• sun moon

lite ledsen och besviken (ganska långt)

Vill ha er hjälp för att få tips, råd och kommentarer på om jag egentligen gör rätt och om det är ok att känna mig ledsen och besviken.

Min sambo och blivande man är supersnäll och hur go som helst och jag älskar honom väldigt väldigt mycket. Jag skulle kunna vara alla dygnets timmar med honom. Allt känns så riktigt riktigt bra.

Idag är det hans sista dag på jobbet och han går sedan ut i arbetslöshet och ´vi hade faktiskt (fast det låter knäppt) tänkt fira det med vår förlovningschampange ikväll. Vi har den över för vi förlovade oss i Rom. Jag såg fram emot en riktig myskväll med honom och hade tänkt laga något gott till middag.. men när han kom hem igår så hade en kompis frågat om de skulle ut och ta en öl, först trodde jag att det var på fredag och jag skulle få följa med men så var inte fallet.

Jag sa att du får bestäma själv hur du vill göra, och han valde att idag torsdag gå ut och ta en öl med en kompis.. Min sambo är så snäll så jag ville inte berätta hur besviken och ledsen jag blev.. jag vill inte heller att han skulle välja mig för att jag blev ledsen. Känns helt fel.. och jag vet också att han skulle bli mobbad i ett halvt år om han sa nej till sin kompis :(

Så nu kommer jag att vara ensam ikväll, suck
    Vad tycker ni? Skulle jag sagt vad jag tyckte och tänkte? Min sambo visste inte mina andra planer än att vi skulle dricka champange (och det kan man ju göra andra kvällar)

Hör till saken att jag försöker vara väldigt noga med att han ska fortsätta sina hobbies, vara med sina vänner när han vill osv. Inte ge upp allt bara för att han har träffat mig.. men.. samtidigt börjar jag så smått känna var finns jag? Är jag bara städerska, tvätterska, matlagerska och älskarinna? Skulle jag skaffa hobbies som tar 2-4 kvällar i veckan så skulle vi ju aldrig träffas.

Ni tänker kanske att det finns ju andra helger och jo visst, det är sant men jag jobbar var tredje helg och vi har barnen varannan helg så helgerna tillsammans är få.

Sorry rörigt, kände bara att jag behövde skriva av mig :) Han knappt sovit i natt pga alla tankar i mitt huvud.

• Svar på tråden lite ledsen och besviken (ganska långt)
  • Darla

Hm, knepigt för dig... Det är så lätt att bli besviken när man har planerat och tänkt ut hur en kväll ska bli. Tända ljus, champagne och mys.... Du har byggt upp dom här tankarna och han har antagligen inte gjort det. Mitt tips är att berätta hur du tänkt och att du blev besviken, men ändå låta honom gå ut med sin kompis, försök att inte ge honom dåligt samvete. Sen tycker jag att du ska försöka hitta på nåt mysigt själv. Ett bad, ett glas vin, en hårinpackning kanske?

Sen är det ju svårt det här med att båda ska ha hobbies.... vi tjejer har så lätt att ge upp vårt liv. Jag själv har jättesvårt för att gå ut med kompisar eller gå och träna när jag vet att han sitter ensam hemma, då hade jag ju velat utnyttja tiden tillsammans istället. Känner mig töntig när jag känner så. Har pratat med min fästman om det och ofta liksom "tvingar" jag mig att gå ut och ha kul utan honom. Och jag har ju kul då när jag väl kommer ut. Jag tycker ni ska prata om det med varandra, så att båda ger och tar med sina hobbies och med kvalitetstid tillsammans. Ni kanske kan ha en kväll i veckan som är helig och bara är för er?

Lycka till med alla känslor och snack! Och du... ha en görmysig kväll på egen hand!

• sun moon

Precis som champange kan man dricka öl en annan dag ;) men jo, kanske jag överreagerar.
    Det var min sambo själv som ville att vi skulle fira istället för att sörja och självklart är det jobbigt att bli arbetslös. 5 månader sedan han blev uppsagd.

Jag är en person som håller det mesta innom mig. Vill inte ge min sambo dåligt samvete heller.

