Inlägg från: Karlstadtös i Stockholm |Visa alla inlägg
  • Karlstadtös i Stockholm

    Juli 2010 del 3

    rosesarered skrev 2009-09-03 17:51:37 följande:
    Nu har jag hittat den nya tråden!KatjaB,jo jag kom att tänka på att det kanske inte är så kul för de som är lite äldre att sitta på marken. Klappstolar är inget dåligt alternativ men det känns som att det blir rätt dyrt att hyra det till runt 70 gäster. Har ni hittat något företag som hyr ut billigt?Karlstadstös,tack så mycket har samlat på mig en himla massa bilder som jag har i en mapp på datorn, ett urval här i mitt galleri. Stativen har jag hittat i en inredningsbutik i Uppsala men jag vet att ClasOhlson haft liknande nu i sommar så det är ett tips!
    Ok! Tack för tipset, då ska jag kolla där på stativ!
    Stolar kommer det att bli för vår del också. Och förhoppningsvis så kommer det bli någon form av live-musik med stråkar före, under och efter vigseln. Har inte kollat upp detta än, men har en del musiker-vänner som förhoppningsvis har kontakter. Idag valde vi våra in- och utgångslåtar! =)

    Angående tält så har jag hört att det är många som köper ett gäng små tält på Rusta t ex och lämnar de o-uppackade tills de vet att de måste använda dem. Blir det inte dåligt väder så behöver de alltså inte packa upp dem och då kan man lämna tillbaka dem efteråt. Himla smart tycker jag! =)

    Annars är det maten som är svår tycker jag. Vi har en lokal dit vi får ordna själva med mat och dryck, så nu funderar vi på om det är värt det att göra de kalla rätterna (för- och efterätt) själva eller om vi vill köpa oss fria... =) Låter spännande med egna Cupcakes Sockersmulan. Har du ett beprövat recept?
  • Karlstadtös i Stockholm

    Lägger till mig här då:


    källerudd skrev 2009-09-03 19:27:08 följande:
    Sorry hittade inte denna...så startade oxå en ny...Kan man ta bort den jag startade???Tänkte att jag kopiera in en lisa oxå så får alla nya lägga till sig...Tror jag fick tag på den senaste...tessomac: 3 juliAnneliM: 3 julih and a 2010: 3 juliLyckligtjej: 3 juliIdajohanna82: 3 juliFenixx: 3 juliaikidoaasa: 3 juliMrs Opp: 3 juliKatjaB: 10 julibrudjuli2010: 10 julikikki kikki: 10 juliTokisen: 10 juliPeriwinkle: 10 julisommar10: 10 juliKullaberg: 10 julisockersmulan: 10 juliJuli 2010: 10 juliFru Indosaurie: 10 julizeldae: 10 juliLycklig 81: 17 juliLoveA: 17 juliKarlstadtös i Stockholm: 24 juliSandie87: 24 juliJuli100724: 24 juliEverton: 24 juliGotlandstös: 24 juliNyen80: 24 julisuzem: 24 juliRosesarered: 24 juliMiss Alice: 25 juliKällerudd: 28 juliSarahkka: 31 juliJossposs: 31 juliGrönprickig: 31 juliClea: 31 juliSajberpillan: 31 juli
  • Karlstadtös i Stockholm

    tessomac: 3 juli
    AnneliM: 3 juli
    h and a 2010: 3 juli
    Lyckligtjej: 3 juli
    Idajohanna82: 3 juli
    Fenixx: 3 juli
    aikidoaasa: 3 juli
    Mrs Opp: 3 juli

    KatjaB: 10 juli
    brudjuli2010: 10 juli
    kikki kikki: 10 juli
    Tokisen: 10 juli
    Periwinkle: 10 juli
    sommar10: 10 juli
    Kullaberg: 10 juli
    sockersmulan: 10 juli
    Juli 2010: 10 juli
    Fru Indosaurie: 10 juli
    zeldae: 10 juli

    Lycklig 81: 17 juli
    LoveA: 17 juli

    Sandie87: 24 juli
    Juli100724: 24 juli
    Everton: 24 juli
    Gotlandstös: 24 juli
    Nyen80: 24 juli
    suzem: 24 juli
    Rosesarered: 24 juli
    Hante: 24 juli
    Karlstadtös i Stockholm: 24 juli
    Miss Alice: 25 juli

    Källerudd: 28 juli

    Sarahkka: 31 juli
    Jossposs: 31 juli
    Grönprickig: 31 juli
    Clea: 31 juli
    Sajberpillan: 31 juli

    Så där ska det va...

