• Mamli
    Äldre 30 Nov 12:45
    3997 visningar
    31 svar
    31
    3997

    Orolig...

    Vi hade jätte problem att enas om namn. Tillslut bestämde vi oss att ta mitt farmors namn som ogift så båda våra namn innehöll detta så de var en bra kompromiss. Sambon vill väl helst inte byta men han vill heta samma som jag så han bestämde att behålla sitt namn som mellannamn.

    Nu är de 2veckor kvar, jag och sonen har bytt namn men svärföräldrarna vet fortfarande inget om att vi ska byta namn. De kommer bli helt tokiga och jag får dåligt samvete då han egentligen inte vill byta, men jag tvingar ju honom inte. Han vill heta samma som jag, jag vägrar ta upp de med dom, de är hans sak. Men de känns så jobbigt att de inget vet...lugnet före stormen. De kommer tycka att jag är världens värsta person....igen...då vi redan haft problem mellan oss.

    Känns så jobbigt och oroligt...

  • Svar på tråden Orolig...
  • Äldre 30 Nov 13:05
    #1

    Hoppas innerligt att det inte blir bråk eller tråkigheter pga namnbytet. Det låter jobbigt. Smart att ta din farmors flicknamn, det blir kanske lite mer "neutralt" än att t.ex. ta ditt namn. Ni båda får ett nytt gemensamt namn. Men som du säger så tvingar du ju inte din sambo att byta namn, och han kommer att ha kvar "sitt" namn. Han har ju själv valt hur han vill göra och borde kunna motivera det för sina föräldrar. Det är ju hans val, och du är absolut ingen skurk!

    Hoppas att det löser sig!

  • Mamli
    Äldre 30 Nov 13:08
    #2

    Tack
    Känns i magen bara jag tänker på de, jag märker ju att han inte är så "på" och sagt flera ggr att han får behålla sitt namn då men de vill han inte. De blev helt tokiga bara för sonen fick mitt efternamn så detta vill ja inte veta hur de reagerar på..
    usch och fy...

  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 30 Nov 15:24
    #3

    usch, jag tycker det är så insnöat med folk som tycker att man ska ta mannens efternamn bara för att det alltid varit så.
    Ni kommer säkert att få ett jättefint efternamn och de kommer att vänja sig efterhand.

  • Happye­veraft­er
    Äldre 30 Nov 19:17
    #4

    Min man valde att ta mitt efternamn eftersom det är mer udda och i hans yrke är det bra med ett namn som folk kommer ihåg. Hans familje har inte klagat trots att alla "barnen" har valt bort sitt ursprungliga efternamn.

  • Mamli
    Äldre 30 Nov 19:22
    #5

    Vet inte om de är just de att man ska välja mannens, hans föräldrar är inte gifta så mamman heter annat. men barnen har ju fått pappans namn så hon förstår ju inte heller.
    Han har inget vackert efternamn och jag kan bara inte heta de.
    Hon ska ha kontroll på allt och känner kanske att jag tar honom ifrån henne eller nåt, och då detta med efternamnet kommer bli hemskt. Hon känner sig redan utanför då min mamma ska laga mat och allt, men hon fixa hela dopet och jag försökte få henne med i början men då strunta hon totalt i allt och verkade mest skämmas.

  • 090208
    Äldre 30 Nov 22:57
    #6

    Men sk*t i dom val?!

    Det ar inte varre att din man far byta namn, an vad det varit om du hade gjort det. Sa det ar ju en perfa kompromiss. Fattar inte varfor din man stor sig pa det, det ar val samma kansla for dig som for honom?? Tycker det ar perfekt att ni byter bada tva.

    Och fattar inte hur det kan stora andra vad ni valjer att heta... Stang oronen om nan ar dum! "Whatever" ar min favorit, sen gar man darifran bara. Lycka till!

  • rowan
    Äldre 30 Nov 23:08
    #7

    Hmm... Vad svärföräldrarna tycker är ju egentligen oviktigt, däremot verkar det som att du är orolig för din sambos tveksamhet.

    Att gifta sig innebär alltid att människor i omgivningen har åsikter. Det måste paret på något vis hantera, gentemot omvärlden, och sinsemellan. Och på något sätt kommer ni att få hantera dina svärföräldrars åsikter, och komma ihåg att det är deras åsikter, inte era.

    Men, att din sambo verkar mindre entusiastisk över namnbyte - det är en fråga ni får fundera över tillsammans. Kanske ni får påminna varandra om att ni båda är överens om att ni vill att det här ska bli bra - och prata om varför han är mindre entusiastisk. Känner han påtryckningar från sina föräldrar? Hur viktigt är det för honom att ha samma namn som du? Vid närmare eftertanke kan alternativen komma i annan dager.

    Lycka till!

  • 090208
    Äldre 30 Nov 23:59
    #8

    Kan tillägga att när jag läser bröllopsannonser i tidningen blir jag helt tokig på tjejer som byter namn från nåt fint som t.ex af Lindelöf eller whatever, till Ohlsson eller nåt annat mindre tjusigt. (hoppas ingen heter så nu... )

    Så heja dig!

  • Fårävv­ör
    Äldre 1 Dec 07:52
    #9

    Shit, va jobbigt. Håller med rowan om att huvudsaken är att ni är överens om vad ni ska heta. Är ni eniga är det dessutom lättare att stå emot svärföräldrar och andra som har åsikter.

    Jag har också lite namnbryderier... Vi båda har son-namn, sambons är mycket vanligare än mitt. Jag är helt övertygad om att jag ska byta namn, men det känns inte så roligt att byta till sambons rent yrkesmässigt då jag i så fall skulle få ett väldigt vanligt namn. (Hans familj är underbar, så jag har egentligen inget emot att heta som de, om de hetat något annat, hehe)

    Min sambo hade inte ens tanken på att byta namn innan jag tog upp det så för honom känns det än så länge lite avigt, men har har 1,5 år att fundera på det, så vi får se. Problemet är att efternamnen på min mammas sida låter konstigt med min sambos förnamn, pappa har jag inte superduperbra kontakt med så ta ett namn från hans sida skulle kännas konstigt, namnen på sambons mammas sida är svårstavade i sverige och på sambons pappas sida kryllar det av samma gamla vanliga son-namn. Då tycker man ju att byta till ett helt nytt är det som återstår (eller acceptera sambons efternamn) men det är tydligen helt omöjligt enligt sambon... suck. men som sagt, jag har 1,5 år på mig! Jag är i alla fall glad över att jag tror att våra familjer kommer acceptera de flesta namn vi skulle välja att ta.

    oj va långt det blev...

  • Hemlig­2009
    Äldre 1 Dec 08:19
    #10

    Är ni vuxna nog att gifta er och ha barn så är ni väl vuxna nog att välja vad ni ska heta? Strunta i dumma åsikter, stå upp för vad ni tror på och håll huvudet högt.

Svar på tråden Orolig...