• Hammer­man
    Äldre 8 Sep 23:31
    2195 visningar
    6 svar
    6
    2195

    För mycket träning?

    Nuvarande träningsschema ser ut som följer:

    Mån, Ons, Fre, Lör, Sön: Styrka (fördelat på olika muskelgrupper, måndagar tränas bröst, lördagar rygg etc).

    Tis, Tor: Aikido.

    En tanke slog mig efter kvällens aikidopass. Vi är en liten klubb som tyvärr tappade massvis med medlemmar för drygt ett år sen (folk som flyttade etc). Konsekvensen är att vi har ett väldigt tunnt toppskikt som kan lära ut något. De flesta i klubben är liksom jag nybörjare. Jag tycker verkligen om klubben jag tränar för och vill absolut inte sluta, MEN kvalitén på träningen kan definitivt bli bättre.

    Och istället för att gnälla på forum om just den saken hade jag tänkt ta saken i egna händer och bli bättre på kampsport själv. Och jag har just sett att en jujutsuklubb nära mig har nybörjarträning måndagar och onsdagar.

    Den galna slutsatsen blir då att helt enkelt smacka på två jujutsupass ovanpå nuvarande träningsschema!

    Dock är jag osäker på hur mycket kroppen egentligen orkar med och skulle vilja ha lite input från de träningsgurus jag hoppas väntat hela sina liv på att få besvara just den här frågan. Slutar det bara i att jag bryter ner kroppen är det ju liksom lite lönt.

  • Svar på tråden För mycket träning?
  • Tootic­ki
    Äldre 9 Sep 08:27
    #1

    Jag skulle nog råda dig att träna båda kampsporterna men att dra ner rejält på styrkepassen. Anledningen är att kampsporten är allsidig träning som bygger upp kondition, styrka, smidighet etc medans styrketräning bara bygger muskler och kan göra dig stel. Någon vilodag i veckan skulle jag nog rekommandera dig i alla fall...

    Jag är dock ingen träningsguru så du behöver inte lyssna på mig.

  • Supers­tarfia
    Äldre 9 Sep 08:34
    #2
    Tooticki skrev 2009-09-09 08:27:22 följande:
    Jag skulle nog råda dig att träna båda kampsporterna men att dra ner rejält på styrkepassen. Anledningen är att kampsporten är allsidig träning som bygger upp kondition, styrka, smidighet etc medans styrketräning bara bygger muskler och kan göra dig stel. Någon vilodag i veckan skulle jag nog rekommandera dig i alla fall...Jag är dock ingen träningsguru så du behöver inte lyssna på mig.
    Styrketräning är bra.. men jag skulle dra ner lite på det, men att det skulle göra dig stel är en myt.. de gäller ju dock att stretcha ordentligt efter varje pass..

    Själv brukar ja köra 30 min kondition, stretcha, 45 min styrka, stretcha och sen avsluta med 10 min kondis och stretch på det..
  • Fruxo
    Äldre 9 Sep 09:36
    #3

    Några frågor:
    Vad är målet?
    Varför kör du styrka 5 dagar i veckan?
    Varför tränar du kampsport?

    Är kampsporten viktig för dig? Det verkar ju så eftersom du vill lägga till 2 pass.
    Är styrketräningen viktig för dig? Vill du syssla med bodybuilding?

    Om svaret är att kampsporten är viktig: lägg då till mer kampsport, men dra ner på styrketräningen till 1-2 helkroppspass i veckan. Att splitta så mycket som du gör känns som något man gör på elitnivå i bodybuilding.
    Det blir fortfarande mycket träning, 5-6 pass i veckan. Ta en lågvecka när du känner att det behövs.

    Om svaret är att det är styrketräningen som är viktig så skulle jag inte råda dig att träna jujutsu också.

  • Hammer­man
    Äldre 9 Sep 16:11
    #4

    Kruxet är att bägge sakerna känns ungefär lika viktiga.

    Meh, får helt enkelt fara och styrketräna som vanligt nu om en stund, fara hem och äta och vila en liten stund efter det och sedan åka och testa på jujutsun och känna på hur det känns.

  • shakyn­ose
    Äldre 9 Sep 16:39
    #5
    Hammerman skrev 2009-09-09 16:11:21 följande:
    Kruxet är att bägge sakerna känns ungefär lika viktiga.Meh, får helt enkelt fara och styrketräna som vanligt nu om en stund, fara hem och äta och vila en liten stund efter det och sedan åka och testa på jujutsun och känna på hur det känns.
    Du kommer nog inte dö av det!
  • Hammer­man
    Äldre 9 Sep 19:37
    #6

    shakynose skrev 2009-09-09 16:39:21 följande:


    Du kommer nog inte dö av det!
    Antagligen inte. Men eftersom jag är jag så hade jag naturligtvis missat en i sammanhanget tämligen viktig detalj och lärde mig först när jag bytt om och gick in i lokalen att nybörjarpassen inte drar igång förrän den 14:e. Så har man varit ute i ogjort väder igen.
Svar på tråden För mycket träning?