Inlägg från: Jojjo82 |Visa alla inlägg
  • Jojjo82

    Bröstförstoringstråden 15

    Jag ska försöka svara på dina frågor

    1. Jag har lagt in 400cc och hade 90cc innan operationen. Jag opererade mig på Victoriakliniken i Stockholm och lade inläggen bakom bröstmuskeln.

    2. Jag var aldrig sängliggande efter operationen, men hade väldigt ont i ett par dagar. Tyckte det kändes mycket bättre när jag rörde på mig och höll igång blodcirkulationen.

    3. Jag hade bandet (bandaget/tejpen) på i en vecka. Tvätta håret var lite krångligt för man var väldigt öm och stel.

    4. Jag kan nog fortfarande, 10 månader efter operationen, inte riktigt sova på mage. Men det är inte för att det gör ont, utan mer för att det är lite "knöligt"

    5. Efter ca 4 månader så kände jag att det var "mina" bröst. Då hade de hängt till sig fint och jag hade inte ont längre.

    6. Jag gjorde min operation precis innan jul, så det blev en naturlig frånvaro på ca två veckor. Sjukskriven har du rätt att bli om du tar intyg från kirurgen.

    Kom ihåg att jag svarar på frågorna helt efter mina erfarenheter. Det finns personer som har haft betydligt värre återhämtning än jag. Tror att jag har kommit ganska bra undan...

    Lycka till!


    Hej123456789 skrev 2009-10-06 07:47:39 följande:
    HejBehöver svar på några frågor från er som har genomfört en sådan operation.1) Snälla beskriv vilken storlek ni hade i ml, om implantantatet lades ovanför eller innanför bröstmuskeln, vart ni opererade er etc.2) hur länge var du sängliggandes/"handikappad" efteråt? Hur ont hade du? Var det ett par dagar, en vecka eller flera veckor som du hade rejält ont?3) hur länge har man bandade runt brösten sen? hur klarar man av vardagssysslor som att tvätta håret?4) hur länge tar det innan man kan sova på mage? Jag sover alltid på mage, sidan kan funka. Har aldrig lyckats somna på rygg. Jag kommer nog behöva sömntabletter utskrivna.5) Hur lång tid tog det innan ni kände er som normalt? Alltså brösten kan ju ta lite tid innan de mjuknar upp, så det behöver du inte räkna med. Men mer liksom allmänt? Att du inte besvärades längre av operationen.6) Hur länge var ni sjukskrivna efteråt? Har man rätt att bli sjukskriven? Jag vill inte att nån på jobbet ska veta. Om man har två veckors semester, tror ni det räcker?Tack på förhand!
  • Jojjo82

    Med ont menar jag att jag var stel och lite öm upp till ca 4 månader, ganska likt träningsvärk. Inte så farligt alltså. Upp ur sängen kom jag absolut. Jag har iofs en ganska hög smärttröskel, men tycker att min knäoperation (korsband) var tio resor värre än bröstoperationen. Jag var tillbaka på jobbet efter två veckor och vad jag vet så är det ingen som misstänkt att jag gjort en operation. Nu har jag ju ett stillasittande kontorsjobb där jag inte behöver röra mig längre än till kaffeautomaten på dagarna, så det var inte speciellt svårt att dölja sina krämpor

    När det gäller magsovandet, så tror jag inte att du kommer att ha några problem faktiskt. Jag är en sidosovare och att ligga på mage är bara lite knöligt och gör absolut inte ont. Det är väl mer en ovana att jag faktiskt har något som kan knöla och vara i vägen som är problemet

    Försök att inte oroa dig så mycket! Det kommer att gå så bra ska du se


    Hej123456789 skrev 2009-10-09 19:20:13 följande:
    Tack!Två "oj" dock. Du hade lite ont upp till 4 månader efter, och du tycker att du kom lindrigt undan? usch...Jag är jätteorolig för smärtan, har låg smärttröskel. Kunde du komma upp ur sängen själv på morgonarna?Och sen att man inte kan sova på magen... undrar var gränsen går. Jag har väl som du circa 90 cl nu skulle ja tippa. Men vill bara förstora max 200 cl (så 150 egentligen då eftersom det sägs att 50cl inte syns utanpå).Tror ni att man kan sova på magen sen? Eller är brösten för stora då? (totalt max 250 cl).Tror inte jag kan klara av att aldrig få sova på magen igen. Att sova på sidan en månad kanske jag kan klara med sömntabletter. Har försökt träna på att sova på sidan men det går inte. Jg ligger vaken en timme, men så fort jag rullar över på magen så somnar jag bums :(
  • Jojjo82

