Vad säger dom på en borgerlig vigsel??
Vad brukar vigselförättaren säga? Har förstått att man kan i stort sett forma sitt bröllop som man själv vill ha det.
Men jag undrar VAD dom säger för något...
Finns det någon sida man kan läsa texten?
Vad brukar vigselförättaren säga? Har förstått att man kan i stort sett forma sitt bröllop som man själv vill ha det.
Men jag undrar VAD dom säger för något...
Finns det någon sida man kan läsa texten?
Långa versionen:
Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
Tar alltså du N. N denna N. N. till din äkta hustru att älska henne i nöd och lust? (Svar: Ja.) Tar du N. N. denna N. N. till din man att älska honom i nöd och lust? (Svar: Ja.)
(Paret kan här växla ringar).
Ge varandra handen till bekräftelse på detta. Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig det löfte om trohet, som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, förtroende och kärlek och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må enighet och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.
Korta versionen:
Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
Tar alltså du N. N. denna N. N. till din hustru? (Svar: Ja.)
Tar du N. N. denna N. N. till din man? (Svar: Ja.)
Jag förklarar er för äkta makar.
Vigselförrättarna brukar vara ganska så öppna med hur detta säga etc, men det finns vissa saker som måste vara med. Tror det är det tar du denna...
Om man vill skriva sina egna löften brukar VF kunna tipsa om vad som ska vara med om de ska gälla så att säga...
Bäst är att prata med VF om hur man vill lägga upp det.
Lycka till
Tack för svar.
Känner att just det här med löftena vill jag ha med. Fast jag tror nog att jag vill ha det som kyrkan brukar ha, kan man det. Sen funderar jag på om man kan ha med en dikt el något?
Och slutligen utsång.
Vet nämligen inte vem våran vigselförättare är än. Dom hade inte sett ut någon förra veckan.
Om du vill ha det som de säger i kyrkan kanske kyrkan är ett bättre alternativ?
Självklart kan man ha dikter och sånger under en borgerlig vigselceremoni.
Vi tänker lägg upp det ungefär så här:
Ingång till musik: Där du andas med Marie Fredriksson. Vigselförrättare läser måhända texten. Kristian sjunger håll mitt hjärta av Björn Skifs. Vigselförrättare pratar, vi läser våra löften för varandra. Ringväxling. Vigselförrättare förklarar oss man och hustru. Utgång till musik: ej bestämt än
De har faktiskt sedan den 1 maj bytt den långa vigseltexten till en ny skriven av Per Anders Fogelström, tycker att den är väldigt fin:
Ni vill ingå äktenskap med varandra.
Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra.
Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.
Eftersom ni har förklarat att ni ill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust? (Ja)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust? (Ja)
(Paret kan växla ringar)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
När ni nu går ut í livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.
Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap
Den valde vi, det var alt 2. Fanns en kortare cermoni också.