• saga 2010

    Luleå brudar 2010

    Hej! Tittar in i tråden som jag troligtvis kommer spendera en del tid i framöver :). Kul att vara här!

    Lycklig81: Vi har bokat kyrka, samma som ni :). Vad gäller lokalen så är det inte klart ännu med vad det blir. Är fortfarande i undersökningstagen ;0).

    Jag har funderat på det där med brudklänningen en hel del, gissar att det är ett av de svåraste valen bland alla val som ska göras framöver. Har tittat en heldel på e-bay som har otroligt fina klänningar till förmånliga priser. Nackdelen är att det kan vara svårt att veta de exakta måtten som gör att klänningen sitter som gjuten. Å andra sidan så om man beställer en i tid finns det möjlighet att lämna in till sömmerska alternativt sälja den om det känns helt fel. (Förhoppningsvis blir det ingen större förlust kostnadsmässigt). Det kan vara väldigt svårt att välja en modell bland alla tusentals varianter så jag har beslutat att göra följande. För att få en bättre känsla av vad för modell känns bra på mig, kommer jag att prova brudklänningar i olika butiker. Ska till Stockholm i oktober och besöka en god vän till mig, ett ypperligt tillfälle att kombinera nytta med nöje och testa klänningar i butiker med ett brett sortiment. På så sätt hittar jag förhoppningsvis ungefär vad jag letar efter och kan med det utgångsläget bestämma om jag vill handla ur butik eller via nätet. Hur ska du göra?

    Har hört att Gammelstads konditori gör de bästa tårtorna. Du kan hitta ett litet urval på www.gammelstadskonditori.se
    Var på ett bröllop i somras som hade beställt sina tårtor därifrån och de var väldigt goda! Personligen gillar jag inte princesstårta alltför mycket så vi kommer nog att välja någon hallonmousse variant tror jag. Syrligt och gott under sommartid.

    Transporten har vi knappt hunnit fundera på. Hur tänker ni göra?

  • saga 2010

    Vad roligt att ni ska ha festen där. Har haft flera skolavslutningar där, det är väldigt fint och idylliskt. Hur kommer ni att göra med transporter och boende? Kommer några av gästerna att bo där? Hur många gäster kommer ni att bjuda? Har du funderat på färgtema och hur ni ska dekorera? Jag är sugen på ljusrosa och vitt, eventuellt med inslag av grönt eller champagne.

    Vi kommer att bjuda runt 80 gäster. Därför det är lite svårt att hitta en lokal som rymmer en del människor och som även ligger relativt centralt i Luleåområdet. Bröllopet kommer att äga rum den 24:e juli, förutsatt att vi får tag i en ledig lokal den dagen :o).

    Ni verkar ha en hel del ordnat ändå. Vi har ännu inte gått ut officiellt med att vi ska gifta oss utan håller ännu låg profil. Ska bli kul att överraska familj och vänner sen!

    Klurigt det där med tårtorna. Det finns ju konditorier lite här och var men jag vet inte nåt om tårtorna. Holms, Anderssons, Trend, Börje Olsson... får börja spana nu då man har vägarna förbi :).

    Komiskt faktiskt att du pratar om helikopter. Det är nämligen min sambos dröm att vi ska göra det, men vi får se. Kanske blir någon tjusig eller cool bil.

  • saga 2010

    Det lät som att det blivit fint i Melderstein efter makeovern! Kommer säkerligen att bli en bra plats att ha festen på!

    När vi skulle boka kyrka så ställdes jag inför helt nya perspektiv. Jag har sedan barnsben sagt att jag ska gifta mig i Gammelstadskyrka. Min sambo ville hellre vara i Domkyrkan så vi beslutade oss för att ett studiebesök var på god plats. Det var en märklig och mäktig känsla då vi klev in i Domkyrkan. Vi blev darriga och fick handsvett då vi gick fram efter altargången. När vi tittade på varandra så visste jag att det var där det skulle ske. Gammelstad är en fantastiskt vacker och charmig kyrka men det finns en stor nackdel. Bänkarna längst fram är vridna i sidled samt att om man är en kort gäst så ser man brudparet väldigt dåligt framme vid altaret pga några staket och grindar som skymmer sikten. Så så blev det med det.

    Jag har funderat på håret men inte bestämt mig ännu. Funderar på att ha det utsläppt med stora lockar eller uppsatt i lite 50-talsstil men hinner nog ändra mig några gånger till. Vill du ha ditt hår som på bilderna i ditt galleri?

    Blommorna kommer jag att välja själv, det blir nåt i ljusrosa/vita färger troligtvis. Kom gärna med inspiration då du varit på bröllopsmässan om dukning mm... vad roligt att få gå på den, det hade jag oxå velat!

    Vi vet ännu inte hur det blir med brudnäbb/brudtärna/bestman. Detta är ett känsligt ämne upplever jag. Från min m2b är det inte nåt problem att välja men för mig är det betydligt svårare då jag har flera fantastiska vänner som betyder så mycket men på olika sätt och framförallt så är jag rädd för att såra någon. Hur tänker ni? Skulle ni ha era barn som näbbar? Ingen brudtärna/bestman?

