Buffe VS trerätters
Vi har lite svårt att bestämma oss för om vi ska ha buffe eller trerätters. Så nu vill jag ha för och nackdelar plus vad ni hade/ska ha.
Vi behöver bestämma oss snart!
tack på förhand
Vi har lite svårt att bestämma oss för om vi ska ha buffe eller trerätters. Så nu vill jag ha för och nackdelar plus vad ni hade/ska ha.
Vi behöver bestämma oss snart!
tack på förhand
Vi har inte heller bestämt oss men kan ju lista fåra för och nackdelar.
Fördelar med trerätters:
Lättare för toastmaster att planera in tal och spex
Känns lite "finare"
Det blir inget springande i lokalen.
Nackdelar:
Kan bli lite stelt
Jobbigt att bara sitta i flera timmar
Kärver mer serveringspersonal
Vissa kanske inte blir mätta
Fördelar mat buffé:
Mindre stelt
Naturliga sträcka på benen pauser
Alla kan äta så mycket de vill, finns nåt för andra.
Nackdelar:
svårt att planera tal etc
Blir lite springande i lokalen
Hmm blev lite upprepande men du förstår säkert...
Har kommit fram till ungefär samma som föregående, med det kanske avgörande tillägget att buffé blir billigare. Jag hade en dröm om en elegant 'sitta ned-middag', men det blir så ofantligt personalintensivt, så jag har vant mig vid tanken på buffé och tycker nu att det ska bli jättebra. Enkelt för alla att äta vad de gillar utan att verka oartiga dessutom! För att få litet struktur på det hela, och kunna planera in tal och så vidare, så kommer värd och värdinna att be gästerna att gå och förse sig bordsvis, och så får man hoppas att de flesta är artiga nog att inte genast springa efter en portion till när de ätit klart
Det blir nog buffé för vår del. Då kan allergiker/vegetarianer hoppa över det de inte tål/vill äta.
Ni behöver inte alls lika många som serverar och risken för att de första som blivit serverade får äta kall mat, minimeras ju. Sen tycker jag att bufféer kan vara nog så fina och goda, plus att det blir mer att välja på, något för alla smkar helt enkelt.
Så med tanke på personalkostnaderna så blir det mycket billigare med buffé.
Själv har jag aldrig upplevt ett bröllop med buffé som att det blir mycket spring och svårt att hålla tal. Toastmastern har på samtliga bröllop jag varit på sagt att gästerna går och hämtar mat bordsvis, när alla satt sig så är det bara att hålla i den underhållningen man tänkt sig. det är ju inte tal hela tiden under middagen så nog ska det gå alldeles utmärkt.
Ja, det är en nog så viktig punkt! Vi vill hellre ha billigare mat och fler gäster
Jag tyckte att det buffebröllopet jag var på var så otroligt långdraget. vi gjorde inget annat än åt och väntade på egentligen ingenting. Det var 5bord som skulle gå ett bord i taget, sen skulle det tas om på samma sätt. Och sen kaffe och tårta ett bord i taget, nej fyy. Vi satt och åt från kl 18-23, det var jätte jobbigt.
Vi ska ha 3rätters med en paus mellan huvudrätt och efterätt så folk kan sträcka på benen, gå på toa röka göra vad de vill.
Ni som ska ha buffe, kommer ni att ha förrätt?
Vi tänkte ha en "vanlig" förrätt, sedan buffé, och sedan en fördesert, innan vi tar paus och lämnar huset med matsalen och går ut till festlokalen där vi serverar kaffe och tårta (och där finns också baren och dansgolvet). Jag tror att detta kommer bli jättebra! =)
Det knepiga är bara att bestämma vad man ska servera i sin buffé?
::David
Var på bröllop med buffe förra sommaren och det gick jättebra att få in tal och tyckte inte att det var en massa springade heller. Ändå var det ca 8 runda bord med ca 6 pers/bord.
MEN de hade faktiskt förätt som serverades av personal så det var ju "bara" buffe på varmrätt, efterrått, tårta och nattmaten (eller vad det heter).