• JuliaA­malia
    Äldre 13 Nov 18:23
    8443 visningar
    46 svar
    46
    8443

    Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!

    Hallå alla kattägare, jag har problem. Vi har en kastrerad katthane på 10 år som är på tok för tjock. Han bodde tidigare hos min pojkväns familj på landet, men sen vi övertog honom och flyttade in honom i vår lägenhet i stan (han är dock utekatt fortfarande, bor i ett lugnt villaområde) har han bara blivit tjockare. Han har alltid varit kraftig men nu tycker jag att han lagt på sig FÖR mycket. Han är väldigt lat av sig och går inte särskilt långt från huset utan föredrar att ligga och sova i gräset när han är ute, och inne är han lika slö. Dessutom äter han mycket, speciellt om han har tråkigt. Han äter bara torrfoder och får väldigt sällan något annat.

    Nu har jag testat att byta ut det vanliga fodret mot foder för "seniorkatter", över 7 år, som tydligen ska innehålla färre kalorier. Han äter inte alls lika mycket nu (antagligen inte lika gott?) så det borde väl vara bra, men han gnäller fruktansvärt mycket.

    Men vad tror ni, är detta en bra metod, kommer han att gå ner i vikt? Är orolig för att han ska få sjukdomar pga övervikten, plus att djur överlag såklart inte mår bra av att vara överviktiga (både fysiskt och psykiskt). Jag har försökt googla lite och det verkar vara delade meningar om kattmat på burk är nyttigare eller inte. Någon som har några erfarenheter?

    Behöver all hjälp för att få ordning på vår lilla (ehm, STORA) Jim!

  • Svar på tråden Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!
  • Äldre 13 Nov 18:36
    #1

    Lustigt, jag stod precis för bara någon timme sedan hos vetrinären och läste ett helsideuppslag de hade på väggen om feta katter och hur farligt det är. Det stod bla att man inte kan banta en katt på samma sätt som en hund för de utvecklar dödliga leverskador då.

    Men det ska visst vara light-foder vad jag förstod OCH att man aktiverar katten. Han måste lekas med m a o. Och man skulle skämma bort med leksaker istället för med godbitar

    Vänta så ska jag hämta en tjej i en annan tråd som jag tror kan ha lite hjälp och tips förresten...

    *kutar iväg*

  • nikita­katt
    Äldre 13 Nov 18:40
    #2

    Jag tänkte ge samma tips, aktivering och rådslå med veterinär om light-foder. Har för mig att en vän fick rådet att begränsa matdoseringen och bara lägga fram en viss mängd per dag.

    Kan säkert vara svårt att få igång en äldre och lite lat katt men det kanske går att leta fram nån leksak som får fart på honom..

  • shakyn­ose
    Äldre 13 Nov 18:42
    #3

    Jag ger mina katter torrfoder när de skall gå UPP i vikt. Jag har väldigt aktiva innekatter som gör av med all energi på lek, så det behöver inte alls vara så att utekatter gör av med mer energi än innekatter. Men generellt så är torrfoder mera fettande än blötmat.

    Det nya fodret är säkert inte lika gott som det gamla, men antagligen bättre för honom. Blanda ut det med det gamla och minska succesivt så vänjer han sig nog och tycker att det är OK till slut.

    Alla katter tycker inte om blötmat, men jag tror på att det är det bästa för dem faktiskt. Mina har iaf mått väldigt bra av Mjau i kombination med torrfoder och lite rått kött varje dag.

  • snaily
    Äldre 13 Nov 18:44
    #4

    Hej Passionsblomman

    Jag svarar även om jag inte är kattägare själv

    TS - om katten är riktigt överviktig skulle jag definitivt råda dig till att gå till en veterinärklinik och 1) skaffa riktigt bantningsfoder och 2) få hjälp med ett viktminskningsprogram! På många ställen finns det superduktiga sköterskor som hjälper till med sådant helt eller nästan gratis. Det är nämligen jätteviktigt för katter att banta i lagom takt.

    Ett lightfoder är oftast gjort för att katten ska hålla vikten, inte gå ner i vikt. För det behövs ett riktigt bantningsfoder som säljs hos veterinär. Det finns både på burk och torrfoder, vilket man väljer spelar ingen som helst roll (förutom att det oftast blir billigare med torrfoder).