    Oj, det finns sådana makalösa diskussioner på internet om vilken utav placeringarna som är bäst; framför eller bakom bröstmuskeln Jag gjorde det enkelt för mig och litade på min kirurgs omdöme och han använder sig nästan uteslutande av bakomplacering, så då fick det bli så för mig med. Dock kan jag dra några +/- som jag hört om de båda placeringarna.

    Framför:
    + Ger ett mer naturligt häng
    + Om man har mer egen bröstmassa, så minskar risken för DB ("Dubbelbröst") med framförplacering. DB är när det egna bröstet är synligt ovanpå fejkbröstet.
    + Ingen muskelpåverkan och då blir läkningstiden även kortare
    - Större risk för rippling (när implantatet "korvar" sig under huden och syns som veck/gropar i huden)
    - Större risk för kapselbildning (Detta är väldigt omdiskuterat om det stämmer!)

    Bakom:
    + Mindre risk för kapselbildning
    -/(+) Stummare bröst (De rör sig nästan inte alls). Kan ju många tycka är en fördel
    - Större risk för DB
    - Muskelpåverkan (Eftersom bröstmuskeln trycker på implantatet, så spänner det när du spänner muskeln och det kan många tycka känns lite obehagligt)

    När det gäller ärrets placering har jag faktiskt inga tips att ge. Jag har mitt snitt under bröstet, men eftersom kirurgen var så duktig och placerade snittet precis i bröstvecket, så ser jag det knappt.


    Hej123456789 skrev 2009-10-13 08:33:24 följande:
    En till fråga:För och nackdelar med att lägga inplantaten innanför eller utanför bröstmuskeln?(när man läser på internet verkar det som om det mest är nackdelar och man riskerar komplikationer med att lägga utanför)För och nackdelar med att lägga via armhålan eller under bröstet?(här säger olika kliniker helt olika).1) ärren verkar bli finare om man lägger i armhålan. Och man behöver inte oroa sig för att anstränga ärren genom att använda BH.Men eftersom inplantatet förss från huden till bröstområdet så kanske det har en sämre inverkan på kroppen eftersom operationen berör ett större område?2) om man lägger snittet under bröstet så borde det vara lättare att placera inplantatet? mindre risk för komplikationer?Kan nån hjälpa mig att reda ut den här djungeln av information.
  • Jojjo82

    Jag åt starka smärtstillande (dexofen) i tio dagar tror jag det var. Sedan åt jag alvedon i ytterligare ett par dagar. Jag började arbeta igen efter ca två veckor, men hade kunnat börja jobba tidigare också. Jag gjorde min operation på julledigheten och hade då två veckors semester jag kunde vila på. Exakt hur ont jag hade är svårt att beskriva på ett bra sätt. Det känns som en jobbig träningsvärk och man är stel och orörlig, speciellt på morgonen. Nu har du ju svårt att sova på rygg (men det måste du ändå göra till en början), men försök att sova så mycket sittande du bara kan. Stoppa upp kuddar bakom ryggen, så att du lättare kan ta dig upp ur sängen.

    Jag tycker faktiskt att det låter väldigt oroande att du är så nervös som du verkar vara. Har du tänkt igenom detta noga, så att du vet att du verkligen vill göra en operation? För det kommer att göra ont, tyvärr, det är inget som jag kan sticka under stolen med. Prata med din kirurg och förklara att du har låg smärttröskel och om det finns någon speciell metod han kan använda för att läkningstiden skall förkortas. T.ex. så tror jag att framförplacering av implantaten inte gör lika ont, då man inte har en bröstmuskel som pressar mot implantatet. Om du dessutom är väldigt vältränad, så har du tightare bröstmuskler och då tar det ju längre tid innan de släpper efter för implantatet. Detta är såklart bara mina egna teorier, så du måste prata med kirurgen för att få veta hur det går till.


