• Bröllopstokiig

Varm välkomst-drink?

Jag ska gifta mig straxt eftter jul, och har funderat på att bjuda på en varm välkomst-drink, istället för det traditionella bubblet. Någon som har nått förslag?

Tänkte att det kunde vara kul, med nått värmande i handen när gästerna anländer.

Helst inte glögg...

Kram / Elin

• Svar på tråden Varm välkomst-drink?
  • Bröllopstokiig

Hej Elin !

Jag rekomenderar "varmt" en drink som heter Baby Elephant...
    Gör så här:
    2 dl starkt kaffe
    1/2 dl Amarula likör
    toppa med vispad grädde och riven choklad.
    Den kommer garanterat att göra succe. Glöm inte sugröret till.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för.

Anneli

• Bröllopstokiig

Vi gifter oss i februari och har provdruckit en hel del varma fördrinkar... varm vargtass, glögg etc. men vi fastnade för Varm & Kall - testa den!

Lycka till!

/Helen

• Bröllopstokiig

Helen,
    vad är Varm & kall för drink?

• Bröllopstokiig

På den nyårsfest jag var på serverades en varm välkomstdrink som bestod av bl.a. calvados och äppeljuice, med en liten kanelstång i. Det var jättegott. Tyvärr minns jag inte om det skulle vara något mer i. Man kanske kan pröva sig fram lite?

/Katarina

• Bröllopstokiig

En av mina favoriter är Jägertee. Svartvinbärste och lite jägermeister.
    (fast det kanske är bättre i skidbacken??)

• Bröllopstokiig

Hittade detta som låter gott, tyvärr på engelska.

Mulled Apple Cider
    1 large navel orange
    1 lemon
    Three 3-inch cinnamon sticks
    1 tablespoon allspice berries
    1 teaspoon whole cloves
    2 tablespoons chopped crystallized ginger
    1 quart pure apple cider
    1/4 cup (packed) light brown sugar
    Orange slices, for garnish

Using a vegetable peeler, remove the zest from the orange and lemon, then squeeze the juice and reserve. Wrap the lemon and orange zest, cinnamon, allspice, cloves and ginger in a piece of rinsed cheesecloth and tie into a packet. Combine the apple cider, orange and lemon juice, brown sugar and spice packet in a medium nonreactive saucepan. Bring to a simmer over medium heat. Reduce the heat to low and simmer for 5 minutes. Ladle into cups and garnish with the orange slices. Serve hot. Makes 4 servings.

• Bröllopstokiig

Varm & Kall är ett äppelvin från Kivik som säljs på bolaget, en 75:a (tetra) för ca 35 kr. Det smakar äpple med kanelkryddning (inte för söt) och kan drickas varm eller kall (varm är godast, tycker de flesta).

/Helen

• Bröllopstokiig

Lumumba är en hitt den går att dricka både varm som kall men är godast varm:
    ca 2dl varm choklad
    1/2dl konjak
    en liten gnutta vaniljsocker alt strösocker
    toppa med vispad grädde
    Smakar underbart.....

Annars är vintoddy oxå gott.
    Lycka till.

• Bröllopstokiig

Jag har en annan variant på Lumumba choklad(oboy) samt lite whiskey. Blandas och toppas med vispgrädde samt strö lite oboy eller kakao uppepå.

• Bröllopstokiig

Vill bara tillägga att när det gäller drycken Varm & kall (som är jättegod) finns den både med och utan alkohol så de passar alla.
    Berätta gärna vad ni bestämmer er för.

• Bröllopstokiig

Var köper man den utan alkohol? På bolaget eller i vanlig affär? (såg dem inte på bolaget)

/Helen

• Bröllopstokiig

Nu börjar det dra ihop sig, och vi har fortfarande inte bestämt oss!!

Börja känna paniken lite nu....

• Bröllopstokiig

Lugn i stormen..
    Vi ska ha min vinterfavorit som välkomstdrink på vårt bröllop om tre veckor:
    "vinter" heter den och är helt enkelt skummad mjölk med en skvätt cointreau efter smak!
    Vad ni än väljer blir det säkert supergott, så ta det lugnt och stressa inte!
    Kram

• Bröllopstokiig

Jag tycker att äppelbaserade saker verkar fräschast. Varm o Kall från Kiviks, eller den Katarina skrev om. Choklad-, kaffe- och mjölkdrinkar tycker jag passar bättre som efterrätter. Dels får man dålig andedräkt, dels känns det inte så sofistikerat att glida runt i coctailklänning o varm choklad.

Svar på tråden Varm välkomst-drink?