• No Foofoo
    Äldre 7 Nov 13:08
    82224 visningar
    24 svar
    24
    82224

    Hur framför man att man vill ha pengar i bröllopspresent??

    Hej,

    Vi skulle vilja få pengar till en bröllopsresa i bröllopspresent (Vi har allt vi önskat till hemmet osv) men vet inte riktigt hur vi ska framföra detta till våra gäster. Det känns lite osmakligt att skriva på inbjudan att vi vill ha pengar, här är vårt bankkontonummer osv... Vad tycker ni? Är det ok att be om pengar i bröllopspresent? Hur kan man skriva det på ett snyggt sätt i inbjudan eller ska man inte göra det? Om man inte skriver i inbjudan hur ska man då få fram att man önskar sig pengar? Hjälp mig snälla!

  • Svar på tråden Hur framför man att man vill ha pengar i bröllopspresent??
  • Andréa­K
    Äldre 7 Nov 13:16
    #1

    Jag tycker givetvis att man kan önska sig pengar och vara tydlig med det =) berätta att ni planerar att resa och att ni önskar bidrag till reskassan eller t.ex. presentkort på speciell resebyrå (om ni inte planerar att resa i direkt anslutning till bröllopet ).

  • fjutju­r brajd
    Äldre 7 Nov 13:17
    #2

    I inbjudan tycker jag inte man ska nämna presenter över huvud taget. Däremot är det ju bra att gästerna har möjlighet att fråga någon om praktiska frågor (även önskningar). Så att lämna ett telefonnummer till någon (ex era föräldrar eller toastmaster) för praktiska frågor kan ju vara en bra idé.


    Många skickar med ett informationsblad om praktiska saker, och det kan ju vara smart för att slippa för många frågor. Men just presenter tycker jag passar bäst att gästerna frågar om själva. 


    Säkerligen kan det också finnas gäster som inte "nöjer sig med" att bara ge er pengar, utan också vill ge en "minnessak".


  • Zephie­nnia
    Äldre 7 Nov 13:56
    #3

    Jag tycker att det är okej att önska sig pengar i bröllopspresent, men att det känns bättre som gäst att ge presentkort istället för kontanter. Och jag tycker att när man tar ett kliv från att önska sig det klassiska (micro, brödrost, servis, grytor osv) så bör man göra det tydligt, om än inte övertydligt.
    Jag har i flera andra trådar citerat inbjudan till ett bröllops jag nyligen var på där brudparet önskade sig bidrag till sin bröllopsresa. De skrev så här: "bröllopsgåvor önskas i form av presentkort på XXX då bröllopsresan går till YYY".
    Vet man inte ännu var bröllopsresan går så kan man stryka den delen.

  • fiamed­knuffa­r
    Äldre 7 Nov 14:30
    #4
    +1

    Jag tycker absolut man kan önska sig pengar.
    Kanske något i den här stilen:
    "Det viktigaste för oss är att få dela vår dag med er.
    Vill ni ändå ge oss en gåva är bidrag till en
    kommande bröllopsresa det vi önskar oss allra mest".
    Så skriver ni erat kontonummer under.
    Så vet jag att en kompis brorsa gjorde och alla gav en gåva till kontot. Det är ju valfritt vilken summa man vill lägga.
    Men det behöver ju inte stå bröllopsresa utan vad man tänker att pengarna ska gå till.
    Skulle själv uppskatta om det stod så, då slipper man ju ge brudparet något de inte har stor nytta av eller vill ha.
    Vi kommer också göra något liknande, men vi har inte bestämt hur vi ska formulera oss. Så låt mig gärna veta om du komemr på något bra :)

  • Duches­s
    Äldre 7 Nov 14:32
    #5

    Önska på vilket sätt ni vill utom klämmiga rim. Sånt är jag allergisk mot. Men det är ju jag

  • iregne­t2010
    Äldre 7 Nov 14:34
    #6

    jag är så sjukt tveksam till detta...visst vi behöver inget egentligen, pengar skulle hjälpa på resan men en del av mig tycker att det är så osmakligt att be om bidrag (blir som ett tvång då). Min M2B tycker inte det och jag har själv varit på bröllop där paret önskat sig pengar till bröllopsresan som gäst gjorde det mig inget så det är helt ifrån ett personligt perpektiv över hur JAG känner det.

    svårt...

