• Svar på tråden Världens SÄMSTA fotograf?
  • Mirey

Vad hemskt!!! Kan först att d e kul på nått sätt! Tur i oturen, lr nått sång haha!

Snufflan skrev 2009-10-07 10:52:49 följande:
    Vi hade en bra fotograf på vårat bröllop så bilderna blev vi jätte nöjda med. Men så skulle min svärfar filma bröllopet det är bara det att han har tydligen aldrig filmat förut. Själva vigseln är filmad i ca 30 korta sekvenser på lite olika saker som han tyckte var viktigt. Inget är filmat från samma håll utan han sprang runt lite hur som helst med kameran, han visste nämligen inte hur zoom funktionen funkade så han gick fram och tillbaka istället. Sen så tänkte han inte på det att kameran har en mikrofon som fångar upp allat även han säger så på slutet av vigseln när prästen läser nått bibel stycke så kan man då höra den största sucken från just svärfar. Sen när det är dags att gå ut på kyrktrappen så kläcker han ur sig att allt är lungt "jag har ju fått mig en whiskey". Tror han säger nått om påvejävel oxå när prästen skymtar i bild. Så när man ser våran film så kan man inte annant än asgarva, visst är det synd att den är så fruktansvärt dålig men det går inte att låta bli o skratta
  • Snufflan

Självklart är jag sur som fan för det men filmen är så dråplig när man ser den så skrattet kommer av sig själv. Det är tur att vi har väldigt mycket fina bilder som vi kan titta på istället.

• KatjaB
    Snufflan skrev 2009-10-07 10:52:49 följande:
    Vi hade en bra fotograf på vårat bröllop så bilderna blev vi jätte nöjda med. Men så skulle min svärfar filma bröllopet det är bara det att han har tydligen aldrig filmat förut. Själva vigseln är filmad i ca 30 korta sekvenser på lite olika saker som han tyckte var viktigt. Inget är filmat från samma håll utan han sprang runt lite hur som helst med kameran, han visste nämligen inte hur zoom funktionen funkade så han gick fram och tillbaka istället. Sen så tänkte han inte på det att kameran har en mikrofon som fångar upp allat även han säger så på slutet av vigseln när prästen läser nått bibel stycke så kan man då höra den största sucken från just svärfar. Sen när det är dags att gå ut på kyrktrappen så kläcker han ur sig att allt är lungt "jag har ju fått mig en whiskey". Tror han säger nått om påvejävel oxå när prästen skymtar i bild. Så när man ser våran film så kan man inte annant än asgarva, visst är det synd att den är så fruktansvärt dålig men det går inte att låta bli o skratta
    hahaha asgarvar! Ungefär som min syrras bröllop då hennes mans pappa filmade hela dagen, från vigseln, minglande, tårtan, dansen.. ja allt.. Han hade lite rolig stil när han filmade, gick ner på knä och grejer, väldigt engagerad, hehe. Sen när han kommer med sin kamera efter att halva festen varit så säger peter (syrrans man) men du har ju linsskyddet på!
    Då har gubben gått o filmat hela dagen och inte en enda gång sett att linsskyddet är på och att det är helt svart på skärmen.
    Hur lyckas man? hahaha, de garvade rätt gott åt det hela dock
  • Alexxxi

ja verkligen, haha =)

Snufflan skrev 2009-10-07 11:10:17 följande:
    Självklart är jag sur som fan för det men filmen är så dråplig när man ser den så skrattet kommer av sig själv. Det är tur att vi har väldigt mycket fina bilder som vi kan titta på istället.
  • Alexxxi

