Inlägg från: BlomAnna |Visa alla inlägg
  • BlomAnna

Vad säger dom på en borgerlig vigsel??

Långa versionen:

Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    Tar alltså du N. N denna N. N. till din äkta hustru att älska henne i nöd och lust? (Svar: Ja.) Tar du N. N. denna N. N. till din man att älska honom i nöd och lust? (Svar: Ja.)
    (Paret kan här växla ringar).

Ge varandra handen till bekräftelse på detta. Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig det löfte om trohet, som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, förtroende och kärlek och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må enighet och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.

Korta versionen:
    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    Tar alltså du N. N. denna N. N. till din hustru? (Svar: Ja.)
    Tar du N. N. denna N. N. till din man? (Svar: Ja.)

Jag förklarar er för äkta makar.

• BlomAnna

Vigselförrättarna brukar vara ganska så öppna med hur detta säga etc, men det finns vissa saker som måste vara med. Tror det är det tar du denna...

Om man vill skriva sina egna löften brukar VF kunna tipsa om vad som ska vara med om de ska gälla så att säga...

Bäst är att prata med VF om hur man vill lägga upp det.

Lycka till

• BlomAnna

Om du vill ha det som de säger i kyrkan kanske kyrkan är ett bättre alternativ?

Självklart kan man ha dikter och sånger under en borgerlig vigselceremoni.

Vi tänker lägg upp det ungefär så här:
    Ingång till musik: Där du andas med Marie Fredriksson. Vigselförrättare läser måhända texten. Kristian sjunger håll mitt hjärta av Björn Skifs. Vigselförrättare pratar, vi läser våra löften för varandra. Ringväxling. Vigselförrättare förklarar oss man och hustru. Utgång till musik: ej bestämt än

Svar på tråden Vad säger dom på en borgerlig vigsel??