• spunge

kan man ha sin bästa bög-kompis som tärna?

min bästa kompis råkar vara kille..å jag vill verkligen att han ska vara min tärna.. å han accepterar att vara tärna eftersom, el kanske pga, att han är homosexuell. min andra tärna ska ha lila klänning, å då tänkte jag att han kunde ha en lila kostym..
    min mamma tycker absolut att det är helt fel.. vad tycker ni??

• Svar på tråden kan man ha sin bästa bög-kompis som tärna?
  • Avalon75

Helt klart för, men ge honom ingen lila kostym
    Lila slips låter bra.

Min syster var "best-man" på ett bröllop till sin bästa vän, inget konstigt med det tycker jag.

• Imma

Jag var marskalk när min kusin gifte sig för några år sedan. Inga konstigheter alls tycker jag.

• JustMeAndMyLove

Många som gör så :) Vi kommer ha ett brudfölje med tjejer och killar "trots" att vi är två tjejer som gifter oss, hehe

Man gör väl lite som man vill ;)

• Pantertanten

Klart han ska va din tärna!! Men gillar inte heller idén om lila kostym....hm kan se lite clownigt ut kanske.Eller jokern i batman...han har väl lila kostym. Men för att han inte ska se ut som att han står på fel sida så tycker jag att han kan ha en ljus kostym, näst in till vit (för vit är ju bara du som ska va) och med lila detaljer, slips, väst, näsduk osv. Det skulle va fint.

• 1 Grevinnan

Kör på det!

Klart du ska ha din bästa vän som "tärna" men kanske ska kalla honom nåt annat, tärna låter så kvinnligt. kna inte han vara din marshalk?? Eller kalla alla för brudfölje bara?

Tror det skulle bli snyggt om han matchar tjejjen med lila slips och näsduk istället för lila kostym, men det bestämmer ni. Så hade min kompis på sitt bröllop, tärnorna hade lila klänningar och killarna lila slipsar och nöäsdukar, det var snyggt! det kanske annars finns nån lila väst och plastrong ni kan hyra att ha under kavajen som passar.

Lycka till och skit i morsan, det är ju ERT bröllop! Så länge inte din blivande har nåt emot det såklart.

• fansanb

Låter jättekul, var på ett bröllop där brudgummens marsalkar var tjejer så det känns inte så konstigt! Huvudsaken är väl att det är en person som står en nära?

Och vill både du och han att han ska ha lila kostym så varför inte? Det finns en plommonfärgad sammetskavaj på HM nu tydligen, kan ju va jättecoolt med svarta byxor till!:)
    Lycka till!

• scimmietta

Jag ska också ha en manlig brudtärna! Va skönt att det är fler som kan bryta de här tråkiga mönstrena! Min bästa vän är en kille och då tycker jag det är självklart att han ska få ha den rollen på mitt bröllop!
    Go for it!

• KatjaB

bara hans kostsym inte blir för iögonfallande så att din man knappt syns på bilderna med er allihop. För det ska väl inte bara vara brudne som synd, utan även brudgummen, så konkurrera inte för mycket med kläderna. Det är ju du och din blivande som är huvudpersonerna.

Men i övrigt tycker jag absolut att han kan vara "tärna" vad man nu väljer att kalla det spelar väl ingen roll, men det känns ju rätt logiskt att han står på din sida om det är din bästa vän

• BlackWIngedAngel

Min reaktion är att naturligtvis ska man ha vilka man vill i sitt följe, men en brudtärna är en kvinnlig benämning.

Varför inte kalla honom brudmarskalk, som man kallar män i ett brudfölje? Det finns inte i definitionen att de måste vara mannens vänner för att kallas marskalker.

• Jessika81

Konservativ som jag är tycker jag inte att det passar, men frånsett det- om du var säker skulle du ju inte behöva fråga här?
    Om du är helt säker på att det skulle kännas rätt för alla inblandade (och då menar jag dig, din blivande make och tärnkillen i fråga) så är det klart du kan göra som du vill. Men jag tror att fler kommer att reagera som din mor så tänkt efter ordentligt!

• FelizLane

Hmmh! Tycker det låter bra :) Funderar på samma själv. Dock är han inte bög. Men som sagt vill man ju på något sätt skilja han från brudgummens marsalkar och samtidigt matcha honom med tärnorna istället :P

• Cessan78

Tycker helt klar att han kan få bli din tärna.. har du inte sett filmen Brudens bäste man :D
    Men jag tror att om du klär honom i lila kostym så kommer han att stjäla allas ögon ifrån dig..precis som många här ovan påpekar.
    Visst det skulle vara läckert att han har tjejernas färger men han kommer nog att sno uppmärksamheten på det viset.. Ge honom lite lila detaljer eller någonting som skiljer honom från marsalkarna istället som FelizLane skriver..

• Linna77

Tycker också helt klart att du kan ha din bästa vän som tärna även om det är en kille. Kan hålla med däremot de som tycker att lila kostym kan bli lite för iögonfallande. Han får ju trots allt inte ta "stjärnglansen" från dig, men lila detaljer är helt ok. Bry dig inte om vad din mamma tycker eller om någon annan skulle tycka som din mamma. Det är DIN och din man2B´s dag och det är bara er åsikt som ska gälla denna dag. Det är ni som ska minnas tillbaka med glädje resten av livet ihop med era vänner!! Go for tärnkillen!!

• Märta81

Du kan ha honom istället för en tärna men du kan ju inte kalla karln för tärna. Brudmarskalk föreslog ngn, eller kalla honom helt enkelt bara för din marskalk. Ang lila kostym, om han vill ha det och du vill, ser jag inga problem med det. Tror knappast du behöver oroa dig för att han ska stjäla uppmärksamheten för dig, tror ingen lär förväxla er.

Svar på tråden kan man ha sin bästa bög-kompis som tärna?