Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Får egna barn vara bröllopsvittnen?

Ja, om de är myndiga. Annars kan de ju inte skriva på papper som egna juridiska personer.

• Duchess

Hmm.. så märkligt. Alltså - jag tror på att du fått den uppgiften, men att bevittna en vigsel och sedan skriva under som vittne är en juridiskt bindande handling. Det låter jättemärkligt att man ska kunna göra det när man inte är myndig.

Nån som vet mer om detta?

fruMe skrev 2009-11-19 17:11:28 följande:
    De måste vara över 15 år! JAg bokade tid för vigsel för ett par dagar sedan och då sa hon att det ska närvara 2 vittnin som ska vara fyllda 15 år!
  • Duchess

Och såhär står det på BT:s sida om borgerlig vigsel:

Två vittnen ska närvara vid vigseln. Namn och adress på dessa anges vid beställning av vigseln. Har inte brudparet egna vittnen kallas istället två kommunala tjänstemän.
    Släkt och familj är godkända som vittnen både vad gäller ansökan och som vittnen vid akten. Vittnet måste dock vara fyllda 18 år.

Alla andra sidor jag hittat när jag googlat på "borgerlig vigsel vittnen" säger att vittnena måste vara över 18 år.

• Duchess

Jättemärkligt, tycker jag. Min man och jag var vittnen på en borgerlig vigsel i februari, och då fick vi legitimera oss och skriva under vigselhandlingarna. Hur ska man kunna ge en juridiskt bindande underskrift om man själv inte är myndig?

För mig låter det som om Helsingborgs kommun är ute och cyklar. Vore faktiskt rätt intressant att maila dem och fråga om detta....

fruMe skrev 2009-11-19 19:39:59 följande:
    Nu har jag googlat runt lite och det verkar faktiskt vara så att Helsingborg är "unikt" med 15 årsgräns!!!Grejen är dessutom den att en kollega till mig vigdes i Helsingborgs rådhus och de hade bara sina barn med och de är melllan 12-17 år??
  • Duchess

Alltså.. jag kunde ju inte låta bli. Jag skickade nedanstående till kontaktadressen för borgerliga vigslar i Helsingborg. Ska bli spännande att se vad/om de svarar!

Hej!

Jag sökte information på nätet om vad som gällde för vittnen till borgerliga vigslar, och fick då veta att i just Helsingborg räcker det att vittnen är över 15 år. Alla andra kommuner jag tittat på har en 18-årsgräns.

Några exempel:

"Två vittnen ska närvara vid vigseln. Vittnena ska vara myndiga enligt svensk lag, dvs. 18 år"(Ronneby kommun)

"Vid vigseln ska två vittnen över 18 år vara närvarande. Ni kan själva välja vilka dessa vittnen ska vara samt ansvarar för att dessa vittnen närvarar vid förrättningen" (Kalix kommun)

"Borgerlig vigsel innebär en kort ceremoni där 2 vittnen skall närvara. Vittnena måste vara över 18 år" (Trelleborgs kommun)

Hur kan det komma sig att Helsingborgs kommun tillåter personer som inte är myndiga att bevittna och skriva under papper som rör en juridiskt bindande handling? I mina ögon låter det mycket märkligt.

MvH

• Duchess

anne på grönkulla skrev 2009-11-19 19:56:24 följande:

Du är min idol, Duchess!
    Åh, det var så lite så. Det bor en rättshaverist inom mig. Eller i alla fall en liten bråkstake
  • Duchess

Nej, jag tycker inte det. Att säga vad man tycker är en helt annan sak än att bevittna juridiskt bindande dokument. Du får inte ens skriva under själv för en prenumeration om du är under 18.

CeKe skrev 2009-11-19 20:41:03 följande:
    Enligt lagen har man rätt att säga sitt då man fyllt 15 år. Det gäller vid skilsmässor, var de vill bo, utifrån socialtjänstlagen om de vill eller inte vill ta emot vård etc. Så då borde de även kunna bevittna en vigsel.. eller?
  • Duchess

Jag är inte jurist, så jag kan inte säga något säkert.. men jag tror inte att man kan upphäva registrerade vigslar pga att vittnena visat sig vara minderåriga.

Det ska bli spännande att se vad kommunen svarar. Kanske läge att ringa Sverker eller nån annan samhällsavslöjare? Jag känner en reporter på Expressen... Muahaha!!

CeKe skrev 2009-11-19 21:02:27 följande:
    Sant... hmm. Om det är så skulle det betyda att det är en herrans massa Helsingborgsbor som tror att de är gifta, men egentligen inte är det...
  • Duchess

Jag lovar att posta eventuella svar från kommunen här i tråden!

• Duchess

Jag lovar att posta eventuella svar från kommunen här i tråden!

• Duchess

Sedär.. jag var engagerad i frågan redan då Gjorde en liten snabbkoll, och det verkar som om vissa av de kommuner som då godkände vittnen under 18 år har ändrat sig, t ex Eksjö.

Mycket intressant, det här. Nu måste jag gräva vidare.

Svar på tråden Får egna barn vara bröllopsvittnen?