    Hej123456789 skrev 2009-10-13 09:29:33 följande:
    Jojjo, hur länge åt du smärtstillande?Hur lång tid väntade du innan du började arbeta?Hur ont har man egentligen första veckan? Jag är så rädd att det känns som jag kan kräkas redan nu :(Fawyn, jag ska på konsultation den 5 nov. Lycka till med din op!
  • Jojjo82

    Har inte en aning om hur vanligt det är med bristningar faktiskt... Jag lade in lite större implantat och fick inga bristningar, men det kanske beror på att jag lade implantaten under bröstmuskeln, så uttöjningen av skinnet gick inte direkt rasande fort Du kan testa att smörja in huden med lotion eller olja så att du blir mjukare i skinnet, men jag vet inte om det har någon effekt.
    Gelehallonimplantat är i regel hårdare än t.ex. koksalt, så de känns och uppför sig mindre naturligt än t.ex. koksalt. Däremot kan du få geleimplantat i anatomisk (droppformad) form och de ser ju mer naturliga ut än runda implantat.
    Själv har jag anatomiska gelehallonimplantat och jag tycker att de ser väldigt naturliga ut.


    kjhty skrev 2009-10-14 12:38:01 följande:
    Min fråga är då om någon råkade veta hur vanligt det är med bristningar? Jag vill göra en lite förstorning till en A-kupa, eller en B. Jag skulle välja hallongele implantat, eftersom det verkar mer naturligt? Eller har jag fel? Kan man på något sätt "töja" ut skinnet så det inte ser alldeles stenhårt ut? Jag skulle hellst vela lägga in implantatet genom armhålan, men blev nu fundersam uti att det verkar vara mer komplicerat. Hade blivit jätteglad om någon kan bidra med kunskap eller erfarenhet.
  • Jojjo82

    Jag lade in 400cc till mina fjuttiga 90cc. Det låter ju ofantligt stort, men jag har kompisar med naturlig D-kupa och mina tuttar ser mycket mindre ut än deras

    Att rekommendera är en sporttop med bra stöd, exvis breda axelband. Brösten är väldigt fombara under läkningstiden, så därför bör man undvika bygelbh. Dessutom sitter tuttarna "under hakan" från början och de behöver tryckas ned. Men varje kirurg verkar rekommendera olika bh:ar, så prata med henne/honom.


    kjhty skrev 2009-10-14 13:16:52 följande:
    Jo det blir nog under muskeln och genom armhålan. Har tid för besök nu i november så får hoppas kirurgen kan svara ang bristningar..Får jag fråga hur stora du la in på en gång? Dom rekommenderar att använda en sportopp och ris, vad för sort sporttopp? Jag har en Champion som sitter åt väldigt tight.
  • Jojjo82

    Och då är min kirurg "känd" för att han hellre lägger in för lite än för mycket Jag blev rätt chockad när jag var där på konsultationen och han rekommenderade mig 400cc. Jag var inställd på ~250cc... Jag är en rätt stor tjej, lång med breda axlar och mycket rumpa och lår, så 400cc smälter in bra på mig.
    Jag är otroligt nöjd med storleken!


    kjhty skrev 2009-10-14 14:06:24 följande:
    wow det lät stort. Jag får se vad han säger..Funderar bara på om jag valt rätt klinkik..svårt när det inte finns så mýcket allternativ. Stod på en sida att det ingick kapselförstärkning, tror ej det ingår här.
  • Jojjo82

    Min man var inte direkt stormförtjust när jag bestämde mig, men han märkte hur mycket jag ville detta och har stöttat mig till 100% hela tiden, världens underbaraste är han


    kjhty skrev 2009-10-14 14:37:21 följande:
    Ahaa..Jag är inte direkt ute efter sora bröst heller utan att kroppen bli propotionerlig. Och vilken dam gillar inte underkläder...En skillnad på 250 och 400cc =D Bilderna som finns på internet ser olika ut trots samma storlek före och efter..Vad var reaktionen från din make? Blev han förvånad över ditt beslut? Min pojkvän håller inte riktigt med mig..
  • Jojjo82

    Håller med fullständigt! Det är otroligt viktigt att man väljer rätt kirurg och en klinik man känner att man kan lita på. Jag opererade mig på Victoriakliniken i Stockholm och är så himla nöjd med hela upplevelsen. Personalen var fantastisk, lokalen ultramodern och man blev ompysslad dygnet runt Det var så skönt att få ligga kvar där över natten, så att man bara var ett knapptryck ifrån en värktablett. Detta betalade jag ganska mycket för, men det var värt varenda krona att få känna sig så nöjd som jag är idag


