• maja51

Får egna barn vara bröllopsvittnen?

Får brudparets vuxna barn vara bröllopsvittnen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-19 19:52
    Tack alla för ert snabba gensvar och stora engagemang för att svara på min fråga! Jag återkommer på lördag med de svar jag fått när jag pratat med vår vigselförrättare /maja

• Svar på tråden Får egna barn vara bröllopsvittnen?
  • Alexxxi

Det tror jag absolut dem får=)

• Duchess

Ja, om de är myndiga. Annars kan de ju inte skriva på papper som egna juridiska personer.

• fruMe

De måste vara över 15 år! JAg bokade tid för vigsel för ett par dagar sedan och då sa hon att det ska närvara 2 vittnin som ska vara fyllda 15 år!

• Duchess

Hmm.. så märkligt. Alltså - jag tror på att du fått den uppgiften, men att bevittna en vigsel och sedan skriva under som vittne är en juridiskt bindande handling. Det låter jättemärkligt att man ska kunna göra det när man inte är myndig.

Nån som vet mer om detta?

fruMe skrev 2009-11-19 17:11:28 följande:
    De måste vara över 15 år! JAg bokade tid för vigsel för ett par dagar sedan och då sa hon att det ska närvara 2 vittnin som ska vara fyllda 15 år!
  • fruMe

Det kostar inget att viga sig i Helsingborgs rådhus.
    Såhär står det om man googlar på borgerlig vigsel helsingborg

Viktigt att tänka på:

Ansökan om hindersprövning gör hos Skatteverket innan man bokar vigseltid.
    Utländska medborgare behöver intyg från hemlandet som styrker att man inte är gift.
    Minst två vittnen måste vara med under akten. Båda ska ha fyllt femton år.
    För kontakt med vigseladministrationen, klicka på Kontakt nedan.

Ring 042-10 74 64 mellan kl 9-12 för mer information om borgerlig vigsel eller för att boka tid. Eller skicka e-post till vigseladministrationen.

• anne på grönkulla

Googlar man lite ("vittnen borgerlig vigsel) så står de på de kommunhemsidor som dyker upp på första sidans träffar att vittnena måste vara över 18 år. De måste också förstå svenska.

Däremot verkar det inte finnas nåt hinder mot att de är släktingar, min syster var vittne när vi gifte oss och jag vet fall där ena partens föräldrar varit vittnen.

• Duchess

Och såhär står det på BT:s sida om borgerlig vigsel:

Två vittnen ska närvara vid vigseln. Namn och adress på dessa anges vid beställning av vigseln. Har inte brudparet egna vittnen kallas istället två kommunala tjänstemän.
    Släkt och familj är godkända som vittnen både vad gäller ansökan och som vittnen vid akten. Vittnet måste dock vara fyllda 18 år.

Alla andra sidor jag hittat när jag googlat på "borgerlig vigsel vittnen" säger att vittnena måste vara över 18 år.

• fruMe

Men jag håller med dig ang att vara myndig. MEn det borde ju inte vara någon skillnad på att vigas i Helsingborg eller nån annanstans!
    Nu blev jag också nyfiken på hur det förhåller sig med det juridiska! Får leta vidare...

• fruMe

Nu har jag googlat runt lite och det verkar faktiskt vara så att Helsingborg är "unikt" med 15 årsgräns!!!
    Grejen är dessutom den att en kollega till mig vigdes i Helsingborgs rådhus och de hade bara sina barn med och de är melllan 12-17 år??

• Duchess

Jättemärkligt, tycker jag. Min man och jag var vittnen på en borgerlig vigsel i februari, och då fick vi legitimera oss och skriva under vigselhandlingarna. Hur ska man kunna ge en juridiskt bindande underskrift om man själv inte är myndig?

För mig låter det som om Helsingborgs kommun är ute och cyklar. Vore faktiskt rätt intressant att maila dem och fråga om detta....

fruMe skrev 2009-11-19 19:39:59 följande:
    Nu har jag googlat runt lite och det verkar faktiskt vara så att Helsingborg är "unikt" med 15 årsgräns!!!Grejen är dessutom den att en kollega till mig vigdes i Helsingborgs rådhus och de hade bara sina barn med och de är melllan 12-17 år??
Svar på tråden Får egna barn vara bröllopsvittnen?