    En annan sak jag förut var inne på var att pappa skulle få leda fram mig i altargången. Just för att vi har en fantastisk relation och för att jag tycker att det vore en fin handling men jag har läst och förstått att många är oerhört emot
    detta och har förstått att det kanske inte är sån bra idé.

    Fotograf är inte bestämt heller. Ska kolla runt lite på vad för typer av bilder vi vill ha och vilken fotograf som motsvarar våra förväntningar. Vem ska ni ha?

    Arosa: välkommen in! :o)

    Kolla med sax & maskin, de är kända för att göra frisyrer om du vill ha det där lilla extra. Det finns massor med salonger här så det finns säkert många duktiga frisörer. Inte varje dag man gör en håruppsättning så jag kan tyvärr inte bidra med min erfarenhet. Klipp och färg gör jag alltid på Trudes. Hittat världens bästa frisör där men hon har gått på mammaledighet och hur mycket bruduppsättningar som görs där vet jag inte.

    Var ska ni ha bröllopsfesten?

  • saga 2010

    Photo by Maria verkar vara väldigt duktig. Har funderat på henne. Det ska finnas en kille oxå som är grym på att fota men jag minns inte vad han heter eller vad fotoateljens namn är. Får leta lite på nätet.

    Jo vi ska fundera vidare på det där med ledandet av pappa. Har pratat med min sambo om vad han vill så vi får se hur det blir. Såg buketten i ditt galleri, den var väldigt söt och ja det kan bli nåt åt det hållet. Ska sätta mig och lägga in lite bilder och styra upp mina sidor lite eventuellt ikväll. Har inte hunnit engagera mig i den än men det kommer snart, tycker detta är vansinnigt kul.

    Vad ska ni ha för ring? Tittat nåt på detta?

  • saga 2010

    Oj hade ingen aning om att han var så dyr... Har bara pratat med en tjej som tog sina bröllopsfoton med honom och hon var otroligt nöjd. Håller med om att man hellre lägger pengar på annat, typ en ring som ska bäras resten av livet. Men visst vill vi ha vackra foton men det finns ju fler fotografer att välja på :). Vi kommer inte heller att ha fotograf hela dagen utan resonerar oxå så att det tas mycket foton bland gästerna under själva festen. Har en duktig tjej i familjen samt en kompis som kommer få ett extra ansvar över detta. =)

    Nu funderar vi lite över solosång i kyrkan, att vi ska det är bestämt men inte vem. Katrin Grönlund ska vara duktig på att ta ton, känner ni till någon duktig sångare eller sångerska?

  • saga 2010

    Hej I80l, kul att se att tråden växer :)!

    Låter som att er gästlista är relativt lik vår. Kommer bjuda runt 80 gäster varav 20 är barn/ungdommar.
    Var ligger Druidgården? Vilket cateringföretag kommer ni att använda er av? Vi har varit i kontakt med Lottas samt Xanadu. Tittat lite på deras kostnadsförslag och menyer. Xanadus meny lät god men inte helt säker ändå. Lottas verkade inte särskilt intresserade då jag ringde och ställde lit frågor. Det lutar nu mot Örnvik som har duktig kock på plats och även personal. Vi var där på bröllop denna sommar och det var klockrent!

    Idag har vi varit på stan och kollat runt på vigselringar. Min M2b kommer endast ha sin förlovningsring, ingen vigsel. Hur gör ni allihopa? Föll för en Schalins ring samt en Engelbert men det är relativt stor prisskillnad. Finns en rätt kul sida på nätet med massor med vackra ringar www.lamastone.se frågan är bara om man törs beställa ring från nätet. Det är viktigt att vigselringen passar ihop med förlovningsringen anser jag, och då är det svårt att avgöra då man inte kan prova på plats...

    Vilken tid kommer era bröllop äga rum? Vi har valt klockan 16 men efter lite funderingar kommer vi nog att ändra till 15. På så sätt finns det mer tid för att röja på dansgolvet senare ;0). Vi hoppas verkligen på en fest med mycket drag. Någon som kommer att hyra band eller dj? Detta är inte bestämt för vår del än, dyrt med band men det vore samtidigt askul!!!

  • saga 2010

    jaha... är det den dj firman som Ove är inblandad i?

    Bra att ni kan utnyttja ert kontaktnät.

  • saga 2010

    Hur ska ni göra med bröllopsresa?

    Vi har ännu inte bestämt oss för var vi vill åka, men det lutar mot en roadtrip i Europa. Det är en av min M2b´s drömmar och jag tycker själv att det känns som ett spännande och bra sätt att upptäcka Europa på egen hand. Vi kommer eventuellt att önska oss ett bidrag till resekassan som present. Vad ska ni önska er? Listor?

  • saga 2010

    Mars 2010

    Jag har bott i sviten på Quality för 8 år sedan. Då var den iaf ljus och fin med bubbelbadkar. Den kommer ni säkert att tycka om!