  • Karlstadtös i Stockholm
    rosesarered skrev 2009-09-04 13:45:56 följande:
    Vad blev det för ingångs- och utgångsmusik?
    Det finns ju hur mycket fina låtar som helst! Men vi kom fram till att det är viktigt för oss att ha glada låtar. Så eftersom vi båda ryser så fort vi hör den klassiska brudmarschen av Mendelssohn så ska vi ha den som ingångslåt. Den känns så pampig och klassisk att vi inte vill vara utan den. Utgångslåt valde vi båda två Änglagård av Isfält. Den känns så glad och somrig! Skönt att inte behöva kompromissa utan att vara överens direkt! =)

    Tror vi ska köra DJ på festen. Det är det som vart mest lyckat på de bröllop vi vart på tidigare. Då kan vi ju dessutom dra på mer av vår moderna dansmusik när kvällen börjar bli sen... =) Känner mig inte ledsen över att inte ha liveband alls faktiskt. Vi känner dessutom en jättebra DJ som vi hoppas vill spela. Hmm, undra när man ska fråga honom?
  • Karlstadtös i Stockholm

    CeKe skrev 2009-09-11 12:47:03 följande:


    Tack så mycket! Det känns som att korten blev väldigt mycket "oss", eftersom vi fiskar rätt mycket, gillar att va ute på sjön etc. Har annars förstått att det inte är så vanligt med stämplar av flöten. Skratt, finns inte att få tag på, verkar det som! När jag frågade efter det, fick jag frågan om jag skulle anordna en fiskefest =) Så är det ngn som har tips på ställen som säljer stämplar med flöten på, är jag idel öra! Annars blir det till att rita 60 flöten för hand eller konstruera en egen stämpel!
    Det finns flera tillverkare som säljer marina stämpelmotiv. Jag är faktiskt kortmakare (gör personliga kort på beställning) och kan den där världen ganska bra. Jag kan inboxa dig länkar till flera e-butiker med marina motiv om du vill.
  • Karlstadtös i Stockholm
    NightElf skrev 2009-09-14 15:27:01 följande:
    mailbomba gärna mig med! Har också marint tema...Karlstadtös i Stockholm skrev 2009-09-14 13:50:10 följande:
    Japp, du har länkar i din gärstbok! ;)
  • Karlstadtös i Stockholm

    Det känns som om nästa steget i vår planering är att boka catering, men jag tycker att det är riktigt svårt att göra det. Jag har ringt till alla som jag blivit rekommenderad och fått exempelmenyer med priser, men alla har olika priser på olika typ av rätter och alla säger dessutom att de kan laga något annat om det finns önskemål om det. Problemet är ju bara att vi inte har bestämt meny än, och det känns väldigt tidigt att göra det redan nu. Men som sagt hade det vart skönt att ha det bokat så att det är klart. Har ni bokat catering än? Ni som har det, på vilka grunder? Vet ni redan vilken meny ni vill ha? Tycker det känns tråkigt att bara ta en för att få det gjort också...

  • Karlstadtös i Stockholm

    Tack för tipset! Då ska jag kanske höra mig för hur det ser ut med hotellen i närheten av oss då. Bara skönt att kunna bocka av en sak till!

  • Karlstadtös i Stockholm

    Här har det också vart lite lugnare ett tag nu, men det faller någon mer detalj på plats för varje vecka känns det som. Vi har nu bokat fotograf (jippie!) och vi fick ett glädjetjut till JA nu i helgen när vi frågade vår toastmaster och toastmadame om de ville vara en del av vårt bröllop. Känns jättekul att väva in lite fler i bröllopet och det börjar sakta kännas mer och mer verkligt känner jag. Just nu funderar vi på hur vi ska göra med bröllopsresa. Det lutar åt en weekend i samband med bröllopet och en längre resa nästa november, men inget är bestämt än.

    När det gäller inbjudningar har vi också börjat fundera. Eftersom jag är kortmakare själv så blir det ju lite av en hjärtefråga för mig. Jag har designat och gjort bröllopsserier till många brudpar innan och har just nu beställningar på två bröllop i sommar, så jag tänker mer på deras bröllop än mitt egna =) Men jag antar att det är dags att ta tag i det där snart...

  • Karlstadtös i Stockholm

    Här har det också vart lite lugnare ett tag nu, men det faller någon mer detalj på plats för varje vecka känns det som. Vi har nu bokat fotograf (jippie!) och vi fick ett glädjetjut till JA nu i helgen när vi frågade vår toastmaster och toastmadame om de ville vara en del av vårt bröllop. Känns jättekul att väva in lite fler i bröllopet och det börjar sakta kännas mer och mer verkligt känner jag. Just nu funderar vi på hur vi ska göra med bröllopsresa. Det lutar åt en weekend i samband med bröllopet och en längre resa nästa november, men inget är bestämt än.