  • marryi­ng kind
    Äldre 7 Nov 14:38
    #7

    Ja du- svårt är det! Vi har valt att skriva en dikt- se vår bröllopssida- och inte skrivit i inbjudan något allt kring detta. Vet inte ändå, känns alltid svårt- men i vårt fall så önskar i oss hellre ingenting än fler saker..

  • lillal­yckan
    Äldre 7 Nov 16:46
    #8

    En hemsida kring bröllopet är en bra idé. Jag som gäst hade uppskattat tydliga önskemål. Kanske nåt i inbjudan om att "Det enda vi önskar oss är att ni delar vår dag med oss, om ni ändå vill ge bort något så se vår hemsida för mer info." eller nåt... Fast mycket snyggare formulerat då förstås Jag tycker att det är helt okej att ha med infoblad med tex vägbeskrivningar, övernattningar, önskemål osv men uppenbarligen är det väldigt många som inte tycker det och då kanske man kan ta för givet att de flesta skulle reagera negativt på det. Så en hint om att det finns en informativ hemsida kanske är en bra idé


  • No Foofoo
    Äldre 7 Nov 17:54
    #9

    Tack för alla era svar!

    Gillar verkligen formuleringen: "Det viktigaste för oss är att få dela vår dag med er. Vill ni ändå ge oss en gåva är bidrag till en
    kommande bröllopsresa det vi önskar oss allra mest"

    Håller med om att det inte känns helt OK att önska sig pengar men å andra sidan önskar man sig saker så vet man ju hur mkt de kostar och då vet man ju hur mkt folk har lagt jämfört med om de sätter in pengar på ett konto eller ger kontanter.

    Det skulle kännas mycket bättre att inte behöva skriva det i inbjudan men vi kommer inte att ha någon hemsida eller värdpar som tar emot anmälningar osv. Ja ja vi kommer nog önska oss pengar till en resa men vi får se hur vi förmedlar det till våra gäster. Tar fortfarande tacksamt emot förslag på hur man kan göra det på ett snyggt sätt.

  • My big fat Las Vegas weddin­g
    Äldre 20 Nov 12:10
    #10

    Min kusin hade ett kul upplägg på sitt bröllop som jag funderar på att kopiera. De gjorde en hemsida inför sitt bröllop med en del som handlade om bröllopsresan, där skrev de om hur de tänkt resa var de tänkte bo, aktiviteter de ville göra, platser de ville besöka etc, sedan kom man till ett formulär där det var listat saker de önskade sig bidrag till som man fick kryssa för t ex "Snorkling för 2 personer á 150kr", "1 natt på hotell på Bali á 200kr", "middag för 1 person en kväll i Jakarta á 75kr" etc. Det var allt från hotellnätter, utflykter, frukost, lunch, middag, transporter från en ort till en annan (de skulle resa runt i Indonesien) etc. Det var väldigt roligt att få inblick i deras resa och jättekul att sponsra med en middag för 2 en kväll t ex. Så man kryssade det man ville sponsra och sedan längst ner stod ett kontonummer där man fick sätta in beloppet och till sist kunde man skriva ut ett presentkort där det stod vad man hade sponsrat som man sedan kunde ge till dem på bröllopet.

    Jag tyckte det var ett snyggt sätt att be om pengar till resan. Presentkort på resebyrå är kanske inte lika kul att ge för det kan ju bara gå till flygresa eller hotell och idag bokar ju de flesta sina resor själva online.

Svar på tråden Hur framför man att man vill ha pengar i bröllopspresent??