• Lapinette

Bubbel, brasa, bröllop (blöja)

Åhhh Dirty Sexy Money ... varför fick inte den serien fortsätta?!??

Tja, vad har vi gjort? I torsdags gick vi och såg Inglourious Basterds och efteråt när vi promenerade hem slank vi in på Grill. Fick vänta en liten stund på bord men vad gör det när deras drinkar är underbart goda? En blodapelsin mojito och sen blev det en rossini med ett glas rött innan maken och jag lullade nöjda och glada hemmåt i natten.

I fredags blev det som vanligt spinning och eftersom vi varit ute och ätit i fredags gick vi för en gångs skull hem och gjorde middag. Satt sedan och såg en fransk film på dvd och gick och la oss ganska så tidigt. Tänk att man blivit så pass gammal så just det där med att få sömn är otroligt betydelsefullt.

Kan säga att sömnen blev något rubbad förra helgen då vi hade min bror + famil och vår vän från San Francisco här på middag. Hade som vanligt förberett 3-rätters och de blev faktiskt försökskaniner ... alla rätterna var nya varav desserten gjordes av maken (plommonclafouti). Nå väl, vi satt här och pratade, en hel danssnack blev det då både bror och kompisen i SF är gamla avdankade tävlingsdansare och mer och mer vin öppnades och det bara senare och senare. Brorsan + familj gav sig av hemmåt vid två-tiden och vår SF kompis som blev riktigt pigg ju närmare morgongryning vi kom och gick vid fyra snåret.

Jag var helt ok i söndags och vaknade ganska tidigt för att ha gått och lagt mig så sent (åldern!). Maken kom upp och åt frukost och sen gick han och la sig igen medan jag tog hand om alla glas i köket. Det blev både champagne, vitt, rött och cognac.

Som sagt, det var förra helgen. Den här helgen har vi varit ute och njutit av det underbara vädret. Packade matsäck imorse och åkte ut till en sjö. Promenerade, hade picnic vid vattanbrynet och bara njöt. Sen åkte vi faktiskt förbi ett shoppingcenter (ett av Stockholms bästa) som låg i närheten så maken fick prova lite vinterjackor. Själv köpte jag mig en ny, klassisk, vinterkappa, 3/4 i svart, i veckan. Så nöjd då jag letat ganska länge ... har haft min i 8-9 år!!!

Ja, det är väl vad som har hänt här de senaste två helgerna. Innan dess hade jag min pappa här och det var helt UNDERBART!

• Lapinette

Gemma - det var verkligen underbart att träffa honom. Vi pratade om allt mellan himmel och jord och en liten skvätt allvar. Mest allvar blev det när vi åkte ut till landet och besökte min mamma och sambo. Det blev en suveränt bra dag med massor av god mat, vin, bad i deras vedeldade tunna och en hel del tårar och känslor. Observera, inget som var negativt utan bara en massa varma känslor och min mor som både bad om ursäkt (don't ask me why) till min far och som sa åt honom att aldrig göra detta igen dvs försvinna från våra liv.

Pappa sa till alla som vi träffade att Sverige är paradiset så när han väl skulle åka hem kändes det hemskt att skicka tillbaka honom till "helvetet". Självfallet grät jag när vi sa adjö men har sedan dess pratat med honom var och varanna dag. Han har bl a varit med oss vid frukost och i lördags när vi hade middag här så satt brorsan och pratade med honom och vi andra vinkade i bakgrunden. Tacka vet jag Skype!

Förstår att det är jobbigt och en helt annan känsla att vara hemma i Sverige denna graviditet. Sen har du redan en liten som pockar på uppmärksamhet. Inte mycket vila för dig. Själva försöker vi njuta så mycket som möjligt för vi vet att livet kommer att bli otroligt annorlunda när vi väl är 3 i familjen.

• Lapinette

förhoppning - jag har nog allt sett hur ni festade i Spanien ! Verkar som en otroligt härlig sommar men tråkigheter låter inte skoj. Vad har hänt?

• Lapinette

Mlle M - jo, vi skulle gärna vilja åka till Japan men jag vet inte om det blir det redan nästa år eller om vi kanske tar en kombination när vi ska till Sydkorea och hämta vårt barn om ca 1,5 år. Sen kan det ju bli så att vi väljer ett annat land att adoptera ifrån och att köerna förändras .... så det är svårt att planera MEN om vi ska till Sydkorea känns det otroligt dumt att inte först ta en sväng över "sjön" till Tokyo.

Gemma - stackars liten som har fått svinkoppor! Men det låter som ni har det mysigt hemma hos dina föräldrar. Skönt att kunna åka iväg så där och själv bli lite omhändertagen.

Annars en rätt så vanlig tisdag. Har varit en sväng i Uppsala nu på eftermiddagen för att göra en presentation hos en myndighet. Hem för att svida om och gå till SATS för en timmas hoppande, dansa house. Nya steg, tänka, tänka samtidigt som man hoppar! Nu är både hjärnan och kroppen helt slut. Sitter här med misosoppa (pappa lämnade en massa portioner) medan maken sitter i konferenssamtal som lär ta en massa timmar. Så här är det i slutet av ett kvartal. Tur att det inte är oftare än så!

• Lapinette

Amelle ? vi reser alltid mindre under hösten. Vet inte varför det blivit så eller så är det för att vi alltid har förbrukat all vår semester . Vi ska dock ned till Berlin om ett par veckor och möta upp makens bror + fru + hennes syster + man. Det ska bli trevligt!

Ni verkar fara och flänga en hel del. Mysigt med en helg i Paris med massor av god mat och vin. Det var nu ett tag sen vi var där, typ 1,5 år sedan om jag inte minns helt fel.

