Orolig...
Shit, va jobbigt. Håller med rowan om att huvudsaken är att ni är överens om vad ni ska heta. Är ni eniga är det dessutom lättare att stå emot svärföräldrar och andra som har åsikter.
Jag har också lite namnbryderier... Vi båda har son-namn, sambons är mycket vanligare än mitt. Jag är helt övertygad om att jag ska byta namn, men det känns inte så roligt att byta till sambons rent yrkesmässigt då jag i så fall skulle få ett väldigt vanligt namn. (Hans familj är underbar, så jag har egentligen inget emot att heta som de, om de hetat något annat, hehe)
Min sambo hade inte ens tanken på att byta namn innan jag tog upp det så för honom känns det än så länge lite avigt, men har har 1,5 år att fundera på det, så vi får se. Problemet är att efternamnen på min mammas sida låter konstigt med min sambos förnamn, pappa har jag inte superduperbra kontakt med så ta ett namn från hans sida skulle kännas konstigt, namnen på sambons mammas sida är svårstavade i sverige och på sambons pappas sida kryllar det av samma gamla vanliga son-namn. Då tycker man ju att byta till ett helt nytt är det som återstår (eller acceptera sambons efternamn) men det är tydligen helt omöjligt enligt sambon... suck. men som sagt, jag har 1,5 år på mig! Jag är i alla fall glad över att jag tror att våra familjer kommer acceptera de flesta namn vi skulle välja att ta.
oj va långt det blev...