• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • inlio

Tack för alla svaren!

Vi har alltså blivit erbjudna att få ta emot välsignelsen av en diakon. Vi kan nu välja på att tacka ja eller nej till detta.. tackar vi nej vet vi inte vad de kommer att erbjuda istället.. Vi får fundera lite till, men det lutar nog att vi tackar ja till diakonen trots allt..

• Bröllop tvåtusentio

Hej skulle så gärna vilja få tips på psalmer som passar på ett vinterbröllop. Vill inte ha "tunga" psalmer utan gärna lite gladare psalmer, känns som det passar bättre på vårat bröllop. Vi har fastnat för en enda & det är 861 men vi måste välja en till, vore så tacksam för ett tips!

• mica82

hej!

Vi ska ha gospel i kyrkan när vi gifter oss. Tycker det är fantastiskt härligt med gosepl. har någon här tips på bra gospellåtar som passar ett bröllop?

• Kjell Präst
    mica82 skrev 2010-02-04 09:56:07 följande:
    hej!Vi ska ha gospel i kyrkan när vi gifter oss. Tycker det är fantastiskt härligt med gosepl. har någon här tips på bra gospellåtar som passar ett bröllop?
    Här kan jag tyvärr inte hjälpa, gospel är inte min tekopp...
  • say yes

men en del engelska psalmer är väl riktigt bra för det där med gospel. He's got the whole wide world exempelvis.

• Kjell Präst

Bröllop tvåtusentio skrev 2010-02-03 19:45:21 följande:

Hej skulle så gärna vilja få tips på psalmer som passar på ett vinterbröllop. Vill inte ha "tunga" psalmer utan gärna lite gladare psalmer, känns som det passar bättre på vårat bröllop. Vi har fastnat för en enda & det är 861 men vi måste välja en till, vore så tacksam för ett tips!
    Vilken tid under vintern? Är det nära vår kan man ju alltid sjunga "Likt vårdagssol i morgonglöd" (SvPs 198)Den har samma melodi som "I denna ljuva sommartid". En annan vinterpsalm, mer vintrig, är nr 518 "Hur härligt vittna land och sjö (ännu i frost och vintersnö), även den på samma melodi. Så går det ju att ha en allmän psalm, varför inte den svängiga 333 "Änglarna sjunger i himlen", eller någon av vigselpsalmerna - jag föreslår alltid nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" eller nr 411 "Gud har omsorg om vårt släkte"
  • mrssydow

Hej

Jag har en fråga, vad ska ett vigselprogram innehålla?
    Gör kyrkan dem el brudparet?

Om man inte vill ha en som sjunger solo går det bra om man spelar upp en låt som är väldigt speciell för en?

Ska kyrkan pyntas med blommor mm?
    Vem gör då de?

Tacksam för svar och hjälpen :)

• Kjell Präst
    mrssydow skrev 2010-02-04 21:43:54 följande:
    HejJag har en fråga, vad ska ett vigselprogram innehålla?Gör kyrkan dem el brudparet?Om man inte vill ha en som sjunger solo går det bra om man spelar upp en låt som är väldigt speciell för en? Ska kyrkan pyntas med blommor mm?Vem gör då de? Tacksam för svar och hjälpen :)
    Vad vigselprogrammet ska innehålla, om man vill ha ett sådant, är helt upp till brudparet, som också får ombesörja framställandet av programmen.
    Det är förstås inget tvång att ha solosång, jag har haft absolut fler vigslar utan solosång än med. Huruvida det går att spela upp CD-skivor varierar från kyrka till kyrka. Vissa kyrkor tillåter CD-musik, andra inte. I vissa kyrkor finns ingen CD-anläggning, eller ens ljudanläggning. Jag har haft en vigsel där vi spelade upp CD-musik i mitten av gudstjänsten, och det kändes ganska märkligt eftersom man inte riktigt visste vad man skulle titta på under tiden musiken spelades upp, någon synlig solist att fästa blicken på fanns ju inte.
    Kyrkan behöver inte pyntas extra, blommor på altaret finns normalt alltid. Ibland vill brudpar ändå pynta extra, exempelvis med blommor längs altargången. Om kyrkan då tillåter detta så får normalt brudparet själv svara för pyntandet.
Svar på tråden Fråga prästerna 10