    Vad skönt att du har hittat din klänning. Själv har jag beslutsångest, men det är ingen panik ännu. Ska prova lite klänningar i Sthlm om två veckor. Håller tummarna för att det då ska klarna!

  • saga 2010

    Caribien lät helt underbart! Hade jag oxå kunna tänka mig men det känns som att man bör boka resan i god tid då? eller är det lätt att få tag på biljetter bara några veckor innan?

    Vad roligt med alla er som beställt, köpt eller väntar på era brudklänningar. I8ol> var har du beställt din ifrån?

    Jag tittar på klänningar varje dag på nätet, men har väldigt svårt för att välja. Nu har jag dock funnit ett märke som jag blivit kär i nämligen Maggie Sottero. Tyvärr visade det sig givetvis att det var klänningar för en högre prisklass än vad jag hade tänkt mig. Då finns ju kopiorna på e-bay, frågan är om de är fina eller om de ser "billiga" ut. Någon som har erfarenhet av att handla sin klänning från e-bay?

    Arosa> var köpte du din klänning och hur ser den ut? Var roligt att du känner dig så nöjd med den :). Kommer/har ni visat er i klänningarna för era blivande eller väljer ni att hålla på det till bröllopsdagen?

  • saga 2010

    Vilken vacker klänning Arosa!

    Så spännande med dessa klänningar :)

  • saga 2010

    Hej brudar!

    I helgen besökte jag min väninna i Stockholm. Fredagen ägnade vi åt att prova brudklänningar i 4 olika butiker 3 stycken belägna på Hornsgatan och en på Drottninggatan. Efter att ha läst lite på nätet om bemötandet bland bröllopsbutiker, (många skräckhistorier) i Stockholmsområdet var jag aningen nervös.

    Jag som tidgare endast besökt Cinderella i Piteå samt Briar Rose fick lära mig nya ettiketter. Innan vi gick in i samtliga butiker fick vi hänga av oss ytterkläderna och ta av oss skorna för att ersätta dessa med innerskor.

    Butikerna som jag besökte var Bröllopskällarn, Stockholm Brud & Fest, Söders Klädestjänst samt Drottninggatan Brud & Fest. Den sistnämnda skulle jag INTE rekomendera. Snorkig personal som knappt hälsade. De verkade inte alls särkilt intresserade av att sälja till mig, snarare besvärade, det var den enda butiken där jag inte heller fick ta bilder med min kamera klädd i de klänningarna som jag provade. Nej, dit skulle jag aldrig gå tillbaka. Hittade jag en klänning där som jag ville köpa skulle jag beställt den från en annan butik, exempelvis Stockholm Brud & Fest som jag nu istället varmt tipsar om. Det var fantastiskt gullig personal som jobbade där. De var väldigt vänliga och välkomnade, berättade om sina klänningar, sen var det bara att peka så plockade de fram klänningarna. När det var dags att prova klev de in i provhytten och assisterade med påklädnaden. De kom med nya plagg som de rekomederade passa just mig och rynkade inte på näsan då jag ville testa brudklänningarnas Rolls Royce :0). Som sagt var så skulle jag gärna gå dit igen. Butiken var inte jätte stor men de hade de "rätta" klänningarna, fantastiskt vackra och de var oxå den enda butiken av de jag besökte som hade fått in kollektioner för 2010. Jag kan oxå rekomendera Bröllopskällarn som även de hade mycketfina klänningar och trevlig personal. Söders Klädestjänst var ingen större höjdare. Jag upplevde min expedit som okunnig och dålig försäljerska med noll karisma.

    Det var en liten recension om Stockholmsbutikerna. Nu kanske någon undrar om det blev något köp. Syftet var egentligen inte att köpa klänning nu utan att hitta en modell som jag trivdes i för att veta var jag ska lägga blicken. Klokare blev jag faktiskt och jag vet nu på ett ungefär vilken typ av klänning som jag vill ha. Om någon är nyfiken på vilken stil kan ni ta en titt i mitt bildarkiv :)

    Jvö> vi ska gifta oss i Domkyrkan, festen kommer att hållas på Örnvik hotell och konferens. Håller med om att det är himla roligt att planera bröllop. Kan sitta i timmar på nätet och titta på olika saker medan tiden bara rusar iväg :)

  • saga 2010

    Kronan finns kvar som festlokal, men de tar endast upp till 60 gäster. Jag tror att man kan ha festen även på Södrahamnskrogen. Om man vill använda catering finns det även en lokal på Bergnäset som heter Bergnäsgården.

    Fru Engström- vi började med att välja ett datum, dagen därpå valde vi kyrka sen har det varit lite stillestånd tills vi valt lokal. Nu måste vi snart fatta några ytterligare beslut som ska vara klara då vi ska offentliggöra bröllopet på julafton =). Ska bli en riktigt rolig överaskning när vi lägger ner inbjudningskorten i julklapparna. Kan väl oxå säga att det är jag som är den mer drivande personen i fråga om bröllopet då min sambo anser att det är så länge kvar att han tycker det är svårt att planera så mycket i förväg.

Svar på tråden Luleå brudar 2010