• Imma

    Vad ska ni äta idag?

    Bra tips! Ska absolut gå förbi på väg hem från jobbet. Tror att vi (mannen) planerar att panera fisk idag och äta stekt med lite blandade grönsaker.


    feministbrud skrev 2009-09-10 16:00:24 följande:
    Och ikväll blir det ost och korv från denna underbara matfestival! Ni som bor i Stockhom bör genast gå dit och köpa på er delikatesser för billig penning
  • Imma

    Idag blir det färsk lax i ugn med västerbottenost och spenat. Ris till det.

  • Imma

    Tack igen för tipset! Köpte nybakade tyska kringlor (men de var nog egentligen österrikiska) till min man som har haft sån enorm hemlängtan den senaste tiden.


    feministbrud skrev 2009-09-10 16:00:24 följande:
    Och ikväll blir det ost och korv från denna underbara matfestival! Ni som bor i Stockhom bör genast gå dit och köpa på er delikatesser för billig penning
  • Imma

    Jag kan faktiskt rekommendera hela "Mina fastrars mat" som jag tycker är en väldigt trevlig receptbok.

    Jag googlade efter receptet och tycker mig känna igen det här (jag kan dubbelkolla i boken när jag kommer hem ikväll för säkerhets skull). Det är en del steg man ska igenom, men resultatet blir väldigt bra (tror dock att vi tar i lite mer på parmesanen. ):

    Ingredienser
    3 st medelstora auberginer
    2 st ägg
    1.5 dl vetemjöl
    1 dl parmesanost, riven
    125 g mozzarella, i små bitar
    olivolja till stekning
    0.75 tsk salt

    Tomatsås
    250 g krossade tomater
    0.5 st gul lök
    1 st vitlöksklyfta
    5 st strimlade basilikablad
    3 msk olivolja
    ca 0.5 tsk salt
    1 nypa socker
    parmesanost till servering

    Gör så här
    1. Sätt ugnen på 225°.
    2. Skala auberginerna och skär i 0.5 cm tjocka skivor på längden. Lägg skivorna på en lutande skärbräda, strö över salt och låt stå i ca 30 minuter, så att den bittra saften rinner ut. Torka av aubergineskivorna lite lätt med hushållspapper.
    3. Värm upp olivoljan till tomatsåsen i en kastrull. Hacka lök och vitlök och fräs försiktigt i kastrullen. Tillsätt krossade tomater, basilika, salt och socker. Låt puttra under lock på svag värme i 30 minuter.
    4. Vispa hastigt upp äggen i en stor djup tallrik, och häll upp mjölet i en annan. Vänd först aubergineskivorna i äggvispet och därefter i mjölet. Smörj en ugnsfast form med lite olja, lägg i skivorna och ugnsstek i ca 10 minuter, vänd skivorna efter halva tiden.
    5. Dela aubergineskivorna i två eller tre bitar på tvären. Varva aubergine, tomatsås, parmesanost och mozzarella i en liten ugnsfast form. Avsluta med tomatsås.
    6. Gratinera i ugn i ca 15 minuter.
    7. Strö över riven parmesanost och servera.


    Heloise skrev 2009-10-02 15:37:16 följande:
    Spännande Imma, du får gärna ge mig receptet om du vill Här blir det tacos med svärföräldrarna och svägerskorna, och fransk chokladtårta till efterrätt.Lite vin slinker nog ner också
  • Imma

    Det var det receptet som jag trodde. Jag dubbelkollade när vi gjorde gratängen i helgen.

    Idag ska maken äta älgfärs. Då kontrar jag med en färdig arlasoppa som jag "pimpar" med räkor och gröna bönor.


    Imma skrev 2009-10-02 15:49:31 följande:
    Jag kan faktiskt rekommendera hela "Mina fastrars mat" som jag tycker är en väldigt trevlig receptbok.Jag googlade efter receptet och tycker mig känna igen det här (jag kan dubbelkolla i boken när jag kommer hem ikväll för säkerhets skull). Det är en del steg man ska igenom, men resultatet blir väldigt bra (tror dock att vi tar i lite mer på parmesanen. ):Ingredienser3 st medelstora auberginer2 st ägg1.5 dl vetemjöl1 dl parmesanost, riven125 g mozzarella, i små bitarolivolja till stekning0.75 tsk saltTomatsås250 g krossade tomater0.5 st gul lök1 st vitlöksklyfta5 st strimlade basilikablad3 msk olivoljaca 0.5 tsk salt1 nypa sockerparmesanost till serveringGör så här1. Sätt ugnen på 225°.2. Skala auberginerna och skär i 0.5 cm tjocka skivor på längden. Lägg skivorna på en lutande skärbräda, strö över salt och låt stå i ca 30 minuter, så att den bittra saften rinner ut. Torka av aubergineskivorna lite lätt med hushållspapper.3. Värm upp olivoljan till tomatsåsen i en kastrull. Hacka lök och vitlök och fräs försiktigt i kastrullen. Tillsätt krossade tomater, basilika, salt och socker. Låt puttra under lock på svag värme i 30 minuter.4. Vispa hastigt upp äggen i en stor djup tallrik, och häll upp mjölet i en annan. Vänd först aubergineskivorna i äggvispet och därefter i mjölet. Smörj en ugnsfast form med lite olja, lägg i skivorna och ugnsstek i ca 10 minuter, vänd skivorna efter halva tiden.5. Dela aubergineskivorna i två eller tre bitar på tvären. Varva aubergine, tomatsås, parmesanost och mozzarella i en liten ugnsfast form. Avsluta med tomatsås.6. Gratinera i ugn i ca 15 minuter.7. Strö över riven parmesanost och servera.
  • Imma

    Min man var vansinnigt sugen på Bratwurst med Blaukraut idag, så det får väl bli quorn till mig. Av kålen kan jag äta ungefär två tuggor, så jag får fylla på med potatis.

  • Imma

    Ja du, jag gissar att jag inte kommer att locka någon, men det är typ kokt rödkål med vinäger och lite socker i. Väldigt populärt till korv och kött i Bayern där min man kommer ifrån (eller kanske i hela Tyskland förresten.).


    EåN2010 skrev 2009-10-13 13:36:18 följande:
    Imma:vad är Blaukraut?jag har nyss ätit spagetti å köttbullar.
  • Imma

    Jag förstår det. Smakar dock helt okej om man gillar kål, typ surkål och liknande.


    EåN2010 skrev 2009-10-13 13:44:31 följande:
    okej... hmm.. ja de är nog inte något jag skulle äta om jag fick de... ;D
Svar på tråden Vad ska ni äta idag?