• Svanboet

    När det inte är så viktigt...?!

    Jag satt i bilen på väg hem igår och funderade över det där faktumet att vi nästan aldrig är speciellt gulliga med varandra, satt och tänkte mest på ingenting när tanken slog mig att jag skulle vilja att min blivande verkligen berättade med ord för mig vad det är som är så fantastiskt med just mig som gör att han vill gifta sig med lilla mig.

    Väl hemma så kan jag ju inte låta bli att berätta vad jag satt och tänkte på i bilen så jag kryper intill i soffan och får då ett "chockande" svar... "Jag vet inte om jag vill gifta mig"

    Jaha - vad gör man nu? Det är ju inte det att han inte vill leva med mig utan det är mer så att han inte tycker det spelar någon roll om vi är gifta eller inte - själva giftandet är inte så viktigt så att säga.

    Hur hade ni reagerat/hanterat en sådan situation? Jag vill ju gärna gifta mig men inte om jag ska behöva "tvinga" fram ett bröllop.

  • Svar på tråden När det inte är så viktigt...?!
  • Svanboet

    Njae - det vet väl inte jag heller riktigt. Det verkar ju som om han tycker det är mindre viktigt att faktiskt vara gift med mig men han ger inga tecken på att vilja "skiljas". Det är väl mer jag som är nojig över att gifta sig med en karl som det kvittar för även om det inte ändrar hur jag/vi känner för varandra.

    anne på grönkulla skrev 2009-08-21 13:19:23 följande:


    Det är väl skillnad på att inte vilja gifta sig, inte vilja gifta sig med dig och att välja att gifta sig trots att man kan tänka sig att leva tillsammans ändå? Vilket det är i detta fall vet såklart inte jag...
  • Svanboet

    Inte alls långt - vi är förlovade och inte så mycket mer men jag har ju hunnit en bit i processen så att säga. Det är mer mer sagt att vi typ ska nån dag gifta oss.


    feministbrud skrev 2009-08-21 13:19:36 följande:
    Åh herrgud, stackare! Hur långt har ni hunnit i er planering?
  • Svanboet

    Åh herre gud! Det kan ta år! Nejdå, jag började fråga min sambo om han ville gifta sig med mig för några år sedan och sen har det liksom dött ut i sanden eftersom han alltid svarat "kanske".

    Nu är det ju så att han skaffade förlovningaringar utan min vetskap MEN om man analyserar saken i tusen bitar så har han ju aldrig frågat mig om jag vill gifta mig med honom. Frågan jag fick: "vill du ha en sån här?" vilket han då menar ska vara underförstått att vi ska gifta oss eftersom det är förlovningsringar.


    kullaberg skrev 2009-08-21 13:20:47 följande:
    Jag vet inte hur mycket bröllop ni har pratat med varandra innan, men om det var jag så hade jag nog pratat med min sambo i lugn och ro och förklarat för honom att jag gärna vill gifta mig och varför jag gärna vill detta. Förstår att du inte vill tvinga fram ett bröllop, det känns ju inte så skoj. Men ge din sambo din syn på saken och berätta hur viktigt du tycker det är och låt sen han smälta detta. Kanske kommer han på andra tankar då.
  • Svanboet

    Jag kanske använde fel ord när jag skrev "tvinga fram" ett bröllop men det känns ju lite så om han bara gör det för att jag så gärna vill.

    Jag vill vara gift med den man i denna värld som jag älskar mer än allt annat och det är svårt att säga riktigt varför. Liksom många påpekar är det ju inte så att han inte vill punkt slut utan det var mer ett förtydligande av att det har för honom ingen betydelse, vi är ju ihop iaf.