    Farwyn skrev 2009-10-14 15:05:05 följande:
    Gå till en klinik du känner är RÄTT. Det kostar mycket och du ska ha ut valuta för varenda krona du lägger ner. Du ska ÄLSKA kliniken :) En tjej jag känner har gjort på Proforma fick jag reda på idag och hon tyckte de hade en supermysig personal som jämt kom in och frågade om man ville ha något att äta eller om man låg bra osv. Jag Vet att jag har valt rätt. Att tjejerna ser olika ut har jag också reagerat på. MEN du får tänka på att en 85 D kupa och en 75 D kupa är helt olika. Det har jag aldrig tänkt på förns jag stod och tittade på en 85 D och kände "neeeeej aldrig! för stor!" sen fick jag fram en 75 D och insåg att kupan var mycket mindre och den kändes helt rätt :) Men man ser också olika ut från person till person. Du kan aldrig titta på en bild och tro att det är så dina bröst kommer se ut sen. Man får lite på sin kirurg och sitt beslut.Nu är det "bara" 3 veckor kvar till min op. Tycker tiden sniglar sig fram.. Längtar något oerhört
  • Jojjo82

    Åh, inte länge kvar nu Lycka till med operationen! Det kommer att bli så fint!
    Kram


    Farwyn skrev 2009-10-19 15:02:20 följande:
    Åhh 16 dagar kvar!Jag önskar jag visste precis storlek på bh så att jag kunde shoppa lite i förväg ;) Är så förväntansfull och kan knappt bärga mig men försöker låta bli att tänka för mycket på det för så blir jag bara nervös som jag jämt blir inför allt. Ska prata med en bekant som jag nyss fick reda på att hon hade op sina bröst på samma klinik för ca 2 veckor sedan. Vad jag fick höra så hade hon bara positivt att säga om kliniken. Att de pysslat om henne och frågat om hon ville ha något. Låter mysigt..
  • Jojjo82

    Min älskade man körde 60 mil enkel resa med bilen och hämtade mig dagen efter operationen! Dock stannade vi i Stockholm (där jag gjorde operationen) i ett par dagar, så jag fick vila upp mig lite innan resan hem.

    En massa lycka till!!

    KRAM


    kjhty skrev 2009-10-22 20:08:23 följande:
    Då var det operation på måndag:D WIehoo! äntligen kan jag äga en BH! Är bara så satans orolig över smärtan..voivoi..Hur tog ni er hem efter operationen?
  • Jojjo82

    Det jobbigaste med resan hem var att säkerhetsbältet satt så hårt över bröstkorgen. Sedan fick vi stanna ganska ofta för att jag skulle få ta en promenad och få igång blodcirkulationen; man är rätt stel efter operationen.
    Har inte hört något om mandelolja, men det skadar ju inte att du testar


    kjhty skrev 2009-10-22 20:49:00 följande:
    Ah 60 mil..Var det jobbigt med alla gupp och allt gasande och b romsande? Jag ska åka tåg tillbaka dagen efter, tror du jag kommer att överleva? Är inte lika mycket gas, broms och kurver:P Jo! du råkar inte ha hört något om mandelolja? Vet du någon som använt detta under graviditeten? Tänkte om det är värt att smörja in brösten så jag slipper bristningar...har jäätelite nu men vill inte få mer!
  • Jojjo82

    Åh, jag tror inte att det är bra alls att hoppa omkring på kryckor när du gjort en bröstoperation! Man får inte lyfta tyngre lyft än 1 kg de första veckorna och man är väääääldigt öm kan jag lova. Man måste verkligen vara jätteförsiktig efter operationen så att man inte skadar sig. Du kan få en blödning och då kanske kirurgen måste plocka ut dina prinsessor och det vill man ju inte! Ta hand om dig


    kjhty skrev 2009-10-23 16:38:01 följande:
    Operationen är hos Citadellkliniken i Landskrona. Ska bli opererad av Jörg Bohn. Åker heeela vägen från Luleå:P kommer nog bli en jobbig resa upp sen=/Ah undra hur det bli när jag är arbetslös då..fast kanske inte behöver sjukskriva mig. Är ledig från allt till november så lär ha återhämtat mig någorlunda, eller? Ah, får hoppas jag pallar med smärtan:DFick nu även reda på att min fotledsoperation bli i november..tror inte det kommer funka så bra med kryckor då, eller någon som vet?Finns så trevligt folk här:D guldvärda!
  • Jojjo82

