Inlägg från: BlomAnna |Visa alla inlägg
  • BlomAnna

Buffe VS trerätters

Vi har inte heller bestämt oss men kan ju lista fåra för och nackdelar.

Fördelar med trerätters:
    Lättare för toastmaster att planera in tal och spex
    Känns lite "finare"
    Det blir inget springande i lokalen.
    Nackdelar:
    Kan bli lite stelt
    Jobbigt att bara sitta i flera timmar
    Kärver mer serveringspersonal
    Vissa kanske inte blir mätta

Fördelar mat buffé:
    Mindre stelt
    Naturliga sträcka på benen pauser
    Alla kan äta så mycket de vill, finns nåt för andra.
    Nackdelar:
    svårt att planera tal etc
    Blir lite springande i lokalen

Hmm blev lite upprepande men du förstår säkert...

• BlomAnna
    ascensionday skrev 2009-11-27 14:48:46 följande:
    Har kommit fram till ungefär samma som föregående, med det kanske avgörande tillägget att buffé blir billigare. Jag hade en dröm om en elegant 'sitta ned-middag', men det blir så ofantligt personalintensivt, så jag har vant mig vid tanken på buffé och tycker nu att det ska bli jättebra.
    Hehe jag har tänkte precis likadant.
  • BlomAnna

Tänkte på det här med allergiker och "sepcialkostare". Vi är nog väldigt förskonade i vår umgängeskrets för av våra ca 65 gäster kommer det att vara två vegetarianer, en vegan och en nötallergiker. Nötallergikern är inga problem bara man märker upp om det är något som innehåller nötter. En av vegetarianerna äter fisk och det är det som kommer vara huvudrätten både om vi väljer buffé eller tre rätters så dr är inte heller några problem. Den andra vegetarianen kommer att få något alternativ till fisken, alternativet kommer inte att stå på buffébordet utan han kommer få det av serveringspersonalen. Det andra tar han av buffén. Veganen kommer få en egen tallrik med sånt hon kan äta samt ta grönskaer från buffébordet.

Om man inte har väldigt många allergiker/veganer/vegetarianer tror jag det är lättare att inte ställa deras mat på buffébordet, då behöver aldrig risken att inte de får den mat de ska ha uppkomma.

Våra vänner skulle inte känna att de blev kränkta eller särbehandlade pga detta. De är rätt vana att får göra så eftersom det är deras val att inte äta vissa saker. Allergiker är ju också vana att fråga vad som är i och att få spevial så jag ser det inte som nåt problem vid en buffémiddag.

Svar på tråden Buffe VS trerätters