• Sofiav

Vad kostar era ring/ar?

Jag har just beställt vigselringen och har insett vilka stora prisskillnader det finns. Vi har valt att inte förlova oss utan kommer bara att ha vigselringar, vilke tydligent är "jättekonstigt" för folk här i Australien där vi bor. Min ring går på 1000 AUD vilket är ungefär 6000 kr. Det känns för mig som jättemycket pengar, men min M2B är jätteglad att jag inte vill ha dyrare. Hans kompis förlovade sig nyligen med en 7000 dollar ring, typ 42 000 kr.

Nu kan man ju inte gå runt på stan och fråga folk hur mycket deras vigsel/förlovningsring kostar, så jag försöker stilla min nyfikenhet här i relativ anonymitet... Vad har ni betalat för era ringar?

Kan tillägga att min partner förmodligen kommer att lägga runt 250-300 dollar på sin, runt 1500-2000 kr.

• Svar på tråden Vad kostar era ring/ar?
  • BlackWIngedAngel

Fästmannens förlovningsring gick på 6500:-, min ungefär 3500:- (Hans är dubbelt så bred som min.) Den vigselringen vi tittat på till mig ligger ungefär på 8000:- och vigselring ska bara jag ha.

• Project Love

Andreas flicka skrev 2010-01-13 15:19:54 följande:

Ginstra mera, hur kunde du få en 0,5:a för 21 000? Känns som en omöjlig sak... Alla ringar som jag tittat på med en 0,5:a kostar betydligt mer nästan det dubbla...
    Priset på en enstensring med en större diamant (jag klassar 0,5 som större ) beror till största delen på kvalitén på diamanten, priset kan skifta med över 100 % beroende på om det är en toppsten eller sten av riktigt dålig kvalité.

Vill du kolla på lösa stenar kan du kolla på Diamantia eller Kaplans och ofta kan det vara lika eller bättre pris att köpa en sten separat och sedan gå en ring handgjord, självklart beroende på om det är en avancerad fattning eller inte (läs: hur mycket guld och arbetstid som går åt).

Har har du ett exempel på sten på 0,5 c som kostar 13 200 kr vilket ger ett okey utrymme för guld och arbetskostnad om man har en budget på 20 000 kr. Kvalitén är TW/VS2, dvs. helt okey men inte tip-top. Vill du ha en sten med kvalité river och IF blir kostnaden betydligt högre!

www.kaplans.se/Kaplans/StoreArt.aspx&plT=55039952
  • Gnistra mera

Andreas flicka - Precis som Project Love skriver så handlar det mycket om kvaliten.

Stenen jag valde var TVS (very small inclusion), den du har tittat på är av snäppet bättre kvalite.

Min vännina är diamantsliperska, hon tittade på stenen och sa att jag eller någon annan skulle aldrig märka någon skillnad med blotta ögat.
    Därför valde jag kvantitet över kvalite (bara gällande sten..hihihihi)

• Andreas flicka

Jo, jag vet ju att hur det förhåller sig mellan pris och kvalité vad gäller diamanter, tack ändå för att ni orkar förklara detta hihi, men jag har ändå aldrig snubblat över någon ring som är 0,5 ct i acceptabel kvalité och som kostar 21 000 kr ( tw - w/ vvs/vs)

Bla så såg jag en ring som var väldigt fin från Engelberts nya kollektion, kvalitén var W/vs och den kostade nästan 50 000, helt galet enligt mig. Designen var dock snygg som attans...

• HappyE

Min förlovningsring vitguld m. 13 små diamanter i rad: 6.200 kr.

Min killes förlovningsring vitguld: 2.700 kr.

Min vigselring vitguld, 10 smådiamanter och en lite större: 6.600 kr. Totalt: 15.500 kr.

Då är allt utom diamanterna på min förlovningsring köpt med 50 % rabatt! Totalpris skulle egentligen vara 27.500 kr.

Rean gäller några veckor till, butiken Guld i Tyresö Centrum.

• Mama Eggy

Våra förlovningsringar gick på 700 kr för två. Jättefina enkla i titan. Min vigselring kommer väl kosta hela 1000 kr.

• 0Maria0

Min blivandes förlovnings- (och vigsel)ring i vitt guld kostade knappt 3000 kr, min förlovningsring i vitt guld med 5 små stenar (0,01 ct, innfattade på kanten) kostade runt 5000 kr tror jag.
    Har beställt en vigselring i egen design - vitt guld med en sten på 0,2-0,22 ct och den kommer att landa på mellan 10 och 11 000 kr.

• Berri

Jag har en 7 mm bred gul guld ring med 15 diamanter runt om kring TWvs , och min fästman har en 9 mm med 6 TWvs st diamanter på sidan riktigt snyggt. Hans ring och min ring kosta lika mycket vi fick dom för 12 000 kr var (24 tusen får båda) Min vigselring är från schalins fast vi bytte ut stenen till Twvs , eftersom schalin inte har TWVS så kommer guldsmeden bytta ut den till TWVS och den ringen kosta mkt. Det är en 0,75 carat TWVS =) Längtar till den dagen jag får bära den. =)

• Berri

juste mina 15 diamanter är totalt 0,45 carat, varje diamant är 0,03 carat.

• Skrollan38

Oj vilka priser....
    Våra förlovningsringar i vitguld blev tillsammans runt 400? om jag minns rätt och vigselringen (vitguld med diamanter)blir att kosta ca 400?.... Fråga inget om diamanterna, sånt begriper jag inget om..den "blingar" och det är huvudsaken! ;)

• Lillskoj

Min förlovningsring gick på ca 8 000 kr (rött guld 5 mm med princess 0,14 ct TW VVS) och hans ca 4 000 kr (likadan modell, men utan bling). Vigselringen blir en egendisignad ring med ca 12 princess slipade diamanter och där räknar vi på mellan 11-15 000 kr.

Svar på tråden Vad kostar era ring/ar?