    Skojsiga aktiveringsleksaker för katt kan också vara bra att prova - ofta är det ju just inaktiviteten som är en stor bov i dramat...

    Lycka till med lille katten!

  • Äldre 13 Nov 18:53
    #5
    Snabb du var för att vara en snigel Snaily!

    OBS JuliaAmalia, Snaily är yrkeskvinna på området...
  • snaily
    Äldre 13 Nov 19:06
    #6

    PB - ja, jag är bara långsam när det gäller barnalstrande, annars är jag snabb som blixten
    Sorry, OT...

  • JuliaA­malia
    Äldre 13 Nov 19:07
    #7

    Tack för tips!

    Passionsblomman: Tack för din insats! Och det lät ju jätteläskigt med leverskador... Usch!

    Nikitakatt: Ja, jag har funderat på att dosera maten istället för att bara fylla på när det är slut. Läste på förpackningen att de rekommenderade 60 g torrfoder/dag till en normalviktig katt. Men hur mycket ska man då ge en överviktig katt?

    Shakynose: Okej, då verkar det stämma att det är nyttigare med blötmat. Läste någonstans att torrfodret innehåller med kolhydrater än blötmaten, och att den i sin tur var nyttigare med högre kötthalt och vattenhalt. Och jag har börjat nu med att blanda den nya maten med den gamla, annars skulle han bli galen. Mycket kräsen katt det där...

    Snaily: Härligt med professionell hjälp! Alltså, jag vet inte om han väldigt överviktig, men han är ju... tjock. Läste någonstans att på en normalviktig katt ska man kunna se revbenen om man stryker katten över pälsen på sidan. Stämmer det? Om det gör det så är han ju hemskt tjock då man inte ser någonting. Får göra ett försök att väga honom någon gång för att se, men jag ser ju att magen hänger och han är väldigt tung att lyfta upp.

    Har funderat på veterinärhjälp, men jag måste erkänna att det är det ekonomiska som sätter stopp... Månar såklart oerhört om vår katt, men då jag är sjukskriven och hel utan pengar är det svårt att få pengarna att räcka till sådant. Har du någon aning om vad en sådan undersökning kan kosta och vad kostar fodret? Antar att det är väldigt dyrt.

    Jadu, vad det gäller aktiveringen är det i princip omöjligt. Han har en leksaksråtta som han vid ytterst få tillfällen kan busa med i fem minuter, annars är han fullständigt ointresserad. Han tycker liksom inte om lekar, har aldrig gjort. Han vill knappt gå utanför dörren, jag får tvinga ut honom ibland för att han överhuvudtaget ska gå ut.

    Tack snälla för att ni tar er tid att hjälpa till!

  • nikita­katt
    Äldre 13 Nov 19:12
    #8

    Finns det inget kattforum du kan fråga i? Det borde finnas kunniga människor som kan ge dig ännu fler tips gratis.

  • snaily
    Äldre 13 Nov 19:16
    #9

    JuliaAmalia
    Man ska gärna kunna känna revbenen, fast på vissa överviktiga katter kan man det för de samlar allt fett under magen. Men - om du tycker att han är tjock, så behöver han nog banta, det tror jag vi kan utgå ifrån. Även en mindre övervikt är värd att rätta till, för hälsans skull.

    Min tanke var att man kan gå till en veterinärklinik (gärna modell lite större) och handla bantningsfoder och samtidigt få ett GRATIS viktminskningsprogram där man bestämmer hur mycket han får äta per dygn, och sedan kommer in och väger katten med några veckors mellanrum. Det har inte kostat något med sådan hjälp på något ställe jag jobbat på i alla fall.

    Fodret däremot kostar en slant men inga fantasisummor, kommer inte ihåg på rak arm men ett par hundra för ett par kilo torrfoder kanske?

    Men steg ett annars är definitivt att ransonera fodret, fri tillgång är ingen hit på en lat och matglad rackare... Synd att han inte gillar att leka! Skaffa en arg hund som jagar honom lite?

  • Äldre 13 Nov 19:19
    #10

    En kattunge får också ibland oväntad fart på gamla pensionärer...

Svar på tråden Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!