• BrideBecks

    Han vill ha barn nu – jag vill ha karriär = stress!

    Jag befinner mig i ett dilemma och jag undrar om någon varit i samma situation som kanske kan ge mig lite vägledning.
    Jag är 26 år gammal och min sambo är 33 år. Ålderskillnaden har aldrig varit några problem under de drygt 4 år vi varit tillsammans. Tills nu när det här med barn börjar bli en mer och mer aktuell situation. Varken jag eller min sambo kan tänka mig ett liv utan barn och vi hoppas verkligen att vi har möjlighet att få barn tillsammans. Dock ligger vi lite olika till i när vi tänker oss denna nedkomst. Han är ju 33 och de flesta av hans kompisar är redan inne på sin 2a eller 3e knodd medan han står och tittar på. Självklart blir han också sugen på egna då. Jag å andra sidan befinner mig i ett helt annat stadie i mitt liv. Jag började ett nytt jobb för ca 3 månader sedan där jag stormtrivs och vill verkligen satsa på min karriär just nu. Jag räknar med att jag behöver ge min nya yrkesroll kanske 2-3 år för att verkligen etablera mig i företaget och visa vad jag går för. Hade jag inte fått det här jobbet hade jag lika gärna kunna satsa på barn och ge det tid de närmsta åren. Mentalt är jag redo för barn och om jag ska ha barn vill jag ge familjelivet 100%. Jag tror inte på någon mix av att jobba full tid och samtidigt hinna med allt vad barn innebär, jag skulle inte känna mig tillräcklig någonstans då.
    Problemet är att jag känner mig så stressad över situationen att min m2b i princip går och väntar på att jag ska skippa p-ringen samtidigt som jag vill ge min karriär en riktig chans nu när jag fått möjligheten och samtidigt känner jag mig stressad att om jag väntar för länge med att få barn så kanske vi inte kan få barn. Ena dagen tänker jag ?Skit i jobbet, barn är viktigast? och nästa dag känner jag hur viktigt jobbet är för mig och att jag inte vill ge upp allt jag verkligen kämpat för att komma hit. Hade vi varit jämngamla så hade jag sluppit känna den här stressen. Så vad fasen gör jag? Jag vill inte ?ge upp? mitt arbete samtidigt som jag kommer banna mig själv om jag väntar för länge med barn, inte minst för min sambos skull. Jag vet att man inte kan äta kakan och ha den kvar (inte som kvinna i detta läget varje fall). Är jag egoistisk som sätter min karriär före min sambos behov? Min sambo menar att vi måste kompromissa om detta men jag anser att den enda som får offra något i denna situation är jag. Kanske låter hårt att jämföra barn med jobb men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Någon som varit i liknande situation?

  • Svar på tråden Han vill ha barn nu – jag vill ha karriär = stress!
  • anno08

    när jag fick min dotter förra året var jag sen ett bra tag tillbaka faktiskt väldigt trött på mitt jobb o jag behövde verkligen en pause.. så jag är ju absolut inte i samma sits som du BrideBecks.. men att vara hemma mer än ett år med min dotter var iafall precis rätt för mig!

    min man däremot, som är lika många år yngre än mig som du är din sambo, var i ungefär samma situation som du. han fick ett jättebra fast jobb i samma veva som vår dotter föddes o efter fem år på universitet ville han inte göra annat än starta sin karriär. så för oss passade det utmärkt; jag som var trött på mitt jobb stannade hemma o mådde bra o han fick jobba med det han längtat efter att få göra.

    Jag skulle råda dig till att jobba 1-2 år o sen skaffa det barn ni redan längtar efter. sen kan du ju vara hemma ett par månader o då låta din sambo vara pappaledig ett halvår eller så. i sverige har vi ju många privilegier o ett av dem är ju att dina mammadagar finns kvar i 8 år! så de kan du ta ut när du känner dig redo.

    däremot hade jag ALDRIG valt att jobba halva dagar, det verkar för mig som varit hemma över 15 månader, varken bli hackat eller malet..

    lycka till!

  • 090208

    Bor i England och har har man som pappa ratt till typ 5 dagars betald ledighet. That's it lixom. Helt sjukt.

  • anno08

    måste bara lägga till att min man o jag var hemma BÅDA TVÅ vår dotters första två månader, o det kan jag verkligen rekommendera!
    det var toppen! på så vis hjälptes vi åt samtidigt som vi fick dela den underbara tid det faktiskt är när man har fått en tredje familjemedlem. helt underbar!
    vi fick ioförsig inga pengar för detta, eftersom mamma- o pappapeng inte ges samtidigt, men ibland kommer man till en punkt där pengar verkligen inte är allt utan livet tillsammans känns mer värt!

  • mittid

    Har inte läst tråden men har tillräckligt med erfarenheter i livet för att kunna råda dig att se till att ha en Bra grund att stå på Innan du blir mamma....

    Om du mot förmodan senare i ditt liv står ensam med barn så inser du hur otroligt viktigt det är att då ha förutsättningar för att kunna försörja dig på mer än ett lågbetalt slitjobb på obekväma arbetstider... De är just ingen hit om man har barn kan jag lova!