  • Svanboet

    Jodå han vet att jag har haft planer och åsikter och tankar om mångt och mycket i flera år och det var väl ingen överraskning att jag blev medlem på BT morgonen efter att vi förlovat oss

    Det är ju trots allt också så att han inte bryr sig och jag har förklarat att även om jag har en uppfattning om hur jag vill ha det så är det ju inte skrivet i sten - vi är ju två!


    feministbrud skrev 2009-08-21 13:28:05 följande:
    Jag kikade in lite på din blogg och ser att du ahr planerat väldigt mycket. Har sin pojkvän varit medveten om dina planer över huvud taget?
  • Svanboet

    Tackar. Jodå vi vill leva ihop och det kändes tillräckligt och så kom han på sig med att köpa förlovningsringar Planerna har inte spikats men jag hoppas ju på att det inte ska dröja för länge.


    minimusen skrev 2009-08-21 13:22:35 följande:
    har ni planerat bröllop länge? annars kan ni väl lägga planerna på is ett tag och se vad som händer... han kanske ändrar sig och om inte, ja han vill ju leva med dig och det är väl det viktigaste?? lycka till!!
  • Svanboet

    Jag hade liksom inte väntat mig att vi skulle gifta oss NU så att säga men när han får för sig att fria på det sätt han gjorde så trodde ju jag att det liksom var i rullning så att säga.

    Detta ger mig då inga grunder för att tvivla på vårt förhållande, det vill jag ändå understryka men jag tvivlar ju på att han kommer känna sig positiv inför bröllopet och då vet jag inte om jag ska jobba för att få igenom det.


    feministbrud skrev 2009-08-21 13:30:50 följande:
    Ja ok, dår förstår jag lite bättre. Men gör det så mycket att han inte tycker att det är så viktigt att vara gift så länge han vill dela sitt liv med dig?
  • Svanboet

    Han är ju lite av den där typen som skulle kunna ta vägen förbi rådhuset på väg hem från jobbet. Och jag gillar ju det med honom, han är inte så komplicerad i sin smak och tycker inte om komplicerade grejor heller.

    Han vet ju också att jag är den där lite mer prinsessiga sorten som gärna går på "bal" och klänning och hår noch hela fadderullan. Planerna är helt klart öppna för diskussion men vi har inte riktigt kommit så långt än så att vi tycker det dags att börja bestämma saker.

    anne på grönkulla skrev 2009-08-21 13:32:20 följande:


    Jag tycker det låter som att ni ska prata mer om det här - kanske inte tvinga fram ett beslut om bröllop nu men ändå prata mer om hur ni vill att er gemensamma framtid ska se ut. Han har säkert vissa saker han tycker är viktigt och du har vissa och de där måste ju jämkas ihop för att bli just gemensamma.Sen kan det ju vara så att det är det "stora bröllopet" han vänder sig mot också? Har ni pratat om hur ni vill gifta er? För oss var det den stora kompromissen, kan jag ju lugnt säga.
  • Svanboet

    Vi förlovade oss för nära 1 år sedan och jag har frågat honom flera gånger vad han egentligen menade när han friade eftersom han faktiskt inte sa orden: Vill du gifta dig med mig? Han menar att en förlovning är underförstått att man ska gifta sig men inte nödvändigtvis "direkt". I vårt fall vore direkt inom 1 år. Det kan verka som lång tid men då får man ha i åtanke att vi redan varit ihop i nära 10 innan vi ens förlovade oss.

    Jag vill vänta med bröllopet av "materialistiska" skäl. Jag är mitt uppe i ett väldigt krävande arbete och han har precis etablerat en ny firma med sina polare och vi har flyttat till hus. Det blir liksom för mycket att samtidigt planera ett bröllop. Dessutom ger det mig den där taskiga men nödvändiga ursäkten att faktiskt gå ner i vikt så det vill jag ju göra färdigt innan det blir bröllop av. Det hela resulterar i att vi mycket löst har diskuterat 2011 och då vill jag gärna ta vintern och tidigt i 2011, mitt förslag feb 2011.

    Datum är för honom oviktigt, årstid är oviktig och plats är oviktig. Det enda (!) som jag vet med säkerhet är att han kommer opponera sig mot att gifta sig i kyrkan vilket iof passar mig utmärkt. MEN 2011 är inte så långt bort så jag har faktiskt börjat diskutera mina planer tillsammans med honom, eller snarare drömmar och funderingar. Vissa saker har jag sagt är ofrånkomligt men det är väl "bara" några av mina hetaste önskningar men inte skrivet i sten.