Skojar du?? Hahahaha shit! Han missade typ dem viktigaste stunderna, ahhaha

KatjaB skrev 2009-10-07 11:26:40 följande:
    hahaha asgarvar! Ungefär som min syrras bröllop då hennes mans pappa filmade hela dagen, från vigseln, minglande, tårtan, dansen.. ja allt.. Han hade lite rolig stil när han filmade, gick ner på knä och grejer, väldigt engagerad, hehe. Sen när han kommer med sin kamera efter att halva festen varit så säger peter (syrrans man) men du har ju linsskyddet på! Då har gubben gått o filmat hela dagen och inte en enda gång sett att linsskyddet är på och att det är helt svart på skärmen. Hur lyckas man? hahaha, de garvade rätt gott åt det hela dock
  • Martinaa
    KatjaB skrev 2009-10-07 11:26:40 följande:
    hahaha asgarvar! Ungefär som min syrras bröllop då hennes mans pappa filmade hela dagen, från vigseln, minglande, tårtan, dansen.. ja allt.. Han hade lite rolig stil när han filmade, gick ner på knä och grejer, väldigt engagerad, hehe. Sen när han kommer med sin kamera efter att halva festen varit så säger peter (syrrans man) men du har ju linsskyddet på! Då har gubben gått o filmat hela dagen och inte en enda gång sett att linsskyddet är på och att det är helt svart på skärmen. Hur lyckas man? hahaha, de garvade rätt gott åt det hela dock
    Hahahaha!! Det är ju så de gör i Sällskapsresan! Vilken bedrift att lyckas göra om det, hahaa... men stackars brudpar..! :P
  • KatjaB

ja det var ändå rätt kul för stilen han hade när han var helt underbar.. gick ner på knä, såg ut som en fågelskådare typ o sådär.. tog uppdraget på stort allvar, o så har han haft linsskyddet på i timmar!
    Ja, de tyckte ju att det var synd att de inte fick någon video och men de garvade nog mest

• 20091021
    kpt skrev 2009-10-07 01:56:03 följande:
    Ergo: begär referenser och be att få se alla bilder från flera olika bröllop.
    Varför se alla bilder, det viktigaste är väl ändå slutresultatet?
    Detta kan absolut inte varit en utbildad proffisionell fotograf, för så dåliga bilder tar inte ens den taffligaste amatörfotografen.....
  • kpt

AcePhoto: nästan vem som helst kan ta 2000 bilder och hitta några guldkorn att visa upp för nästa brudpar. Jag menar inte att alla bilder på minneskortet blir bra men som blivande brudpar skulle jag vilja se bilder från alla viktiga moment under dagen.

• Red Scarlet

Men åh vilken ångest! De där bilderna blev ju sämre än om jag skulle låta ett småbarn fota. Jag hade haft så ont i magen efteråt om det där var de enda bilderna jag fick från vår stora dag! Fotografen verkar onekligen vara en Don Quixote, han tror säkert att bara för att han har en hyfsad kamera är han en mästerfotograf. Och han var ju dyr! Det gäller att verkligen göra en ordentlig koll innan man bokar fotograf om de är så kompetenta som de påstår.

Det är klart att en duktig bröllopsgäst/amatörfotograf kan komma undan med att fota jättefina kort men jag är sååå glad att vi kostade på oss en bra professionell fotograf, även om det kostade lite extra. Vi fick ändå en massa kort från dagen/kvällen av vännerna som fotade som sjutton, och de var jättefina (inga avklippta huvuden direkt..) men det krävs något extra för att få den där "känslan" som är svår att sätta ord på. Jag anser att vår fotograf lyckades med det (i hällregn dessutom, det är inte lätt!) hon ska få fota alla stora högtider i vårt liv från och med nu!

• 20091021

kpt: Tycker inte det har någon betydelse. Det viktigaste är ändå slutresultatet. Om en fotograf behöver 2000 bilder eller bara 200. Det är endast fotografen själv som förlorar på detta, så länge han/hon kan producera de bilder du vill ha så borde det inte ha någon betydelse hur han tar sig dit.

• Red Scarlet

Fast menar inte kpt också det att man vill se att fotografen är mångsidig och bemästrar högkvalitativ dokumentation av alla/många delar som hör ett bröllop till? Närbilder, klassisk porträttfotografering, ljussättning, fotografering utomhus/inomhus, detaljbilder osv osv. Om man exempelvis bara får se ETT kort på ett glatt poserande brudpar som personen har som portfolio och du själv hade tänkt dig att fotografen skulle vara med under en heldag så får du inte samma verifiering av fotografens kompetens som om denne visar upp en mångsidig portfolio.

Att den här fotografen i fråga dessutom verkar ha visat upp andras bilder som sin egen portfolio (det lät så på bruden som anmälde honom) gör en ju ännu mer misstänksam. Vid det första mötet med vår fotograf visade hon oss originalfiler på en del bröllopsbilder och visade sedan på vilka olika sätt hon kunde redigera/retuschera dem i efterarbetningen. Det var ju inget snack om saken vem som tagit bilderna där

• kpt

Red Scarlet: jag kunde inte sagt det bättre själv.

Svar på tråden Världens SÄMSTA fotograf?