    Var rädd om Dig o lycka till!!!

  • Pingstdagen2010

    Du måste följa ditt hjärta, karriär först och sedan barn! Att bli gravid är något, som man verkligen måste vilja och se fram emot annars blir det inte bra! Dessutom är det ingen brådska du är bara 26 år och du hinner med både karriär och många barn. Din kille måste respektera att du vill vänta då du faktiskt är 7 år yngre. Prata ut om problemet! Det kan vara skönt för honom, att få raka besked och få någon slags tid på hur länge han måste vänta. Lycka till!

  • Kirsto

    Många har redan pratat om min första tanke - att föräldradagar och deltid kan ligga mer på pappan. Min man är hemma ett helt år för att han själv vill. Många blir förvånade så han har fått många frågor om det, men aldrig på ett negativt sätt. Vi vill båda vara hemma mycket så vi har snålat med dagarna för att de ska räcka så länge som möjligt. (Absolut lättare att tänka så när man har jobbat länge på samma jobb.)

    Min andra tanke är att det kanske känns mindre stressande för din man om ni tillsammans kan komma fram till ett datum då det känns ok för er att börja försöka. Jag tror att det är lättare att slappna av i frågan om man vet att man inte väntar i all evighet (eller ovisshet). Det är ju lurigt det där med att man både kan bli gravid på första försöket och få vänta länge (upp till ett år innan det är aktuellt med IVF), men det ni KAN veta är att det iaf inte blir nån nedkomst förrän 9 månader efter befruktingen om allt går som det ska.

  • Idhrenniel

    Vad många bra råd som står här! Jag håller med! Tyckte det var särskilt träffande det Dejli sa; det finns inget perfekt tillfälle! Och när man tycker att det är dags, så är det inte säkert att det går på fem sekunder att bli gravid, för mina föräldrar tog det 11 år och en adoption innan jag kom. Känner du att karriären är viktigast just nu, tycker jag att du ska prata med din kille om det. Kanske ni kan sätta ett datum? Säg om t.ex. 1,5-2 år (tänk på att det kan ta tid att bli gravid och sen är du ju gravid i nästan ett år också!), då har både du och din kille något bestämt och nåt att se fram emot. :) Lycka till!

  • 090208

    BrideBecks:
    Jag håller med dig om att den enda som får offra något är du- karriären. Hur kan man kompromissa i detta läget? Man väntar- eller inte. Det kan ju, som någon redan nämnt, var skönt för din sambo om ni bestämmer ett datum då ni vill börja försöka, men!: Tänk om du då är jättenära att bli befodrad etc. Då blir det riktigt jobbigt för er båda 2.
    Och kan ju påminna om att en man inte behöver stressa så supermycket eftersom han kan få barn tills han är typ 100...

    Övertyga honom bara att du vill, men inte nu.

  • tildelie

    SJÄLVKLART skall du vänta tills du vill skaffa barn och gör det i din takt. Det är kvinnan som skall få avgöra om hon är redo att bli gravid. Det är kvinnan som får bära det tunga lasset med graviditet förlossningar och allt sammans! Det är sunt att arbeta ett par år på ett ställe där man trivs. Han får vänta! 2 år är ingenting! Det är du som bestämmer och du skall inte leva med honom för att uppfyöla hans drömmar, du skall också leva ihop med honom för att få dina drömmar och behov tillfredsställda. Du vill arbeta och göra karriär nu och då får han acceptera det. Kan han inte ta det så är han bara att kasta i soptunnan, för isåfall behöver du någon som vill leva ett jämställt förhållande. Att han skall bestämma när du skall få göra karriär eller när du skall skaffa barn det kommer inte på frågan! Det är ditt liv och ditt beslut! Kram på dig!

  • Chicita
    tildelie skrev 2015-11-28 15:38:44 följande:
    Jag hoppas att dom har bestämt sig redan. Tråden är 5 år gammal
  • Elique

    Hej TS
    Jag förstår inte helt din situation då jag inte vill ha barn själv, men jag förstår känslan av att mitt arbete är viktigt för mig. Det är något som man lägger sin energi och passion på, och som ger en otroligt mycket i vardagen. Att känna att man är duktig på något och lyckas. 

    GE INTE UPP DINA MÖJLIGHETER, kan inte din kille ta ledigt och sådär? Det ska inte alltid vara kvinnan som offrar, karriär och barn går också att kombinera, men välj inte bort ditt arbete!

  • Emil i lönneberga

    Din sambo har rätt ni måste hitta en lösning som båda kan acceptera. Så ni får sätta er ned och diskutera detta ordentligt. Kanske du kan ge jobbet 1 - 1 1/2 år sen försöka bli med barn. Kan ju dessutom ta lite tid inan du blir gravid så kan ju gå ett år till. Men som sagt ni måste kompromissa och hitta ett alt båda känner sig nöjda med. Sen är det alltid bra att diskutera barnfrågan tidigt i relationen. Kan rekommendera dig gå in på www.terapisnack.com och läsa deras artiklar de bla har om relationer

Svar på tråden Han vill ha barn nu – jag vill ha karriär = stress!