• Malin och Joel

Bjuder in sig själv!

Fick precis ett meddelande från en väninna till min mamma; "Jag hoppas jag får komma på bröllopet?"
    Jag blir så irriterad! Grejen är att jag har tidigare funderat på att bjuda henne eftersom hon är min mammas bästa vän och umgåtts mkt när vi (barnen) var små, men pga ekonomi och att vi vill ha bara de närmsta med så beslöt vi att inte bjuda henne. Nu kommer ju jag känna mig jättetaskig om jag säger nej till henne...
    Varför kan man inte bara vänta på en inbjudan? :-{

• Svar på tråden Bjuder in sig själv!
  • Sebastiána

Jag tänker inte bjuda någon från min mammas släkt, ja kanske hennes äldsta syster, men inga andra. Jag träffar dem kanske vart fjärde år och ingen av mina 20 kusiner har bjudit mig när de gift sig. Om någon av dem skulle "bjuda in sig" skulle det vara inte lite fräckt.

Jag hoppas bara att inte mamma tar för givet att hennes äldsta syster får komma och så att säga bjuder in henne i förväg!

Om jag verkligen skulle bjuda alla på min mammas sida hade det troligtvis blivit 200 gäster allt som allt och det är liiiite mycket för vår del.

• Lyckliga013bruden

Man bjuder ju dem man vill så är det juh.
    Det är ganska fräckt att bjuda in sig själv på olika sätt, men som någon sa samtidigt är det en komplimang att de vill komma.

Jag hade redan tänkt bjuda min faster och skulle känna mig löjlig och stryka henne bara för hon försökt fiska info från mamma.
    Känn efter vilka du vill bjuda och bjud dem, skit i de som försöker bjuda in sig själva.
    Vet du inte vilka du vill bjuda, svara som min mamma att de får vänta och se om det kommer en inbjudan

• Malin och Joel

Nu har jag pratat med min mamma och bett henne prata med sin väninna. Problemet är att min mamma inte alls förstår varför jag tycker det är så konstigt! Hon menar att hennes väninna bara ville komma och se själva vigseln, inte att hon behöve bli inbjuden på festen. Men vi ska bara ha de allra närmsta med vid vigseln. Jag försökte förklara att jag tycker att man väntar på sin inbjudan istället för att fråga men dås varar hon "men NN (vänninan) är ju inte bjuden". Nej precis!
    Men vi gifter oss i botaniska så min mamma menar på att hon (väninnan) kan ju bara "råka vara där den dagen". Hon förstår inte alls varför det känns olustigt för mig att väninnan frågade på det sättet

• Rufsas

Gaaaaah! Jag river mitt hår och när som helst exploderar en blodåder i pannan! Jag AVSKYR att folk bjuder in sig själva bara för att det är bröllop! Seriously - vad är det med människor? Fatta vinken liksom.

Helt plötsligt är man "bästis" med någon som man inte ens ringer och grattas av på sin födelsedag? Jag hade min födelsedag i september som måttstock detta året. De vänner som inte ringde/skickade sms kommer inte att vara bjudna på bröllopet. Naturligtvis kom alla mina närmaste kompisar ihåg min födelsedag, men alla dessa semi-vänner... Tycker ni att jag är för hård?

• Lyckliga013bruden

Vilken otur att du fått en så oförstående mamma i den här frågan. Jag skulle tycka det blir fel om vänninan "råkar" dyka upp på vigseln för att hon skulle "råka" vara i närheten.
    Stå på dig, det är ditt bröllop så dina känslor borde få komma först.

Malin och Joel skrev 2009-11-28 13:20:57 följande:

Nu har jag pratat med min mamma och bett henne prata med sin väninna. Problemet är att min mamma inte alls förstår varför jag tycker det är så konstigt! Hon menar att hennes väninna bara ville komma och se själva vigseln, inte att hon behöve bli inbjuden på festen. Men vi ska bara ha de allra närmsta med vid vigseln. Jag försökte förklara att jag tycker att man väntar på sin inbjudan istället för att fråga men dås varar hon "men NN (vänninan) är ju inte bjuden". Nej precis!Men vi gifter oss i botaniska så min mamma menar på att hon (väninnan) kan ju bara "råka vara där den dagen". Hon förstår inte alls varför det känns olustigt för mig att väninnan frågade på det sättet
  • Trasan99

En kollega till mig har sagt att hon sååå gärna skulle vilja närvara vid själva vigseln, men att hon itne förväntar sig att få vara med på festen. Det känns lite konstigt då det bara kommer att vara hon som gör så, men vill hon det så är det väl ok. Men det känns lite lustigt....

• PHE

Det är din dag och då gäller dina beslut och det får hon respektera. Så är det bara! PUNKT SLUT. Stå på dig.

• MarianneL
    Trasan99 skrev 2009-11-28 16:40:45 följande:
    En kollega till mig har sagt att hon sååå gärna skulle vilja närvara vid själva vigseln, men att hon itne förväntar sig att få vara med på festen. Det känns lite konstigt då det bara kommer att vara hon som gör så, men vill hon det så är det väl ok. Men det känns lite lustigt....
    VI hade många som ville komma till vigseln som inte var bjudna till festen. Folk som bor i området, som är vänner med våra föräldrar och sett oss växa upp, våran egen pastor i kyrkan vi brukar gå i osv.
    Så det var säkert 30 pers som kom til vigseln som inte skulle med på festen sen.
  • KatjaB
    Trasan99 skrev 2009-11-28 16:40:45 följande:
    Så skulle vi inte kunna göra, vigselplatsen har bara ett begränsat antal platser så vi kan ju inte gärna ha folk ståendes eller utanför.
    Det är nått och jämt så att alla får plats som är bjudna
  • Cylt

Rufsas skrev 2009-11-28 13:54:48 följande:

Gaaaaah! Jag river mitt hår och när som helst exploderar en blodåder i pannan! Jag AVSKYR att folk bjuder in sig själva bara för att det är bröllop! Seriously - vad är det med människor? Fatta vinken liksom.Helt plötsligt är man "bästis" med någon som man inte ens ringer och grattas av på sin födelsedag? Jag hade min födelsedag i september som måttstock detta året. De vänner som inte ringde/skickade sms kommer inte att vara bjudna på bröllopet. Naturligtvis kom alla mina närmaste kompisar ihåg min födelsedag, men alla dessa semi-vänner... Tycker ni att jag är för hård?
    Tss, inte ett dugg!
    Jag resonerar likdant, de som inte uppmärksammar mig andra dagar på året, behöver jag inte räkna in i bröllopsbudgeten!
Svar på tråden Bjuder in sig själv!