Izunia - Skönt att du får komma iväg och prata om din förlossningsskräck men varför får du inga regelbundna tider? Måste väl vara bättre med någon slags kontinuitet.

Har inte tittat på förlossningar på tv och känner inget behov av det och dessutom så lär jag nog aldrig uppleva någon i verkliga livet heller.

Gemma ? stackars lilla monstret. Har hon inte fått nog med elände?

Förhoppning ? skulle absolut välja Istanbul! Har själv Milano som en av mina ?vill aldrig mera tillbaka städer? trots detta har jag varit där allt för många gånger och Madrid har jag hört ska inte vara så speciellt.

Ego ? idag är det en helt vanlig fredag förutom att det verkar som jag blir själv på kontoret. Tar nog en sväng ned till Stureplan på lunchen för att kolla lite vintershopping. Ikväll blir det som alltid på fredagar ? spinning med maken och sen antingen middag på restaurang på vägen hem eller så funderar jag på helstekt fläskfilé med rostade grönsaker. Fick tips om ett Chilenskt vin i förra veckan som skulle vara trevligt att prova ikväll. Imorgon ska vi på vinprovning med min bror + sambo. Sen har hon efterfrågat moules frites och då Musslan/Wasahof var fullbokat tror jag vi kommer att gå till Duvel. Sen kanske, kanske vi kommer att renovera den lilla hörnan i hallen ? men det återstår och se. Vi har skjutit upp det i flera veckor då vi har prioriterat att vara ute i solen än att sätta tapet.

• Lapinette

Izunia, vi har redan fixat det mesta i hallen men ska ha upp en mörk tapet bakom en ny, svart sko och hatthylla. Tycker det är så opraktiskt med en vit vägg där då den blir skitig med en gång. Har även köpt en skinnpuff med förvaring inuti på Mio (som ska komma i nästa vecka). Får nämligen en liten plats över och tyckte att förvaring samtidigt som man kan sitta på den för att ta på skorna var idealiskt.

Skönt med semester! Jag vill också!!!

Gällande vinet så minns jag inte alls vad det hette ... jo, det var ett årtal. Hittade den nu när jag sökte på Systembolaget. Den heter 1865. Annars är vår favorit (husets vin) Penfolds Bin 28 Kalimna. Penfolds har vinprovning på Operaterassen med en meny gjord av Catenacci. Hade gärna gått men de platserna tog raskt slut .

• Lapinette

förhoppning - var inte du i Reykjavik i våras?!

Själv hade jag lagt in ett stopp på Island på vägen till New York. En resa jag planerat att vi skulle göra när jag fyller 40 år i vår MEN maken blev helt rasande och sa åt mig att sluta planera. Det är visst han som ska överraska!

• Lapinette

förhoppning - har spenderat några timmar i Pisa och det jag minns tyckte jag om. Hela den regionen är trevlig. Själva hyrde vi ett itet stenhus precis ovanför vid Speziabukten.

Jag kan varmt rekommendera ett besök i Lucca som ligger ca 30 minuter från Pisa. En supermysig liten stad med en stor ringmur runt som man kan flanera på. Gillade den staden jättemycket förutom att vår bil vägrade starta när vi skulle åka därifrån ... men det är en annan historia.

Om ni hyr bil en dag så kan ni alltid göra ett stopp i Lucca på er väg till Florens. Florens är en av mina favoritstäder. Har varit där flera gånger men har inga specifika tips mer än att flanera runt i stan och njuta. Om du går in på restråden så har en av tjejerna precis varit i Florens och gett tips.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455-31.html

• Lapinette

förhoppning - jag tror ni får det bra och trevligt vart ni än åker i den regionen. Sen kan ni ju alltid och som ni även planerat göra utflykt till Florens.

Gemma - vet att du får en tid sedan frågade hur det gick med mina fotoalbum. Kunde inte säga så mycket då eftersom projektet legat på is sen i vintras men nu är jag igång igen. Hade en bunt kort och album som bara låg och väntade. Är nu framme på våren 2007 .. inte illa . Samtidigt håller jag på med ett annat fotoalbumsprojekt. Ska göra ett album till min pappa med kort tagna under de 10 dagar han var och besökte oss. Har nu dragit ned från ca 500 kort till 150. Ska för första gången göra ett album digitalt dvs göra själva albumet direkt från en fotosida. Har precis börjat och inser att det kommer att ta tid. Det finns för många valmöjligheter ... vilken stil på text, vilken färg på sidan/sidorna, ramar och annat skoj. Blir det albumet bra så ska jag även beställa till min mamma och sen göra ett Kalifornienablum till oss själva.

• Lapinette

förhoppning - har varit på "gamla" Per Lei som låg här på Östermalm och ätit en alla hjärtans dag middag med maken. Det var ok men lite stelt tyckte vi. Det nya stället fick ingen bra kritik i en av de tidningar jag brukar läsa, SvD eller DI. Kommer dock inte ihåg varför. Gå dit och prova utan några recensioner och andras åsikter!

För jag tillhör en av de få som blev jättebesviken på Pontus. Hoppas ni kommer att tycka det motsatta.

Gemma - skulle aldrig klara av att åka i bilen utan att få sjunga med. Jag skrålar gärna högt och ljudligt (stackars maken).

Låter verkligen byråkratiskt gällande ert hus. Hoppas det löser sig och inte tar allt för mycket tid och kraft så ni kan börja med utbyggnaden snart.

Amelle - ha det så ljuvligt i Paris!

Svar på tråden Bubbel, brasa, bröllop (blöja)