    När det gäller inbjudningar har vi också börjat fundera. Eftersom jag är kortmakare själv så blir det ju lite av en hjärtefråga för mig. Jag har designat och gjort bröllopsserier till många brudpar innan och har just nu beställningar på två bröllop i sommar, så jag tänker mer på deras bröllop än mitt egna =) Men jag antar att det är dags att ta tag i det där snart...

  • Karlstadtös i Stockholm

    rosesarered skrev 2009-11-19 15:46:41 följande:


    Karlstadtös,Grattis till fotograf och toasmasterpar!Nu blev jag väldigt nyfiken på att du är kortmakare. Inbjudningarna är en av dom viktigaste sakerna för mig med gällande bröllopet. Däremot så kan jag inte påstå min vara nån kortexpert. Har du några bra tips till oss som ska pyssla egna kort?Vi har tänkt göra kort som har en ficka som man kan lägga infokort i.Har köpt en såndär grej man gör vikningar med och sen pappersskärare.Ös på med tips!!
    Visst kan jag komma med tips! Jag har ju gjort flera tusen bröllopsinbjudningar (om man slår ihop alla, dock likadana) så nog har jag lite erfarenhet i alla fall... =) Det första jag tycker man ska göra är att investera i en pappersskärare, precis som du har gjort. Att sitta och klippa blir varken speciellt snyggt och det tar dessutom väldigt lång tid. Det brukar finnas ganska enkla skärare för ett par hundra om man letar lite. Sedan är ett tips att planera för monteringen av kortet. Se till att använda en bra dubbelsidig tejp som sitter ordentligt för stora ytor på kortet. Använd aldrig lim om det inte är något speciellt ni vill sätta på som kräver det. Det blir oftast inget snyggt alls, syns igenom och i värsta fall så blir det bubbligt, om pappret inte tål fuktighet. Vad kan jag mer tipsa om... Kanske att leta runt ordentligt på nätet efter det ni vill ha. Många känner bara till Panduro och de tar oftast dubbla priser på det mesta.
    Layout-mässigt får man nog mest känna sig fram. Köp hem lite provpapper i olika nyanser och provlägg dem mot varandra för att försöka få en harmoni i färger och en balans i kortet.

    Jag tycker själv att det är viktigt med inbjudningarna eftersom de ger ett första intryck hos gästerna och talar lite grann om vad man som gäst kan förvänta sig av festen. Därför väljer jag ofta ett kort efter att ha pratat med brudparet om deras mål och planer för bröllopet och matchar färger och stil efter det.

    Sorry för mycket text, men jag hoppas att jag kunde hjälpa lite. Det kanske är lättare om ni frågar mig specifika saker, så kan jag svara lite kortare... =)
  • Karlstadtös i Stockholm

    rosesarered skrev 2009-11-19 21:13:33 följande:


    Tack så mycket för tipsen!Tycker att det är svårt med korten för det finns så mycket fint man kan göra!Kikade in på din blogg och du är väldigt duktig!! det var verkligen jättefina kort.Det första kortet liknade väldigt mycket inbjudningskorten som vi tänkt göra.Jag kan lägga en bild på vårt provkort i mitt galleri.Vi har tänkt använda oss av vitt pärlemorpapper i basen istället för det ljusgröna som det är på provkortet. är inte riktigt nöjd med monogrammet heller och funderar på att kanske använda fler lager av papper på monogrammet. Så som du hade gjort på det rödsvarta kortet i din blogg.Pappret med struktur var väldigt snyggt, alltså på det vita kortet i bloggen.
    Ja visst är det svårt! Men också väldigt kul! =)
    Era kort är ju jättefina! Enkla men personliga på något sätt. När det gäller monogrammet och flera lager papper, så jobbar jag alltid med flera lager papper för att få ett djup i kortet och det får oftast en helt annan känsla i det då. Kanske är det som behövs för att det ska kännas rätt?
  • Karlstadtös i Stockholm

    Casmel skrev 2009-11-19 21:16:04 följande:


    Tack för tipsen Karlstadstös Jag har precis börjat beställa saker till mina inbjudningskort och har såklart köpt in 2 paket glue dots...menar du att jag ska ha dubbelsidig tejp istället? :-SJag funderar lite och anar att du har rätt i det du säger...ganska logiskt att det blir buligt och bubbligt om man använder sånna...hmm...Tips om var man köper riktugt bra dubbelsidig tejp, någon???Har precis fått reda på att vår tilltänkta fotograf inte kan just på vår bröllopsdag Så nu får jag börja tänka om vad gäller den biten...Första bulan på vägen, annars har allt flytit på
    Gluedots är faktiskt en väldigt bra uppfinning och jag använder de som komplement till den dubbelsidiga tejpen. Dotsen är inte blöta utan mer klibbiga och de sitter (oftast) väldigt bra. Gör så att du använder dubbelsidig tejp på det du kan, eftersom det sitter allra bäst, och gluedots på små detaljer som är svåra att tejpa. Band, blommor, knappar o s v fäster jag alltid med gluedots.

