• spunge

kan man ha sin bästa bög-kompis som tärna?

min bästa kompis råkar vara kille..å jag vill verkligen att han ska vara min tärna.. å han accepterar att vara tärna eftersom, el kanske pga, att han är homosexuell. min andra tärna ska ha lila klänning, å då tänkte jag att han kunde ha en lila kostym..
    min mamma tycker absolut att det är helt fel.. vad tycker ni??

• Svar på tråden kan man ha sin bästa bög-kompis som tärna?
  • hamåsa

Jag tycker att det är en självklarhet att du väljer den du vill ha och om den vill så är det en deal. Om det är den lila kostymen din mamma motsätter sig så kan han väl ha en ordinär kostym men lila skjorta och grejer till?

• bröllop 101009

hmm... Jag är lite kluven här.

Om din bästa vän är man så är det självklart att han är viktig på ditt bröllop. Men brukar man inte låta alla män i brudföljet vara marskalker och alla kvinnor tärnor. (oavsett sexuell läggning)
    Det är ju ert bröllop så i slutändan ska ni givetvis göra det som känns bäst för er. Men om ni lider av ogillande från släkten så kanske en man bland tärnorna inte är den bästa lösningen. Dessutom kan jag tänka mig att alla konservativa människor där ute blir extra provocerade om mannen i fråga råkar vara öppet homosexuell.

Hoppas att ni hittar en lösning där ni får det bröllop ni vill ha.
    Lycka tll!

• Heaven 81

Det tycker jag absolut du ska ha! Inget fel alls! Är ditt bröllop och du ska du ha det som DU vill och känner...

• hamåsa

Och jag tycker verkligen inte att det spelar någon roll om mannen är homosexuell eller inte. Är det bästa vännen så är det!

• MimmiMama

Gör det som känns rätt för dig din blivande man och din bästa vän.
    Oavsett om vännen vill ha lila kostym eller marsalk-klädd så kör på det. Det är viktigt att det känns rätt för er och sen får gästerna bita ihop! Om de har något emot hans sexuella läggning kan de väl stanna hemma. Jag tycker den är irrelevant för han är ju där som din bästa vän inte som homosexuell kille!

• Martinaa

Varför ska han vara benämnd som tärna och inte marshalk? Jag tycker absolut att din vän ska vara en del av brudföljet, och hans sexuella läggning har inte med saken att göra alls. Men tjejer kallas tärnor och killar marshalkar precis som det heter servitris respektive servitör pga kön, inte läggning.

• Humlan66

Ha ha ha va hääärligt ,en till tjej med en bög som bästis
    men vet du va . jag skulle VILJA ha min *bögis* som tärna men jag frågar faktikst inte då jag skulle tycka det såg konstigt ut med en kille bland tärnorna MEN han är bra vän med min blivande så kanske att han kan stå på hans sida.

När det gäller den lila kostymen så skulle jag nog valt svart kostym med lila slips och en blomma i kragen corsage

Lycka till

• novia72

Självklart ska du ha honom!! Däremot undrar jag om lila kostym??? Håller med humlan66

• Piien

Självklart ska du välja honom om det känns rätt! Man behöver ju inte stirra sig blind på vad han ska kallas (tärna, marskalk).. I grund och botten vill du ha honom som en del av brudföljet på din sida och det tycker jag du ska köra på :) Självklart kommer några bli provocerade, men så finns det de som blir provocerade av att bröllop kostar pengar, eller att man väljer buffé och inte trerätters, eller att man har dresscode, eller att man vill ha barnfritt eller elkoholfritt osv osv. Så länge NI blir nöjda!

Vi funderar på att han min 18 åriga lillebror och hans bästa kompis (båda 190 cm långa) som "blomsterflickor", som går in först och strör ut rosblad.. Tänk er, två långe grabbar i kostym som skuttar in haha.. Vore ju störtkul!

Svar på tråden kan man ha sin bästa bög-kompis som tärna?