    Nåja, vi får väl försöka jämka. Det är ju det man gör när man är tillsammans. Jag är helt enkelt den planerande typen och han tar dagen som den kommer, men det är ju lite så det är. Vi kompletterar varandra och vi tycker om varandra för de vi är och jag vill inte leva mitt liv utan honom.

  • Svanboet

    Bride in the city skrev 2009-08-23 17:26:34 följande:


    Ni har varit ihop i 10 år och det har gått utmärkt utan att vara gifta. Hur länge tyckte du att det gick bra? Eller har du alltid hoppats? Eller hade det blivit särskilt viktig innan han friade och varför i så fall? ? Hur kom det sig att det tog så många år innan han friade, friade du någon gång innan dess? Gjorde han det för ni var i en situation där det handlade om att stanna eller gå? Du behöver absolut inte svara här på frågorna, ditt privatliv är ditt privatliv! Men där har du bakgrunden till frieriet.
    Det är just detta som är så konstigt på sätt och vis. Jag hade inga problem alls med sättet vi levde på lagomt som han friade. Jag hade förvisso börjat säga till kompisar och liknande att om han inte fick fingrarna ur innan vår 10års dag så skulle jag fråga MEN han friade nära 5 månader innan det ens närmade sig 10 års dagen så jag tror inte han kände sig pressad.

    Jag har alltid hoppats på att en dag få gifta mig med den man jag älskar och jag kan ju säga att det inte var de första tankarna som svepte genom mitt huvud i början av vårt förhållande. Först var det ju enormt att klara 1års-markeringen och sen Blev det stort att flytta ihop för första gången och jag började på högskola och vi blev "etablerade" som par och folk runt omkring oss började skaffa barn och gifta sig och vi blev det där säkra kortet som liksom inte "kom längre" och vet ni vad - that's fine! Jag fråga många gånger om han ville gifta sig med mig och jag fick aldrig nej.

    Jag tror att min sambo liksom visste med sig att jag inte var riktigt redo för vad det faktiskt innebar rent juridiskt och ansvarsmässigt men det är jag nu och jag tror att det var därför han friade som han gjorde. Han kände sig redo, han uppfattade att jag var redo och jag hade slutat "tjata", d.v.s. fråga i tid och otid. Båda var vi av åsikten att en förlovning i längden skulle vara ett yttryck för önskan om giftemål men ingenting om hur snart efter en förlovning det skulle ske.

    Jag blev överlycklig den dag han frågade och jag kan knappt bärga mig tills den dag jag får lova honom "tills döden skiljer oss åt" men det förtar lite av glädjen om han bara gör det för att jag så gärna vill. Det känns som om det är tvingande och det är inte roligt, inte roligt alls.
  • Svanboet

    En förlovning är ett frieri - oavsett om man frågar eller gemensamt bestämmer.

    kikki kikki skrev 2009-08-24 08:19:42 följande:


    Måste bara fråga.....Tycker ni att när man förlovar sig är ett frieri?För mig är en förlovning just en förlovning och att ett frieri är när mannen frågar rent ut "vill du gifta dig med mig"Jag vet att förr så förlovade man sig för att inom ett år gifta sig. men jag trodde att det var helt borta.
  • Svanboet

    Nu har vi pratat lite (väldigt lite) och jag har liksom ställt honom inför frågan vad han hade tänkt sig när han friar och sen säger att han inte vet om han vill gifta sig. Jag fick ju inget direkt svar så än så länge måste diskussionen föras vidare men nu har jag iaf uppmärksammat honom på att jag "stutsat" på kommentaren.

    Jag tycker på nått sätt att det känns lättare att ta diskussionen i form av datum-bestämning alt. låta bli helt och hållet. Att liksom sväva lite i ovishet och tro och hoppas gör ju att det känns lite extra nedslående när man får sådana här kommentarer. Vi älskar varandra, lever ett bra liv ihop och vi vill fortsätta leva så. Om(!), hur, var och när vi gifter oss - det har faktiskt mindre betydelse.

    Tack alla för era svar och ert stöd.

Svar på tråden När det inte är så viktigt...?!