• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • inlio

Hej prästerna!

Vi har kontaktat en präst som skulle hålla i en välsignelseakt direkt efter vår borgerliga vigsel. Nu har det visas sig att den prästen inte kan närvara, och han har föreslagit att en diakon ska sköta välsignelsen istället.

Vad är en diakon egentligen och får de lov att dela ut välsignelsen?

• Burre Präst
    inlio skrev 2010-02-02 16:21:50 följande:
    Hej prästerna!Vi har kontaktat en präst som skulle hålla i en välsignelseakt direkt efter vår borgerliga vigsel. Nu har det visas sig att den prästen inte kan närvara, och han har föreslagit att en diakon ska sköta välsignelsen istället. Vad är en diakon egentligen och får de lov att dela ut välsignelsen?
    Det där lät mysko!

I och för sig är välsignelsen över borgerligt ingånget äktenskap inte direkt knutet till vigselrätten, så sett på det sättet kan förstås någon som inte är präst hålla i den.

Å andra sidan så är välsignelsen över äktenskapet knutet till äktenskapets ingående och inget en diakon bör göra, tycker jag. Det ingår liksom inte i diakonens vigningsuppdrag.

Kontakta ni församlingen och be dem ordna fram en annan präst om den ni hade först inte hinner.
  • inlio

Finns det fler präster som har någon åsikt om detta?

Vi ska gifta oss utomlands och det finns inga andra (svenska) präster tillgängliga i semestertider..

• Kjell Präst

Jag är nog inne på Burre Prästs linje. Möjligen kan en del diakoner (som förenklat uttryckt är kyrkans "socialarbetare", hjälper till med ekonomiska bidrag, besöker sjuka i hemmet m.m. m.m.)ha motsatt uppfattning.

• Jeez

Hm. Knepigt. En kyrklig välsignelse över äktenskapet är ju å ena sidan en gudstjänst som en lekman skulle kunna leda eftersom det inte finns några specifika prästuppgifter (vigsel eller nattvard tex) men samtidigt, som Burre påpekar, så är det knutet till äktenskapet...

Jag skulle gissa att det ändå går bra enligt reglerna (jag hittar faktiskt inget i Kyrkoordningen om det). Omständigheterna är ju speciella eftersom ni är utomlands och gissningsvis har prästen koll. Men du kan alltid mejla eller ringa Svenska kyrkans informationsservice för att få ett tydligt besked.

Telefon: 018-16 96 00
    Telefontid: mån-tors 9-12 och 13-15, fre 9-12
    Fax: 018-16 97 07
    E-post: info@svenskakyrkan.se

• Sebastiána

Ni kan inte vänta med välsignelsen tills ni kommer tillbaka till Sverige, eller bor ni utomlands?

• Sebastiána

Det här har säkert frågats en massa gånger. Jag har en barndomsvän som jag inte träffat på säkert 15 år. Vi hade så roligt när vi var barn och umgicks varje dag till och med högstadiet. Jag visste att hon ville bli präst och nu har jag sett en artikel om henne på nätet - hon är präst nu (prästvigdes för några år sedan) och jobbar i samma stift som vi ska gifta oss i men en helt annan församling. Jag blev så glad när jag läste om henne!

Jag har tidigare funderat på att bjuda henne på mitt bröllop trots att det var så länge sedan vi sågs och nu när jag vet att hon är präst tänker jag att det kunde vara trevligt om hon vigde oss, och då kommer jag också att bjuda henne som gäst (sedan får hon själv bestämma om hon vill komma såklart). Hur fungerar det? Är det oproblematiskt eller måste man gå till väga på något speciellt sätt? Är det vanligt att församlingar "byter präster" på det sättet?

• Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-02-03 13:38:43 följande:
    Det här har säkert frågats en massa gånger. Jag har en barndomsvän som jag inte träffat på säkert 15 år. Vi hade så roligt när vi var barn och umgicks varje dag till och med högstadiet. Jag visste att hon ville bli präst och nu har jag sett en artikel om henne på nätet - hon är präst nu (prästvigdes för några år sedan) och jobbar i samma stift som vi ska gifta oss i men en helt annan församling. Jag blev så glad när jag läste om henne!Jag har tidigare funderat på att bjuda henne på mitt bröllop trots att det var så länge sedan vi sågs och nu när jag vet att hon är präst tänker jag att det kunde vara trevligt om hon vigde oss, och då kommer jag också att bjuda henne som gäst (sedan får hon själv bestämma om hon vill komma såklart). Hur fungerar det? Är det oproblematiskt eller måste man gå till väga på något speciellt sätt? Är det vanligt att församlingar "byter präster" på det sättet?
    Jag skulle säga att det är ganska oproblematiskt, och det blir allt vanligare att brudpar själva väljer präster istället för att ta tjänstgörande.
  • Oktoberbrud2010

Har alla prästvigda vigselrätt? Eller har det med vilken tjänst man har. Vi skulle gärna vilja att min sambos kusin viger oss, hon prästvigdes för några år sedan, men hon jobbar inte i någon församling utan på en skola. Är det ett problem? Vi har inte frågat henne ännu... känns dumt att fråga om hon inte ens får...

• Kjell Präst

Förmodligen är din sambos kusin knuten till en församling, även om hon inte tjänstgör i kyrkan. Normalt kan man inte frilansa som präst utan ska alltid höra hemma i en församling. Sedan kan tjänsterna se olika ut, man kan tjänstgöra på ett företag, en stiftsgård, hos polisen etc. Och då har man även vigselrätt. Så jag tror säkert att ni kan fråga din sambos kusin om hon vill viga er.

Svar på tråden Fråga prästerna 10