    Nu ska jag berätta en hemlis! =) Den absolut bästa tejpen hittar ni på, hör och häpna, Biltema! Och det är det absolut billigaste också, till råga på allt! =) Kan inte bli bättre. Den är väldigt bred och sitter som berget och jag brukar lagra upp ordentligt när jag är i Karlstad och hälsar på. Har fått många konstiga blickar när jag gått ut med famnen full av tejp... =)
  • Karlstadtös i Stockholm

    CeKe skrev 2009-11-19 22:09:01 följande:


    Jag har hittat bra dubbelsidig tejp på prickiform.se. Ska beställa mer därifrån själv!
    Precis! Det finns ju smal tejp som man kan dra längs kanterna och som är bra att använda för att fästa band och andra smala samer, men jag använder uteslutande Biltema-tejp. Först och främst för att den sitter bäst och sen för att det blir mycket billigare. Men vill man inte hålla på att klippa till småbitar funkar en smalare tejp också jättebra!
  • Karlstadtös i Stockholm

    CeKe skrev 2009-11-20 09:25:55 följande:


    Underbart tips =) Då ska nog Biltema få sig ett besök Behöver i o f sig även andra grejer från prickiform. Har fått för mig att skicka korten i cellofankuvert och har hittat såna där...Karlstadtös i Stockholm skrev 2009-11-20 09:19:14 följande:
    Cellofankuvert är ju jättefint! Är det helt klara/genomskinliga du är ute efter så kan jag tipsa om Sykompaniet.se som har både väldigt många storlekar och ganska mycket billigare.

    Inser att det börjar bli dags att pyssla lite med våra egna inbjudningar... Men av någon anledning kommer jag inte igång. Jag har nog inte bestämt mig för om jag ska göra dem hyfsat enkla och stilrena, eller om jag verkligen ska satsa på att göra något speciellt. Men jag tror att det lutar åt det senare...=)
  • Karlstadtös i Stockholm

    CeKe skrev 2009-11-23 15:45:58 följande:


    Aj då. Ingen höjdare! Själv har jag varit o handlat nya papper, men trot eller ej var tejpen tom slut i affären. Suck. Nåja, ska ta bilen till Biltema och följa upp det tipset
    Usch då, tråkigt när det blir fel med korten, men ändå tur att du hann se det innan du skickade ut dem! Ja, jag har märkt att det är farligt att tipsa om saker här, det säger typ svisch, sen är grejerna slut...=)
    Lycka till med resten av korten i alla fall!
  • Karlstadtös i Stockholm

    Vad härligt det låter med er som börjat kolla på klänningar! Jag hade tänkt vänta till januari, men nu börjar jag fundera på tjuvkolla lite... Kollar ni själva eller har ni med er vänner/familj?

    Själv fortsätter jag att designa mina bröllopsserier med inbjudningar. Jag har 3 kort kvar och har använt olika färgteman på alla kort, men nu börjar fantasin att tryta. Vilka färgteman tror ni är vanligast på bröllop? Eller kan ni hjälpa mig med annan läcker färgkombination?

  • Karlstadtös i Stockholm

    KatjaB skrev 2009-11-23 22:08:53 följande:


    rosa eller limegrönt verkar ju vara rätt populärt. rosa och brunt ihop... men dessa kanske du redan har
    Ah! Lime har jag missat! Tack för det! Det stämmer, det har jag också sett lite här och där.
  • Karlstadtös i Stockholm

    Korallbruden skrev 2009-11-26 16:47:21 följande:


    Nu hoppas jag att det är färdigprovat i klänningsdjungeln... har hittat två stycken som jag gillar och är snygga på mig. Det är de två översta klänningarna i mitt galleri. Vad tycker ni tjejer?
    Vad skönt att ha hittat sina alternativ! Nu längtar jag ännu mer! =) Underbara klänningar båda två, men den första blev min favorit direkt. Men allt beror ju på tycke, smak och hur de ser ut på. Vad var det första för klänning?

    Vi har många som kommer att resa till bröllopet och vi kommer därför att ge boendealternativ när man anmäler sig till bröllopet så att man får hjälp att hitta boende för natten och får möjlighet att bo med varandra. Är det fler som ska göra så? Jag funderar på när man ska kontakta de olika ställen och om man ska preliminärboka några platser på varje ställe. Någon som funderar på samma sak? HUr har ni skött boendet för gästerna?
Svar på tråden Juli 2010 del 3