• passionsblomman

Det är väl aldrig kul att bli utbytt för att något roligare(?) dyker upp när man bestämt något. Oavsett om man är fem år och ens kompis plötsligt bestämmer med någon annan, eller om man är fru och ens man får ett annat erbjudande från en polare. Man vill ju inte vara nån slags reserv eller komma i andra hand.

Däremot är det ju inte skert att båda alltid uppfattat saken likadant, att man verkligen bestämt och bokat något. Det har då brustit i kommunikation mellan mig och min sambo på det planet iallafall, mer än en gång.

Om jag blir besviken så är jag alldeles för mycket av en öppen bok för att dölja det. Jag är väldgt omedelbar i mina reaktioner. För mig är det svårt attse någon vits med att låtsas som att edet inte sved när det gjorde det, eftersom svidet ju sitter kvar iallafall. Däremot hade jag nog sagt något i stil med "jaa, men det här hade jag sett fram emot, så då vill jag att vi säger en ny kväll för oss som vi verklignen bestämmer för jag vill verkligen ha den stunden med dig".
    Hade heller inte velat att han stannade hemma för min skull om han hellre ville gå ut. Men jag håller med Aleta, vad är det för fjantiga polare som beter sig sådär?

• lecaroline

Man kan aldrig rå för sina känslor, men vi kommer att bli bortvalda då och då. Och det blir de också av oss.
    Men händer det ofta så måste man ju säga till. Det är ju inte meningen att man ska må dåligt i smyg, eller vara överglada för att de har tid en kväll i veckan med oss.

Jag var jätte ledsen och besviken på min gubbe i torsdags.
    Han gjorde planer över mitt huvud det enda jag hade sagt ok till var att han skulle med pojkarna och sova i sommarstuga.
    Inte att han skulle komma hem 22,30 på torsdag för att de skulle förbereda eller att han skulle vara hemma 18,00 på lördagen och vara piss trött och gå och lägga sig...
    Men han förstod inte och jag har surat Jag vet uuuur löjligt, men det har hjälpt har fått mycket mer uppmärksamhet denna veckan

• sun moon

Jo, vi hade bestämt det ikväll men när han berättade att kompisen ville ta en öl (med han enbart) så sa jag att han fick bestämma själv.. om vi skulle skippa champangen.. eller inte :P kanske dumt av mig såhär i efterhand men samtidigt vill jag inte bestäma över min sambo :(

Som sagt så trodde jag ju att han först menade fredag och att jag var också var bjuden...

• lecaroline

Han borde frågat om du ville följa med eftersom han valde ölen i stället för det ni kommit överens om..
    Men killar är killar och de tänker inte så

• sun moon

Han ringde till sin kompis och jag fick inte följa med..
    Han sa det inte i klartext utan han frågade vad jag skulle göra och min sambo svarade att jag var ledig och kompisen sa "bra att du låter bli henne en kväll" eller något liknande.. :(

• lecaroline

Näää vad dåligt!! Då tycker inte jag att han skulle gått alls

• anne på grönkulla

Trist kompis! Men jag håller med om att det inte eg är att han går ut utan dig som är grundproblemet utan att ni haft olika åsikt om vad ni kommit överens om. Du har kanske inte heller varit tydlig med vad du vill och dina förhoppningar på era gemensamma planer? Hur mycket du inte vill besvära honom med dina känslor så kan han ju faktiskt inte veta vad du vill utan att du berättar det.

Jag tycker du kan lära dig och prata ordentligt med honom om vad detta lär er om hur ni kommunicerar och prioriterar när ni har tid tillsammans och är lugna nästa gång - inget anklagande hetsigt bråk utan just ett samtal.

• anno08

vill inte verka tråkig men det låter tyvärr som om du kommer bli besviken fler gånger framöver när din sambo har den kompis han har.. o säger du inte hur du känner har ju din sambo ingen aning, så var ärlig i stället, det lönar sig oftast i slutändan..=)

jag kan förstå att du kände dig besviken över den här situationen men om några dar tror jag nog att du själv kommer tycka att du var lite överkänslig.. så brukar jag kunna vara..;)

jag är förresten oxå själv ikväll då mannen är på galej med jobbet, o jag tänker lägga lillan o ta ett varmt mysigt bad, kanske funkar för dig med som behöver rensa tankarna lite,
    kram till dig!

Svar på tråden lite ledsen och besviken (ganska långt)