• laris
    Äldre 11 Nov 21:25
    73723 visningar
    21 svar
    21
    73723

    Hur märker man att man är GRAVID?

    Hur märker man att man är gravid 2 veckor efter befruktning? Finns det symptom så tidigt? Kan ett CB test visa ett utslag efter bara 2 veckor? Hur stor är chansen att bli med barn 8 dagar före mens? Kan brösten ömma så tidigt?

    Många frågor och jag hoppas på många svar

  • Svar på tråden Hur märker man att man är GRAVID?
  • laris
    Äldre 11 Nov 21:51
    #1

    Ingen? Googlar och googlar och hittar bara symptom senare in i graviditeten...

  • mittid
    Äldre 11 Nov 22:32
    #2

    Det är mycket olika från person till person... En märker ingenting, en annan mår illa, en tredje bara veeeet att det är så... listan på hur det känns är lång och ovetenskaplig : )

  • Greene­yes
    Äldre 11 Nov 23:40
    #3

    2 veckor efter befruktning (alltså efter ägglossning) är ju när man beräknar få sin mens. Då kan man även testa med graviditetstest.
    Chansen att bli befruktad 8 dagar före mens är ganska stor, speciellt om man inte är exakt regelbunden.
    Många märker inga symtom så tidigt som just när man ska ha mensen (förutom att den ofta uteblir). Andra får ömma och hårdare eller svullna bröst, ont i magen som om man höll på att få mensvärk, sug efter vissa saker, ökade flytningar, illamående (fast det kommer ofta senare) osv. Det är så himla individuellt!

    För mer info kolla gärna in systersajten familjeliv.se eller inboxa mig om du inte vill skriva här.

  • fru AM
    Äldre 12 Nov 10:03
    #4

    Jag har upplevt yrselkänslor samt frusit en hel del tidigt i gravideteterna (förutom ovan listade symptom).

  • laris
    Äldre 12 Nov 20:46
    #5

    Antingen är jag med barn eller så gör mina bröst så jäkla ont pga ägglossning (fast jag brukar aldrig ha ont)....något är det iaf. Lite för tidigt dock att testa än så länge.

  • iregne­t2010
    Äldre 12 Nov 20:50
    #6

    jag kan tipsa om att surfa in på familjeliv.se och titta i deras forum, där finns det en egen underrubrik som är tillägnad enbart tidiga graviditetssympton.

    Även fast det är svårt är nog det bästa att vänta tills man kan testa..läser man alla "tecken som olika tjejer haft" blir risken att man blir lite "gravid-hypokondrisk" och då finns ju risken att du blir jätteledsen om det skulle visa sig att det inte tagit denna gång..

    hursom, lycka till och jag hoppas att du är gravid (om det nu är det du vill vara vilket jag misstänker att du vill )

  • svxrt
    Äldre 12 Nov 20:53
    #7

    för mej har kisset luktat konstigt. Men vänta och testa så får du ju reda på riktigt

  • anno08
    Äldre 16 Nov 12:02
    #8

    för mig kändes det ungefär som vanligt när man ska ha mens förutom att brösten spände lite mer..

    redan när jag hade gått tre dagar över tiden insåg jag att jag troligen var gravid. jag började känna en lätt metallisk smak i munnen o så blev jag så jäkla hungrig! så när jag, sex dagar över tiden, gjorde gravtestet visste jag egentligen innan de blå strecken att jag var gravid, o den lycka jag då kände i kroppen går knappt att beskriva!=)

  • SueAnn­e
    Äldre 16 Nov 12:05
    #9

    Jag blev så satans trött nästan direkt, sov 14 timmar om dygnet men var fortfarande nästan medvetslös.

  • Moonli­ght Bride
    Äldre 16 Nov 12:18
    #10

    2 veckor efter ägglossning är då man beräknar att få sin mens och samma dag som man kan utföra ett graviditetstest. De starkaste symptomen för mig har varit ömma bröstvårtor och bröst. Även illamående till och från och lättgråten. Första graviditeten kände jag av det en vecka innan beräknad mens. Denna gången så kände jag bara på mig 6 dagar innan beräknad mens och tog ett test som visade + Ett Clearblue test kan visa positivt upp till 4 dagar innan beräknad mens Lycka till!

Svar på tråden Hur märker man att man är GRAVID?