påklädnad etc och som kan få mig lugn när jag är nervös, få mig att skratta och som liksom bara är den där underbara vännen =)

Sen visst, en tärna är ju bra att bolla saker med i planeringen, men det gör jag ju annars helst med min blivande man.

Så det beror ju på vad du själv tänker att din tärna ska vara för dig... Har du en låååång lista på saker som du tycker att en tärna ska göra, kanske det är shysst att ha fler än en

Svar på tråden Vem ska vara brudtärna?!