    Han jobbade på Victoriakliniken när jag gjorde min operation där. Tog mina stygn efter två veckor, men annars vet jag ingenting om honom, tyvärr. Han var väldigt trevlig i alla fall


    Hej123456789 skrev 2009-10-23 18:12:41 följande:
    Någon som har opererats av Örjan Gribbe? Honom har jag aldrig hört talas om ,men han har tydligen arbetat på Victoriakliniken och nu på Proforma.
  • Jojjo82

    Örjan jobbade som plastikkirurg på Victoriakliniken när jag var där, men jag tror att kliniken är Charles klinik. Vi var 8 st som opererades samma dag och då opererade de fyra st var, men de var närvarande på varandras operationer. Dessutom så var Örjan med i undersökningsrummet precis innan operationen när Charles ritade på mig och gjorde den slutliga bedömningen.


    Hej123456789 skrev 2009-10-24 11:38:07 följande:
    Lycka till!Angående Örjan Gribbe så står det på Proforma att han är med i Svensk Förening för Estetisk Plastikkirurgi, men han finns inte listad i deras medlemsregister. HmmSen är det lite konstigt om han har arbetat på Victoriakliniken som är så känd, men man hör bara talas om Charles Randquist.Är det ingen här som har opererats av Dr Gribbe?Man hittar ingen som har opererats av honom när man googlar runt heller...
  • Jojjo82

    Hoppas att allt gått bra! Det värsta av smärtan är över efter en vecka, så håll ut Om du är orolig för infektion, så ring kliniken.
    Kram och grattis till dina nya bröst!


    kjhty skrev 2009-10-28 17:39:44 följande:
    Nu är jag opererad:) har ont som fasiken och dålig känsel och ganska lila..Hoppas då det försvinner. Är dock orolig för infektion vid armhålan..=/ Alla kirurger är nog bra, annars skulle dom nog inte jobba som det:)
  • Jojjo82

    Man är rätt groggy när man vaknar och fruktansvärt trött, så man är inget roligt sällskap Men hade jag haft möjlighet att ha någon bredvid mig när jag vaknade, så hade jag tagit den! Jag lyckades iaf slå numret till min man och säga att jag var vaken och sedan somnade jag...


    Farwyn skrev 2009-10-29 09:39:48 följande:
    Så glad för din skull!!!De ringde mig från kliniken igår och jag ska vara inne kl. 9:15 nästa onsdag.. Mår jätte illa nu för jag är så nervös. Jag sa till min syster som ska med att hon kunde gå när de rullat in mig men nu har jag ändrat mig :p Jag vill hellre att någon jag känner är där när jag vaknar.. Eller är man helt borta när man vaknar?Men som sagt.. är skit nervös
  • Jojjo82

    Nä, någon massage behövde jag inte göra, för mina bröst hoppade tidigt på plats
    Motionera kan du göra i form av att gå ut och gå. Det är bra för läkningen att hålla igång blodcirkulationen. Men gör ingenting som gör ont och lyft inte tyngre grejer för då kan du skada dig. Småsysslor som att diska och dammsuga var inga problem, så mitt råd är att lyssna på din kropp. Är du trött så lägg dig ner och vila. Låt din sambo hjälpa dig med att t.ex. tvätta håret om du känner att det är obehagligt eller gör ont att lyfta armarna. Det är en stor operation du gått igenom, så då måste man vara lite egoistisk och kräva hjälp av andra


    kjhty skrev 2009-10-30 10:52:20 följande:
    Hörru Jojjo82!Har du masserat dina bröst något? Undvikit att motionera och göra små sysslor hemma? Är så orolig över att jag överanstränger mig=/
  • Jojjo82

    En massa lycka till och förskottsgrattis till dina nya tuttar! Du kommer inte att vakna under narkosen, de är proffs


    Farwyn skrev 2009-11-04 05:48:16 följande:
    I dag är dagen.. wish me luckÄr skit skraj för att jag ska vakna upp under narkosen.. det är min största rädsla
Svar på tråden Bröstförstoringstråden 15