• gumzan

Hur reagerar eran familj på kostanden för bröllopet?

En liten undran...
    Hur reagerar er familj alltså släkt och så när de får veta ungefär vad bröllopet kommer kosta och hur mycket ni har sparat ihop osv...

Hos mig så känns det som att folk tycker att det är mycket pengar, kan vi verkligen inte lägga dem på något annat osc osv.. känns inte roligt att behöva försvara sig hela tiden för att man vill ha sitt bröllop på ett visst sätt. Det är inte så att vi kommer ha ett värsting bröllop för flera hundratusen, utan vi kommer bli 50 gäster och det kommer kanske kosta 70-80.000. Visst är det mycket pengar ändå.

Hur regerar era nära o kära?

• Svar på tråden Hur reagerar eran familj på kostanden för bröllopet?
  • bröllop 101009

Vad tråkigt det är med sådana kommentarer, det kan verkligen ta glädjen från planerandet. Säkert handlar det om någon slags dåligt formulerad omtanke, men ändå.

Jag kan verkligen förstå det här problemet.
    Vi har inte berättat för släkten att vi ska gifta oss ännu men jag kan erkänna att jag inte ser särskilt mycket fram emot frågorna om prislappen.

Vi planerar att lägga ungefär 50.000 på vårt bröllop och visst kan man köpa mycket annat för det men vi vill väldigt gärna ha den här festen. Om man vill bjuda sina gäster på god mat och alkohol så kostar det ju en hel del pengar. Jag tror inte att vår släkt kommer tycka att vi skulle sparat in på det :)

Hos oss kommer det nog bli en del pikar om onödiga dukar och blommor men jag tänker bemöta det rakt och säga att jag är väldigt glad att de ville komma på vår fest och att jag skulle uppskatta att de låter oss fatta våra egna gemensamma beslut vad gäller ekonomi och utgifter. (Precis som vi låter alla andra göra.) Jag hoppas och tror att det kommer att fungera.

Ni är vuxna människor och det är era pengar. Berätta för era nära och kära att ni gärna vill ha den här festen och att de ska komma och glädjas med er.

• MallaA

Måste gästerna veta hur mycket bröllopet kostar frågar jag mig. Om jag går på bröllop eller fest så frågar ju inte jag vad festen kostar, det känns ohyfsat. Om någon kommer fråga mig kommer inte jag att svara. Det är vår ensak.
    De enda som får veta är våra föräldrar.

Och är det någon som tycker att vårat bröllop är för fint så får det väl vara deras problem, eller?

• Sundance

Vi har också varit lite diskreta med vad det hela går på. Det är våra familjer som vet. Och visst, de blev nog lite fundersamma. Någon tyckte kanske vi skulle köpt lägenhet först men de har ändå accepterat det.

• KatjaB

Ingen har frågat vad allt går på, jo tärnan och en vän som gifte sig för två år sedan.. frågade nämligen lite om vad de hade för kostnader på mat och dryck, varpå jag berättade vad vi hade räknat på hittills. Nog för att många lägger väldigt mycket pengar på sina bröllop, men varför ska släkten ha nåt med det att göra? Vi väljer ju själva vad vi vill/kan ha för bröllop, våra gäster är varmt välkomna till men vad vi lagt på kläder, dekorationer och mat har ju de inget att göra med.

• Martinaa

Jag känner igen mig i det Gumzan skriver. Mest reaktioner fick vi från mina föräldrar, som gift bort tre söner tidigare, varpå det senaste gick på ungefär en tredjedel-fjärdedel av vad vårt kommer att kosta. Ang siffror så ligger vi på samma i både antal gäster och beräknad budget som TS.

• Rufsas

Det finns alltid personer som ska lägga näsan i blöt. Till dem har jag två saker att säga:
    1. Mind your own business!
    2. Om du tycker att vi lägger mycket pengar på vår fest är du varmt välkommen att ha med dig egen mat etc. till festen.

Däremot, om någon skulle fråga vad det kostar av ren nyfikenhet för att de själva planerar bröllop skulle jag svara.

• Moirie

När nån frågar om kostnaden så svarar jag "hur så, tänkte du ge ett bidrag?"

• Rufsas

Hahahaha, Moirie. Jag kommer att sno den rakt av! :)

• 090208

Men svara inte nar folk fragar. Fragar man forresten om pengar overhuvudtaget?? Varfor vill folk veta det, bara for att kolla om dom sjalva var lyckade nog att spendera mer?? Tycker det ar ohyfsat.

• Martinaa

Men nu handlade ju inte tråden om vad gästerna tycker och tänker, utan närmaste familjen. De berättar man ju för i större utsträckning än gästerna.

Svar på tråden Hur reagerar eran familj på kostanden för bröllopet?